فیزیوتراپی فک و صورت

۲۴ دی, ۱۳۹۶ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته فیزیوتراپی فک و صورت, مفصل گیجگاهی-فک تحتانی

فیزیوتراپی فک و صورت

دردهایی که در نواحی صورت و مفصل فک بروز میکند موجب سر درگمی بسیاری از بیماران میشود. بیماران زیادی با وجود انجام انواع درمانها همچنان از درد فک و صورت رنج میبرند و برای درمان به فیزیوتراپی آرامش مراجعه میکنند.

ارزیابی دردهای فک و صورت

در فیزیوتراپی آرامش با شناخت دقیق آناتومی فک و صورت و گذراندن دوره های تخصصی حرکت شناسی، ارزیابی و درمان این مشکلات از معتبرترین مراکز آموزشی جهان -جورجیای امریکا- پس از گرفتن تاریخچه بیمار، آزمونهای مربوط به وضعیت بدنی یا پوسچر بیمار شامل وضعیت قرارگیری فک، زبان، عضلات صورت، ستون فقرات گردنی، کمری و لگن و… علل ایجاد آسیب را شناسایی میکنیم.

آناتومی فک و صورت

سپس با لمس دقیق اجزای سازنده مفصل فک، سفتی عضلات، میزان حرکت مفصل و باز شدن دهان، کیفیت و روانی حرکت آن و… را می سنجیم. حرکات جانبی و غیر کنترل شده فک را ارزیابی میکنیم. وجود دندان قروچه شبانه، سایش غیر ارادی دندان هنگام بیدار شدن از خواب، بیدار شدن با سر درد یا احساس ناخوشایند در نواحی اطراف گوش را بررسی میکنیم. بررسی عکس رادیولوژی OPG یا MRI در حالت باز و بسته دهان نیز به تشخیص درست کمک میکند.

فیزیوتراپی درد فک و صورت

فیزیوتراپی از درمانهای بسیار موثر و کارآمد در اختلالات مفصل فک است که نه تنها موجب کاهش درد و علامتهای بیمار میشود بلکه موجب درمان عامل درد میشود. فیزیوتراپی اصولی با جلسات منسجم و منظم درمان اصلی مشکلات فک است.

در فاز حاد و التهابی فیزیوتراپی با تحریکات بسیار ملایم و با هدف کاهش التهاب و درد آغاز میشود تا سفتی های ناشی از اسپاسم عضلات صورت را از بین برد. با کاهش درد، هدف اصلی ما در فیزیوتراپی آرامش شروع میشود که کسب حرکات طبیعی و راستای نرمال مفصل فک است. تکنیک های درمانی ما شامل درمانهای دستی از جمله موبیلیزاسیون، soft tissue release است.

درمان ساختارهای مجاور مانند گردن درد و سر درد نیز از اهداف مهم ما محسوب میشود. اصلاح راستای بدنی بویژه راستای سر و گردن و شانه بیمار اهمیت بسزایی در روند بهبود بیمار دارد. ورزشهای مناسب برای تقویت ریتم حرکتی و ثبات فک نیز تجویز میشود.

درمان های دستی

بر اساس تازه ترین تحقیقات دانشمندان، تکنیکهای منوآل تراپی اختصاصی مفصل فک، شامل تکنیکهای فاشیا ریلیز داخل دهانی، موبیلیزاسیون مهره های گردنی، تکنیکهای آزاد سازی عضلات جونده، کرانیوساکرال تراپی و… اثرات درمانی مثبت فراوانی بدنبال دارد که از روشهای مهم در فیزیوتراپی آرامش برای درمان بیماران فک و صورت است.

لیزر پرتوان

یکی از مولفه های قدرتمند درمان دردهای فک و صورت در فیزیوتراپی آرامش لیزرتراپی با امواج پرتوان لیزر است. این موج سهم زیادی در درمان بیمار داشته و قادر است آسیبهای وارده به ناحیه را ترمیم کند.

درای نیدلینگ

در فیزیوتراپی آرامش یکی از درمانهای اساسی و کاملا بدون عارضه که بصورت تخصصی برای درمان دردهای فک و صورت استفاده مکینیم طب سوزنی درای نیدلینگ است. پس از شناسایی دقیق نقاط هدف در صورت، آنها را با سوزنهای ظریف تحریک میکنیم. سوزن درای نیدلینگ علاوه بر آزادسازی بافتهای سفت شده در صورت که منجر به اعمال نیروی غیرطبیعی به مفصل فک میشود، اعصاب ویژه ای را تحریک میکند که در تسریع درمان نقش مهمی دارد.

در کنار درمانهای یاد شده تغییر عادات اشتباه ایستادن، نشستن و خوابیدن، مدیریت استرس، رژیم غذایی مناسب نیز از راهکارهای جانبی است که به کاهش دردهای فک و صورت کمک میکند.

اصلاح برخی عادات همچون قرار ندادن دست زیر چانه هنگام خوابیدن، نجویدن ناخن یا اشیایی مثل خودکار، عدم فشردن دندانها موقع بیدار شدن از خواب، کنترل خمیازه کشیدن و جلوگیری از باز شدن بیش از حد دهان، نجویدن طولانی آدامس، نخوردن لقمه های سفت مثل سیب گاز زدن، نشکستن آجیل با دندان، باز نکردن زیاد دهان برای لقمه های درشت نیز به بهبود فرد کمک میکند.

با توجه به سواستفاده برخی از نام و شعار فیزیوتراپی آرامش، به شما توصیه میکنیم بر روی این خط کلیلک کنید و مطلب مربوطه را مطالعه بفرمایید تا از پیامدهای ناخواسته این سواستفاده ایمن باشید.

فیزیوتراپیست صادق زراعتکار