آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

علت گردن درد

علت گردن درد در بسیاری از موارد ناشناخته میماند و از جمله دلایلی است که مانع رسیدن به نتیجه مطلوب در بیمار مبتلا به گردن درد میشود. در مقاله پیشین مقدمه ای را درباره ساختار کلی ستون فقرات بررسی کردیم و در مبحث پیش رو درباره ساختار گردن، علل ایجاد درد و علایم مشکلات گردنی صحبت خواهیم کرد. درد گردن میتواند ناشی از آسیب در هر یک از ساختارهای گردن مانند اعصاب، عضلات، استخوانها (مهره ها) و دیسک بین مهره ای باشد.

اگر چه گردن درد نسبت به کمر درد شیوع کمتری دارد اما میلیون ها نفر در طول زندگی خود دردهای گردنی و درد در بازو و دست که ناشی از آسیب گردن است را تجربه میکنند. نکته خارج از بحث امروز که نیاز به ذکر دارد اینست که گستره مخاطبین مطالب وبسایت فیزیوتراپی آرامش به ناحیه سعادت آباد و تهران محدود نمیشود و هم اکنون فارسی زبانان ساکن در سایر کشورها نیز مطالب منتشر شده را دنبال میکنند که موجب دلگرمی تیم درمانی ماست. از همراهی شما سپاسگذاریم.

ستون فقرات گردنی از 7 مهره تشکیل شده است و بین هر دو مهره دیسک بین مهره ای قرار دارد. نخاع گردنی در پشت مهره ها و در داخل کانال نخاعی قرار گرفته است و اعصاب گردنی پس از خارج شدن از نخاع، از دو سمت مهره ها بیرون میروند. دیسک بین مهره ای از یک هسته در قسمت مرکزی تشکیل شده که این هسته بوسیله شمار زیادی فیبر در اطرافش احاطه شده است.

هسته دیسک دارای آب است و بنابراین مانند یک بالشتک نرم در بین مهره ها عمل کرده و فشار و شوک را جذب میکند. در اطراف مهره ها عضلات متعدد و رباط های (لیگامان) زیادی وجود دارد که وظیفه استحکام بخشیدن به مهره های گردنی را بر عهده دارند و از حرکت زیاد و نابجای مهره ها جلوگیری میکنند. علاوه بر این، عضلات مسئول حرکت دادن گردن به جهات مختلف نیز هستند.

علایم آسیبهای گردنی:

1-وجود درد زمانی که گردن برای مدت طولانی در یک وضعیت خاص نگه داشته میشود، مانند رانندگی، کار با گوشی و یا کامپیوتر.

2-سفتی و اسپاسم عضلانی در عضلات اطراف ستون فقرات گردنی.

3-کاهش توانایی حرکت دادن گردن خصوصا در چرخاندن سر به یک سمت که بیمار از آن تحت عنوان خشکی گردن یاد میکند.

4-سردرد: بعضی از سردردها منشا گردنی دارند. تنشن و گرفتگی عضلات گردن و پس سر باعث بروز سردرد میشود.

5- از دست دادن قدرت بازوها و یا دست ها: وجود ضعف در عضلات دست و بازوها بنحوی که توانایی فرد برای گرفتن و بلند کردن اجسام و یا جابجا کردن آنها کم میشود.

6-وجود درد تیر کشنده در شانه یا در بازوها به سمت پایین: گاهی بیمار بدون داشتن درد در گردن و یا علاوه بر درد گردنی درد تیر کشنده ای را نیز در شانه یا در بازوها به سمت پایین احساس میکند.

7- بی حسی، خواب رفتگی و یا احساس سوزن سوزن شدن یا گزگز و مورمور در بازو و دست ها.

علل گردن درد:

گردن ساختاری انعطاف پذیر است که از وزن سر حمایت میکند. بنابراین مستعد بروز آسیب و در نتیجه ایجاد درد و محدودیت حرکتی خواهد بود. علل عمده درد گردن شامل موارد زیر است:

1-آرتروز و فرسایش دیسک بین مهره ای و مفاصل گردنی:

مانند سایر مفاصل بدن، مفاصل گردن و دیسک بین مهره ای نیز با افزایش سن دچار تخریب و فرسایش میشوند. نقش دیسک در بین مهره های گردن جذب فشار است.  با افزایش سن  دیسک اصطلاحا خشک شده و آب خود را از دست میدهد و ارتفاع آن کم میشود، درنتیجه مهره ها به یکدیگر نزدیک شده و فاصله آنها کم میشود.

بعبارتی دیسک خاصیت جذب شوک را از دست میدهد. با کم شدن فاصله بین مهره ها  و از بین رفتن دیسک که نقش جذب فشار را بر عهده داشت، اکنون فشار زیادی روی مفاصل بین مهره ای وارد میشود که این خود باعث آرتروز و ساییدگی مهره ها نیز میشود. یکی از علایم آرتروز تشکیل زوائد استخوانی اضافی بهنام “استئوفیت” در کناره مهره ها است که سبب ایجاد درد شده و حرکات گردن را تحت تاثیر قرار میدهد. علامت مهم دیگر کم شدن فاصله بین مهره هاست که در اثر تخریب دیسک بین مهره ای ایجاد میشود.

2-ضربه های وارده به گردن:

برای مثال در تصادفات رانندگی، در اثر ضربه وارده معمولا گردن بطور ناگهانی ابتدا به سمت عقب و سپس جلو حرکت میکند که این امر سبب کشیده شدن بافتهای نرم اطراف گردن مانند عضلات و رباط های (لیگامان ها) گردن میگردد.

