فیزیوتراپی مشکلات مفصل فک

۷ مهر, ۱۳۹۵ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته مطالب آموزشی, مفصل گیجگاهی-فک تحتانی

فیزیوتراپی مشکلات مفصل فک ، درمانی تخصصی برای انواع آسیبهای این مفصل بشمار میرود. مفصل فک و یا بطور خلاصه TMJ، با توجه به اهمیت بسیار بالایی که دارد، در صورت درگیر شدن مشکلات زیادی را به بیمار تحمیل میکند. ممکن است بیمار نتواند به درستی غذا بخورد، خمیازه بکشد و یا برای درمانهای دندانپزشکی بمدت طولانی دهان خود را باز نگاه دارد. آسیبهای سطحی ممکن است با استراحت کردن، رعایت برخی نکات و مصرف داروهای مسکن و کاهنده التهاب درمان شوند. در موارد شدیدتر ممکن است به درمان فیزیوتراپی نیاز باشد و در نهایت آسیبهای جدی تنها با عمل جراحی درمان میشوند. در ادامه درمانهای یاد شده را تشریح خواهیم کرد. اولین قدم پس از بروز درد، فرصت دادن به مفصل برای استراحت است. بسیاری از مشکلات مفصلی با حذف فشار و استراحت دادن به آن بهبود می یابند. برای رسیدن به این هدف باید عادات غلط زیر را کنار گذاشت.

• جویدن طولانی مدت آدامس، میتواند عضلات صورت را سفت تر کرده و درد مفصل فک را افزایش دهد.
  • باز نکردن بیش از حد دهان بویژه در هنگام خمیازه کشیدن. برای کنترل میزان باز شدن دهان در حین خمیازه کشیدن، دست خود را زیر چانه نگه دارید تا از این طریق باز شدن دهان کنترل شود.
  • جدی گرفتن دندان قروچه و اقدام برای درمان آن، علت درد مفصل فک بواسطه دندان قروچه را در مقاله علل بروز درد در مفصل فک بررسی کردیم.
  • استرس، اضطراب و فشار عصبی، همگی میتوانند سفتی عضلات را زیاد کرده، دندان قروچه را افزایش دهند. پس سعی کنید در معرض این حالات قرار نگیرید.
  • قرار ندادن چانه بر روی دست. عادت به انجام این کار میتواند نحوه قرارگیری مفصل فک شما را تغییر دهد و لذا شانس ابتلا به دردهای این مفصل را زیاد کند.
  • پرهیز از خوردن غذاهای سفت. خوراکی های سفت همچون خیار، هویج، گز، نان سنگک، شکستن آجیل با دندان و… برای جویده شدن احتیاج به انقباض شدید عضلات صورت شما دارند و درد را بیشتر افزایش میدهند. سعی کنید غذاهایی که هنگام جویدن فشار کمتری به دندانهای شما وارد میکنند بخورید. انواع سوپ، غذاهای گیاهی، ماست و یا حتی غذاهایی که توسط میکسر رقیق کرده اید میتواند کمتر به TMJ فشار وارد کند.
  • اجتناب از خوردن لقمه های بزرگ، خوردن لقمه های درشت شما را مجبور به باز کردن بیش از اندازه دهان میکند، پس قاشق تان را کمتر پر کنید.
  • دندانهای خود را بر روی هم فشار ندهید. عادت کنید دندانها کاملا بر روی هم قرار نگیرند و مقداری فاصله بین آنها حفظ شود. این موضوع بخصوص هنگام عصبانیت، خشمگین شدن، ناراحت شدن، استرس و اضطراب بسیار مهم است.
  • کنار گذاشتن جویدن ناخن، موجب میشود تا کمتر از مفصل فک خود استفاده کنید.
  • نخوابیدن بر روی سمتی که فک دچار درد است، زیرا صورت به زمین فشرده شده و مشکل را تشدید میکند.
  • از کیسه آب داغ و یا یخ استفاده کنید. به مدت چند روز از این روش استفاده کنید. هر بار ده تا پانزده دقیقه یخ یا کیسه آب داغ را بر روی محل درد قرار دهید.

رعایت نکات یاد شده میتواند تا حد زیادی از ناراحتی شما بکاهد، در صورتیکه با بکارگیری موارد بالا همچنان درد دارید، برای درمان باید اقدام کرد.

درمانهای دارویی

در نظر داشته باشید که مصرف دارو، درمان اصلی مشکلات فک محسوب نمیشود بلکه میزان درد و التهاب بیمار را کاهش میدهد. اما گاهی لازم است برای افزایش تحمل بیمار در برابر درد مصرف شوند. داروها در دسته های مختلفی استفاده میشوند که برای نمونه به موارد زیر اشاره میکنیم.

• داروهای مسکن: مانند استامینوفن ساده و یا کدئین دار که برای کنترل درد موثرند. این داروها صرفا درد را کاهش میدهند.
  • داروهای غیر استروئیدی-ضد التهابی همچون آسپرین، ایبوبروفن، ناپروکسن که برای کاهش درد و التهاب مفصل فک مفیدند. این داروها هنگامی مصرف میشوند که بیمار علاوه بر درد، التهاب نیز داشته باشد.
  • داروهای شل کننده عضلات مثل دیازپام در کاهش سفتی عضلات و رفع اسپاسم تجویز میشوند. عوارض مصرف این داروها، افسردگی است لذا باید با دستور پزشک مورد استفاده قرار بگیرند.
  • اگر بیمار دندان قروچه داشته باشد ممکن است از آمی تریپتیلین استفاده شود. داروهای ضد افسردگی میتوانند میزان دندان قروچه را کاهش دهند البته با تجویز پزشک معالج.
  • تزریق کورتن: با وجود عوارض زیادی که بهمراه دارد گاهی بیمار از سر ناچاری به تزریق کورتن رضایت میدهد. کورتن درد و ورم مفصل فک را کاهش میدهد.

