فیزیوتراپی فلج بل

۱۴ بهمن, ۱۳۹۴ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته بیماری ها, مطالب آموزشی

بیماری فلج بل، عضلات یک سمت صورت را درگیر میکند. نقش مهم عضلات در بدن، علاوه بر تامین نیروی لازم برای حرکت، فرم دهی به شکل بدن است، لذا از کار افتادگی یا فلج عضلات موجب بهم ریختن فرم بدن میشود. در این بیماری نیز با فلج عضلات صورت، فرم صورت بیمار بهم میریزد و به لحاظ زیبایی فرد را با چالش بزرگ روحی و روانی مواجه میکند.

لذا در این بیماری، فرد هم از مشکلاتی که در اثر خود بیماری برایش اتفاق میافتد رنج میبرد، و هم  بخاطر ظاهر بدی که در اثر بی حرکت ماندن عضلات یک سمت صورتش ایجاد میشود دچار افسردگی میشود و ممکن است به لحاظ روحی وضعیت نامطلوبی پیدا کند. اما بحث ما ادامه دارد، فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد در کنار شماست، تا چه در فضای مجازی تا آنجا که مقدور است، و چه در کلینیک و در دنیای واقعی با آرامش شما را در درمان یاری کند.

پس تا پایان مقاله همراه ما باشید. افراد شناخته شده و سرشناس بسیاری همچون جورج کلونی (George Clooney)، سیلوستر استالونه (Sylvester Stallone) و پیرس برازنان (Pierce Brosnan) از جمله مبتلایان به فلج بل هستند، پس شما اولین کسی که از این بیماری رنج میبرد نیستید!

در ویدیوی زیر درباره فلج بل بیشتر بدانید

فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد در کنار شماست

آسیب عصب زوج هفت مغز که بخش عمده ای از ناحیه صورت را عصب دهی میکند، موجب ایجاد ضایعه ای تحت عنوان فلج بل یا بلز میشود. وظیفه عصب زوج هفت مغزی که با نام عصب صورتی نیز شناخته میشود، مخابره اطلاعات و احساسات ناحیه صورت به مغز است.

عملکرد عصب هفتم یا عصب صورتی

این عصب مسئول تامین حرکات عضلات چهره است، عضله بالا برنده ابروها، برخی از عضلات چشم، عضلات حرکت دهنده لبها  و بینی از این عصب تغذیه میشوند. حس ناحیه جلوی زبان نیز از همین عصب تامین میشود. همچنین کنترل برخی غدد ترشح کننده و غدد اشکی نیز بر عهده این عصب است. خندیدن، بلعیدن، حرکات زبان، تکان دادن ابرو و پیشانی و پلک با این عصب کنترل میشود لذا با آسیب این عصب، تمامی عملکردهای یاد شده، مختل میشود.

علل فلج بل:

فلج بل مکانیسمی التهابی با علت ویروسی دارد، گاهی با سرماخوردگی همراه است

عامل اصلی بیماری ناشناخته است که در این موارد به آن فلج ایدوپدیک اطلاق میشود. با این حال علل متفاوتی برای این مشکل ارائه شده است، از جمله عفونتها، آسیب وارده به زوج هفت مغزی، تومور در نزدیکی زوج هفتم. فلج بل مکانیسمی التهابی با علت ویروسی دارد، گاهی با سرماخوردگی همراه است و در فصول سرد شیوع بیشتری دارد. شیوع این مشکل در دهه سوم تا پنجم زندگی بیشتر است. این بیماری در مرد و زن به یک نسبت دیده میشود.

فیزیوتراپیست صادق زراعتکار در ویدیوی زیر اطلاعات بیشتری درباره علل فلج بل توضیح میدهد

علائم فلج بل:

از جمله علائم بارز فلج بل، فلج یکطرفه عضلات صورت است. افتادگی در پلک یک طرف کاملا مشخص است و ممکن است مانع از بستن کامل چشم سمت مبتلا شود، ریزش غیر ارادی اشک، و گاهی خشک شدن چشم نیز وجود دارد. همچنین افتادگی لب و بخصوص کج شدن لب به هنگام خندیدن دیده میشود. اختلال در حس چشایی و عدم توانایی در تشخیص برخی مزه ها در نوک زبان، آبریزش غیر ارادی از دهان، احساس خشکی در دهان ممکن است وجود داشته باشد.

