فیزیوتراپی مفصل فک

فیزیوتراپی درد مفصل فک

درمانی تخصصی برای انواع آسیبهای این مفصل بشمار میرود. مفصل فک و یا TMJ، با توجه به اهمیت بسیار بالایی که دارد، در صورت آسیب مفصل فک مشکلات زیادی برای بیمار ایجاد میشود. ممکن است بیمار نتواند به درستی غذا بخورد، خمیازه بکشد و یا برای درمان های دندانپزشکی بمدت طولانی دهان خود را باز نگاه دارد. آسیب های سطحی ممکن است با استراحت کردن، رعایت برخی نکات و مصرف داروهای مسکن و کاهنده التهاب درمان شوند.

در موارد شدیدتر ممکن است به درمان فیزیوتراپی نیاز باشد و در نهایت آسیبهای جدی تنها با عمل جراحی درمان می شوند. در ادامه درمانهای فیزیوتراپی مفصل فک را تشریح خواهیم کرد و انواع فیزیوتراپی فک را توضیح میدهیم. اگر دچار درد مفصل فک شده اید، یا در حین باز و بسته کردن دهان مفصل فک صدا میدهد میدهد با شماره 88681746 تماس بگیرید. از طریق واتساپ نیز میتوانید در زمینه دردهای مفصل فک با متخصصین ما مشاوره داشته باشید: 09354462653

در فیلم فیزیوتراپی زیر، درمان یکی از مبتلایان به درد مفصل فک را خواهیم دید که در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد تهران درمان شده اند:

فیزیوتراپی مفصل فک

از میان تمامی درمانهای درد مفصل فک، اصلی ترین روش درمانی فیزیوتراپی است. در مقاله پیشین با موضوع “علل بروز درد مفصل فک“ اشاره کردیم که در بیشتر موارد اختلالات مکانیکی ایجاد شده موجب بهم ریختن ریتم حرکتی مفصل فک می شود. لذا برای بدست آوردن بهترین نتیجه درمانی لازم است اقدامات درمانی تنها به خوردن دارو، تزریق و اصلاح وضعیت دندان ها محدود نشود. برای آشنایی با اقدامات درمانی فیزیوتراپی مفصل فک که در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد انجام می شود توضیحاتی ارائه می کنیم.

الکتروتراپی  مفصل  فک

در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد بسته به نوع عارضه ای که در مفصل فک تشخیص میدهیم از جریان های الکتریکی مناسب برای کاهش درد، افزایش قدرت عضلات ضعیف، بازآموزی عضلات ضعیف و… استفاده می کنیم. جریان های الکتریکی فیزیوتراپی به خوبی می تواند به درمان دردهای مفصل فکی گیجگاهی بیمار کمک کند. بدون اینکه ماده خارجی وارد بدن شود این جریان ها هم درد بیمار را کاهش می دهند و هم باعث تقویت عضلات ضعیف صورت بیمار میشود.

درمانهای دستی در فیزیوتراپی مفصل فک

مهمترین و موثرترین اقدام درمانی برای مشکلات مفصل فک، درمانهای دستی یا Manipulation است که حتما باید توسط فیزیوتراپیست متخصص انجام شود. استفاده از انواع مختلف درمان های دستی همچون Mobilization، Soft tissue manipulation، Fasia release و سایر روش هایی که تماما با دست فیزیوتراپیست انجام می شود می تواند موجب اصلاح قرارگیری سر استخوان فک در حفره استخوان گیجگاهی شود. این روش درمانی به صورت کاملا تخصصی در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد انجام می شود. به صورت خلاصه اثرات درمان های دستی در اصلاح مکانیک و حرکت مفصل فک است لذا انجام این روش به دانش بالایی نیاز دارد تا حرکات مفصل فک بیمار به خوبی ارزیابی و در جهت اصلاح آن نیروی مناسب وارد شود.

ماساژ صورت در درمان درد مفصل فک

انواع مختلف تکنیکهای درمانی ماساژ صورت، برای التیام دردهای منتشره از صورت به نواحی دیگر همچون سر درد، گردن درد، درد فک و گوش در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد انجام میشود. تا بهترین نتیجه درمانی را برای بیمار به همراه داشته باشد.