درمانهای دندانپزشکی

همانطور که در مقاله بررسی علل بروز درد مفصل فک توضیح دادیم، مشکلات دندانها میتواند بر روی نحوه قرارگیری مفصل فک اثر گذاشته و زمینه تخریب آنرا فراهم کند. در صورت وجود هر گونه مشکل دندانی حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اقدامات دندانپزشکی همچون روکش، بریج، پر کردن دندانها، به قرارگیری مناسب دندانها بر روی هم کمک میکند و لذا از فشار بر روی مفصل فک شما میکاهند. استفاده از اسپلینت شبانه میتواند همچون یک محافظ جلوی اعمال فشار به سطح دندانها را بگیرد. همچنین میتواند مانع از دندان قروچه بشود. جنس اسپلینت ها از آکلریل یا ژلاتین است و معمولا شب تا صبح داخل دهان قرار داده میشوند، از این رو با نام night guard نیز شناخته میشوند. در موارد شدید شاید نیاز به ارتودونسی وجود داشته باشد تا دندانها به حالت طبیعی بر روی هم قرار بگیرند.

درمانهای روانی

در صورتیکه احساس میکنید بیش از اندازه در معرض استرس قرار دارید، باید برای کاهش آن اقدام کنید. استرس، اضطراب، نگرانی، عصبانیت و… میتواند ریشه برخی از مشکلات مفصل فک باشد. در مقاله قبل ارتباط بین حالات روحی نامناسب و درد مفصل فک را بررسی کردیم. لذا دوری از محیط های استرس زا، آرام بودن و زندگی همراه با آرامش میتواند در کاهش علائم بسیار با اهمیت باشد.

فیزیوتراپی مفصل فک

از میان تمامی درمانهای یاد شده، اصلیترین روش درمانی در بیشتر مشکلات مفصل فک، روشهای درمانی فیزیوتراپی است. در مقاله پیشین با موضوع علل بروز درد مفصل فک اشاره کردیم که در بیشتر موارد اختلالات مکانیکی ایجاد شده موجب بهم ریختن ریتم حرکتی مفصل فک میشود. لذا برای بدست آوردن بهترین نتیجه درمانی لازم است اقدامات درمانی تنها به خوردن دارو، تزریق و اصلاح وضعیت دندانها محدود نشود. برای آشنایی با اقدامات درمانی فیزیوتراپی مفصل فک که در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد انجام میشود توضیحاتی ارائه میکنیم.

الکتروتراپی

در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد بسته به نوع عارضه ای که در مفصل فک تشخیص داده میشود از جریانهای الکتریکی مناسب برای کاهش درد، افزایش قدرت عضلات ضعیف، بازآموزی عضلات ضعیف و… استفاده میشود.

درمانهای دستی

مهمترین و موثرترین اقدام درمانی برای مشکلات مفصل فک، درمانهای دستی یا Manipulation است که حتما باید توسط فیزیوتراپیست متخصص انجام بشود. استفاده از انواع مختلف درمانهای دستی همچون Mobilization، Soft tissue manipulation، Fasia release و سایر روشهایی که تماما با دست فیزیوتراپیست انجام میشود میتواند موجب اصلاح قرارگیری سر استخوان فک در حفره استخوان گیجگاهی بشود. این روش درمانی به صورت کاملا تخصصی در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد انجام میشود.

ماساژ صورت

انواع مختلف تکنیکهای درمانی ماساژ صورت، برای التیام دردهای منتشره از صورت به نواحی دیگر همچون سر درد، گردن درد، درد فک و گوش در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد انجام میشود. تا بهترین نتیجه درمانی را برای بیمار به همراه داشته باشد.

درای نیدلینگ

بکارگیری سوزن درمانی یا درای نیدلینگ، روش دیگری است که در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد برای مشکلات فک بکار گرفته میشود. ما برای تحریک عضلات بخصوصی که اهمیت درمانی بالایی دارند از این روش استفاده میکنیم.  با کمک این روش نقاط ویژه ای بر روی صورت بیمار توسط سوزن تحریک شده و از این طریق میزان کششی که هر عضله به مفصل وارد میکند تنظیم میشود. میتوانید ویدیوی تهیه شده درباره روش درای نیدلینگ در درمان مشکلات مفصل فک را تماشا بفرمایید:

امواج مافوق صوت

در فیزیوتراپی آرامش از امواج اولتراسوند برای اثرگذاری بر روی غشای سلولی و افزایش تبادلات یونی در سطح سلولهای بدن استفاده میشود. از این طریق میتوانیم در بافتهای گرفتار نزدیک به مفصل تغییراتی ایجاد کنیم و میزان حرکت مفصل فک را افزایش داده و از شدت درد بکاهیم.

لیزر

امواج لیزر در مشکلات مفصل فک بسیار پرکاربرد هستند. در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد با تابش امواج لیزر به مفصل فک ضایعات موجود را ترمیم میکنیم. لیزر بر روی کاهش درد و التهاب بیمار هم بسیار موثر است.

جراحی

خوشبختانه بیشتر بیماران مبتلا به مشکلات مفصل فک با درمانهای غیر جراحی بهبود می یابند و نیازی به جراحی نیست. اما در موارد شدید که تخریب بسیار زیاد باشد و یا در اثر ضربه و تروما ایجاد شده باشد بیمار به ناچار باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

فیزیوتراپیست صادق زراعتکار