3-بیماریهای خاص:

وجود بیماریهای خاص مانند آرتریت روماتویید، عفونتهای ستون فقرات، مننژیت، فیبرومیالژیا یا سرطانها نیز میتوانند سبب بروز دردهای گردن شوند.

4-کشیدگی عضلات:

یکی از شایعترین علل گردن درد، کشیدگی های عضلانی و بدنبال آن افزایش تنشن عضلات و ایجاد اسپاسمهای عضلانی است، که در اکثر موارد فعالیتهای روزمره و استفاده بیش از حد از عضلات عامل ایجاد آن هستند، برخی از این فعالیتها عبارتند از:

  • کار با تلفن همراه بمدت طولانی
  • نشستن پشت میز به حالت خمیده بمدت طولانی
  • عدم رعایت وضعیت صحیح نشستن حین مطالعه و یا تماشای تلویزیون
  • قرار دادن صفحه مانیتور بالاتر یا پایین تر از حد استاندارد و صحیح
  • خوابیدن در وضعیت ناصحیح
  • پیچاندن و چرخاندن گردن به شکل ناصحیح حین ورزش کردن

در این عارضه بدنبال فعالیتهای مذکور، عضلات گردن دچار پارگیهای خفیف (میکروسکوپی) میشوند. درنتیجه بعلت خونریزی و التهاب بوجود آمده در محل پارگیها، درد و خشکی در گردن ایجاد میشود. به این عارضه استرین (Strain) میگویند. این کشیدگی عضلانی در اثر ضربات وارده به گردن نیز ممکن است ایجاد شود که معمولا در این موارد پارگی ایجاد شده در عضلات شدیدتر و اسپاسمهای ایجاد شده بدنبال آن نیز شدیدتر و وسیعتر است.

مهمترین علایم بیماران دچار استرین های گردنی، درد در پشت گردن و بالای شانه هاست که با حرکت گردن تشدید میشود. بیمار احساس خشکی و سفتی زیادی در گردن دارد. در حرکات گردن خصوصا چرخاندن سر به طرفین درد زیادی دارد. این عارضه ممکن است موجب سردرد در بخش پشت سر نیز بشود.

5- ضربه:

تصادفات رانندگی، افتادن از ارتفاع، ضربا ت وارده حین ورزش های رزمی و … میتوانند سبب آسیبهای شدید گردن شوند. این آسیبها شامل: شکستگی مهره، کشیدگی شدید گردن، آسیب عروق خونی گردن و حتی فلج گردنی… است.

6-بیرون زدگی (فتق) دیسک:

در این حالت فیبرهای محیطی دیسک که هسته را احاطه کرده اند پاره شده و قسمت مرکزی دیسک که هسته نام دارد، از میان فیبرهای پاره شده بیرون میزند که به آن هرنی یا فتق دیسک میگویند. شدت بیرون زدگی از خفیف تا شدید میتواند متفاوت باشد. مهمترین عارضه ای که در فتق دیسک بوجود میاید اینست که قسمت بیرون زده دیسک ممکن است اعصاب گردنی یا نخاع را تحت فشار قرار داده و باعث بروز درد و سایر علایم در بازو و دستها شود. بیرون زدگی دیسک میتواند در اثر یک فعالیت فیزیکی شدید و ناگهانی ایجاد شده اما غالبا بدلیل فعالیتهای تکرار شونده در دراز مدت ایجاد میشود. وارد شدن ضربه مانند تصادف یا افتادن نیز میتوانند سبب آسیب دیسک بین مهره ای شود.

7-شکستگی های کوچک در مهره ها، ناشی از پوکی استخوان

8-تنگی کانال نخاعی گردنی:

علل مختلفی میتوانند بر روی نخاع فشار آورده و کانالی که نخاع از آن عبور میکند را تنگ کند. بیرون زدگیهای دیسک با شدت بالا، زوائد استخوانی اضافه تشکیل شده بعلت آرتروز مهره ها، وجود توده در کانال نخاعی و…از علل ایجاد این تنگی کانال بشمار میروند.

9-فشار بر روی ریشه عصب:

بیرون زدگی (فتق) دیسک و یا زوائد استخوانی تشکیل شده (استئوفیت) بدنبال آرتروز مهره های گردنی، میتوانند اعصابی که از نخاع خارج میشوند را تحت فشار قرار دهد. این عارضه سبب بروز علایم در مسیر اعصاب شده و بنابراین درد، بی حسی، گزگز، مورمور یا خواب رفتگی در دستها احساس میشود.

10-تورتیکولی (کجی گردن):

این عارضه میتواند در حین زایمان و بعلت کشیده شدن گردن نوزاد ایجاد شود و یا در سنین بزرگسالی بعلت قرارگرفتن گردن در یک وضعبت خاص برای مدت طولانی بوجود آید. در این عارضه گردن به یک سمت خم شده و به سمت مقابل میچرخد. قرار گرفتن گردن در این وضعیت غیر طبیعی سبب ایجاد درد گردن میشود.

11- آسیب بافتهای مجاور:

در بسیاری از موارد پس از بررسی های جامع شامل معاینات بالینی، لمس گردن، مشاهده عکس ها و MRI بیمار، هیچ آسیبی در ستون فقرات گردنی یافت نمیشود. علت اینست که گردن ساختاری است که درد ناشی از سایر مناطق ممکن است به آن منتشر شود. مثلا در بسیاری از موارد مشکلات مفصل شانه، آسیبهای ناحیه کتف، درد پشت، مشکلات آرنج، سندروم تونل کارپال، مشکلات مفصل فک و… به سمت گردن انتشار یابد. لذا بررسی و معاینه دقیق ما در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، این مشکلات را از هم افتراق میدهد.