درای نیدلینگ درد مفصل فک

بکارگیری سوزن درمانی یا درای نیدلینگ، روش دیگری است که در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد برای مشکلات فک بکار گرفته میشود. ما برای تحریک عضلات بخصوصی که اهمیت درمانی بالایی دارند از این روش استفاده می کنیم.  با کمک این روش نقاط ویژه ای بر روی صورت بیمار توسط سوزن تحریک شده و از این طریق میزان کششی که هر عضله به مفصل وارد می کند تنظیم می شود. می توانید ویدیوی تهیه شده درباره روش درای نیدلینگ در درمان مشکلات مفصل فک را تماشا بفرمایید:

درمان درد مفصل فک با امواج مافوق صوت

در فیزیوتراپی آرامش از امواج اولتراسوند برای اثرگذاری بر روی غشای سلولی و افزایش تبادلات یونی در سطح سلول های بدن استفاده میشود. از این طریق می توانیم در بافت های گرفتار نزدیک به مفصل تغییراتی ایجاد کنیم و میزان حرکت مفصل فک را افزایش داده و از شدت درد بکاهیم. اولتراسوند تراپی روشی موثر، ایمن و غیر تهاجمی است که در درمان دردهای مفصل فک بسیار اثرگذار است.

لیزر درمانی درد مفصل فک

امواج لیزر در مشکلات مفصل فک بسیار پرکاربرد هستند. در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد با تابش امواج لیزر به مفصل فک آسیب های مفصل فک را ترمیم می کنیم. لیزر بر روی کاهش درد و التهاب بیمار هم بسیار موثر است. لیزر سرعت ترمیم را افزایش می دهد، آسیب های وارده به مفصل فک را درمان میکند و توان مفصل را افزایش میدهد. لیزر پرتوان یکی از روش های موثر در کلینیک فیزیوتراپی آرامش است.

درمانهای دارویی مفصل فک

در نظر داشته باشید که مصرف دارو، درمان اصلی مشکلات فک محسوب نمی شود بلکه میزان درد و التهاب بیمار را کاهش می دهد. اما گاهی لازم است برای افزایش تحمل بیمار در برابر درد مصرف شوند. داروها در دسته های مختلفی استفاده می شوند که برای نمونه به موارد زیر اشاره میکنیم.

• داروهای مسکن: مانند استامینوفن ساده و یا کدئین دار که برای کنترل درد موثرند. این داروها صرفا درد مفصل فک را کاهش می دهند.
  • داروهای غیر استروئیدی-ضد التهابی همچون آسپرین، ایبوبروفن، ناپروکسن که برای کاهش درد و التهاب مفصل فک مفیدند. این داروها هنگامی مصرف می شوند که بیمار علاوه بر درد مفصل فک، التهاب نیز داشته باشد.
  • داروهای شل کننده عضلات مثل دیازپام در کاهش سفتی عضلات و رفع اسپاسم تجویز می شوند. عوارض مصرف این داروها، افسردگی است لذا باید با دستور پزشک مورد استفاده قرار بگیرند.
  • اگر بیمار دندان قروچه داشته باشد ممکن است از آمی تریپتیلین استفاده شود. داروهای ضد افسردگی با تجویز پزشک مربوطه می توانند میزان دندان قروچه را کاهش دهند و از درد مفصل فک بکاهند.
  • تزریق کورتن: با وجود عوارض زیادی که بهمراه دارد گاهی بیمار از سر ناچاری به تزریق کورتن رضایت می دهد. کورتن درد و ورم مفصل فک را کاهش می دهد.

لیزر درمانی در فیزیوتراپی مفصل فک

درمانهای دندانپزشکی برای مفصل فک

همانطور که در مقاله بررسی علل بروز درد مفصل فک توضیح دادیم، مشکلات دندان ها می تواند بر روی نحوه قرارگیری مفصل فک اثر گذاشته و زمینه تخریب آنرا فراهم کند. در صورت وجود هر گونه مشکل دندانی حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اقدامات دندانپزشکی همچون روکش، بریج، پر کردن، به قرارگیری مناسب دندان ها بر روی هم کمک میکند و لذا از فشار بر روی مفصل فک شما می کاهند. استفاده از اسپلینت شبانه می تواند همچون یک محافظ جلوی اعمال فشار به سطح دندان ها را بگیرد. همچنین میتواند مانع از دندان قروچه بشود. جنس اسپلینت ها از آکلریل یا ژلاتین است و معمولا شب تا صبح داخل دهان قرار داده می شوند، از این رو با نام night guard نیز شناخته میشوند. در موارد شدید شاید نیاز به ارتودونسی وجود داشته باشد تا دندان ها به حالت طبیعی بر روی هم قرار بگیرند.