با تماشای ویدیوی زیر علائم بیشتری درباره فلج بل بدانید

تشخیص فلج بل:

گرفتن شرح حال بیمار و انجام معاینات بالینی در کنار برخی یافته ها مثل سی تی اسکن، ام آر آی و الکترومیوگرافی از عصب زوج هفتم و آزمایش خون به تشخیص کمک میکند.

درمان فلج بل:

در برخی از مبتلایان، علایم بدون مداخلات درمانی برطرف میشوند. اما در درصد قابل توجهی نیاز به درمان برای رفع علائم وجود دارد. درمان شامل دارو درمانی و فیزیوتراپی است.

درمان دارویی فلج بل:

استفاده از داروهای کورتیکواستروییدی در کنار داروهای ضد ویروس مثل اسیکلوویر برای درمان استفاده میشود. برای برطرف شدن مشکلاتی که در چشمها حادث میشود قطره متیل سلولز استفاده میشود. در ویدیوی زیر اطلاعات بیشتری درباره درمانهای دارویی فلج بل توضیح داده ایم.

درمان فیزیوتراپی فلج بل:

اهداف درمان فیزیوتراپی برای فلج بل شامل، افزایش قابلیت حرکتی عضلات صورت در نیمه درگیر، بدست آوردن کنترل بر روی حرکات عضلات آسیب دیده، تحریکات حسی برای اختلالات حسی ایجاد شده در صورت است.

برخی برنامه های رایج فیزیوتراپی فلج بل:

تحریک الکتریکی مانع از تغییر شکل و بروز دفورمیتی در صورت میشود

استفاده از تحریکات الکتریکی یا الکتروتراپی، برای فعال کردن عضلات فاقد حرکت، از موثرترین اقدامات فیزیوتراپی برای بازگرداندن حرکت به صورت است. همانطور که در ابتدای بحث گفته شد با گذشت زمان و در اثر فعالیت نکردن عضلات یک سمت صورت، ممکن است نیمی از صورت لاغرتر از سمت دیگر شده و به مرور زمان دچار تغییر شکل شود، این حالت به لحاظ روحی و روانی بیمار را آزار میدهد.

استفاده از تحریکات الکتریکی با فرکانس، پالس دیوریشن، ولتاژ و شدت جریان مناسب میتواند تا حد زیادی مانع از این حالات شود. تحریک الکتریکی با تحمیل انقباض به عضلات غیر فعال آنها را به فعالیت واداشته و مانع از تغییر شکل و بروز دفورمیتی در صورت میشود.

در ویدیوی حاضر فیزیوتراپیست صادق زراعتکار، درمان قطعی فلج بلز را با روش فیزیوتراپی توضیح میدهد.

انجام تمرینهای ویژه فلج بل با بکارگیری از حرکات عضلات سالم، باعث بهبود انقباض عضلات غیرفعال میشود. این ورزشها هم به صورت فعال توسط بیمار و هم به صورت غیر فعال و غیرارادی با کمک فیزیوتراپیست انجام میشود.

ماساژ و برخی تکنیکهای درمان دستی روی عضلات ناتوان صورت، به بهبود گردش خون منطقه و افزایش تحریک پوستی کمک میکند و در بهبود بیماری نقش دارد. تحریکات مختلف پوستی که با تشخیص فیزیوتراپیست در نقاط خاصی از صورت انجام می شود، میتواند موجب تحریک حسی عصب شده و باعث تسریع روند درمان بشود. استفاده زود هنگام و به موقع از امواج مافوق صوت بر روی زائده ماستوئید به بازگشت حرکات کمک شایانی میکند.

مطالعات جدید نشان میدهد بکارگیری از لیزر و امواج مادون قرمز میتواند موجب ترمیم عصب ضایعه دیده بشود. در مجموع با اتخاذ تدابیر درمانی میتوان به بیمار کمک کرد تا حرکات از دست رفته خود را بدست بیاورد، ذکر این نکته هم ضروری به نظر میرسد که در بیماران مختلف با علائم متفاوت ممکن است روشهای درمانی یکسانی تجویز نشود و روشهای درمانی از بیماری تا بیمار دیگر متفاوت باشد.

در ادامه به ویدئوی مربوط به درمان درای نیدلینگ فلج بل توجه بفرمایید:

فیزیوتراپیست صادق زراعتکار