درمانهای روانی و درد مفصل فک

در صورتیکه احساس می کنید بیش از اندازه در معرض استرس قرار دارید، باید برای کاهش آن اقدام کنید. استرس، اضطراب، نگرانی، عصبانیت و… میتواند ریشه برخی از مشکلات مفصل فک باشد. در مقاله قبل ارتباط بین حالات روحی نامناسب و درد مفصل فک را بررسی کردیم. لذا دوری از محیط های استرس زا، آرام بودن و زندگی همراه با آرامش می تواند در کاهش علائم مفصل فک بسیار با اهمیت باشد.

جراحی مفصل فک

خوشبختانه بیشتر بیماران مبتلا به مشکلات مفصل فک با درمانهای غیر جراحی بهبود می یابند و نیازی به جراحی نیست. اما در موارد شدید که تخریب بسیار زیاد باشد و یا در اثر ضربه و تروما ایجاد شده باشد بیمار به ناچار باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

درمان های خانگی درد مفصل فک

اولین قدم پس از بروز درد، فرصت دادن به مفصل برای استراحت است. بسیاری از مشکلات مفصلی با حذف فشار و استراحت دادن به آن بهبود می یابند. برای رسیدن به این هدف باید عادات غلط زیر را کنار بگذارید.

• آدامس نجوید، جویدن طولانی مدت آدامس، می تواند عضلات صورت را سفت تر کرده و درد مفصل فک را افزایش دهد.
  • دهان را زیاد باز نکنید: باز نکردن بیش از حد دهان بویژه در هنگام خمیازه کشیدن بسیار مهم است. برای کنترل میزان باز شدن دهان در حین خمیازه کشیدن، دست خود را زیر چانه نگه دارید تا از این طریق باز شدن دهان را کنترل کنید تا به مفصل فک فشار بیش از حد وارد نشود.
  •  دندان قروچه را جدی بگیرید: علت درد مفصل فک بواسطه دندان قروچه را در مقاله علل بروز درد در مفصل فک بررسی کردیم، برای بهبود سریع تر درد مفصل فک حتما اقدامات درمانی دندان قروچه را در برنامه داشته باشید.
  • استرس، اضطراب و فشار عصبی، همگی می توانند سفتی عضلات را زیاد کرده، دندان قروچه را افزایش دهند. پس سعی کنید در معرض استرس و اضطراب قرار نگیرید و به فکر درمان آن باشید.
  • از قرار دادن دست زیر چانه به شکل عادت پرهیز کنید. عادت به انجام این کار می تواند نحوه قرارگیری مفصل فک شما را تغییر دهد و لذا شانس ابتلا به دردهای مفصل فک را زیاد کند.
  •  از خوردن غذاهای سفت پرهیز کنید. خوراکی های سفت همچون خیار، هویج، گز، نان سنگک، شکستن آجیل با دندان و… برای جویده شدن احتیاج به انقباض شدید عضلات صورت شما دارند و درد و آسیب مفصل فک را بیشتر میکنند. سعی کنید غذاهایی که هنگام جویدن فشار کمتری به دندان های شما وارد می کنند بخورید. انواع سوپ، غذاهای گیاهی، ماست و یا حتی غذاهایی که توسط میکسر رقیق کرده اید کمتر به TMJ فشار وارد میکند.درمان های منوآل تراپی درد مفصل فکی
  • از خوردن لقمه های بزرگ پرهیز کنید، خوردن لقمه های درشت شما را مجبور به باز کردن بیش از اندازه دهان میکند، پس قاشق تان را کمتر پر کنید تا مفصل فک تحت فشار بیش از اندازه قرار نگیرد.
  • دندان های خود را بر روی هم فشار ندهید. عادت کنید دندان ها کاملا بر روی هم قرار نگیرند و مقداری فاصله بین آنها حفظ شود. این موضوع بخصوص هنگام عصبانیت، خشمگین شدن، ناراحت شدن، استرس و اضطراب بسیار مهم است. فشردن دندان ها فشار را روی مفصل فک بیشتر میکند.
  • عادت ناخن جویدن را ترک کنید، جویدن ناخن ها موجب می شود تا کمتر از مفصل فک خود استفاده کنید، لذا با کاهش فشار مفصل فک قدری آزادتر باشد.
  • روی سمتی که مفصل فک دچار درد است نخوابید، زیرا صورت به زمین فشرده شده و مشکل مفصل فک را تشدید میکند.
  • از کیسه آب داغ و یا یخ استفاده کنید. به مدت چند روز از این روش استفاده کنید. هر بار ده تا پانزده دقیقه یخ یا کیسه آب داغ را روی محل درد در مفصل فک قرار دهید.

رعایت نکات یاد شده میتواند تا حد زیادی از ناراحتی شما بکاهد، در صورتیکه با بکارگیری موارد بالا همچنان درد دارید، برای درمان درد مفصل فک باید اقدام کنید.