آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

درمان عوارض شغل آرایشگری

مقدمه آسیب های شغلی در آرایشگران

آرایشگران با توجه به استفاده طولانی مدتی که از مفاصل مختلف بدن دارند به شدت در معرض دردهای مفصلی همچون درد دست، شانه و کتف، گردن، کمر، لگن و دنبالچه و زانوها هستند. در مقاله حاضر قصد داریم انواع آسیب دیدگی ها، علت آنها و درمان تخصصی این آسیب ها را توضیح دهیم. همچنین اگر دچار اینگونه آسیب ها هستید میتوانید با شماره تلفن 88681746 فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد تماس بگیرید و یا به شماره واتساپ 09354462653 پیام دهید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

درد زانو، لگن، کمر درد و سیاتیک در آرایشگران

آرایشگران معمولا ساعات زیادی باید بایستند که این امر به مفاصل زانو و لگن آسیب وارد کرده و میتواند موجب زانو درد، آرتروز زانو، گرفتگی عضلات ساق پا، درد و کوفتگی در عضلات ران و باسن شود. همچنین بدلیل فشار طولانی مدتی که به ناحیه ستون فقرات شان وارد می آید کمر درد، درد در ناحیه باسن و کشاله ران، و همچنین درد دیسک کمر و سیاتیک نیز در بین آنها بسیار رایج است.

درد دست، شانه درد و سوزش کتف در آرایشگران

دست های آرایشگران به دلیل اینکه تحت فشار مستقیم هستند و در حین کار متحمل نیروهای زیادی هستند نیز در معرض آسیب هایی همچون درد مچ دست، آرنج درد، درد شانه، درد و سوزش در ناحیه کتف هستند.

بررسی آسیب ها و دردهای مفصلی آرایشگرها

در مطالعات و بررسی هایی که در یکی از دانشگاه های امریکا انجام شد مشکل کمر درد و دردهای سیاتیکی، درد باسن و دنبالچه در آرایشگران حدود 70% گزارش شد. در این مطالعه شیوع گردن درد و درد سوزشی در ناحیه کتف آرایشگران 58% آمده است که بیانگر این نکته است که آرایشگران به شدت مستعد درد گردن، سیاتیک، کمر درد و درد نواحی کشاله ران و دنبالچه هستند.

همچنین این بررسی ها نشان داد که شانه درد در بین آرایشگران 60% و درد مچ دست در حدود 53% رواج دارد. همچنین مشخص شد که درصد قابل توجهی از آرایشگران بدلیل دردهای مفصلی توضیح داده شده یا به ناچار مجبور به ترک شغل خود شده اند و یا مجبور به محدود کردن و کاهش زمان فعالیت کاری خود شده اند. در مطالعه ای در آلمان، مشخص شد بیشترین دلیلی که آرایشگران کار خود را رها میکنند شکایت از دردهای مفصلی بوده است.

علت دردهای مفصلی در آرایشگران

طبق آخرین مطالعات از جامعه آرایشگران مشخص شده، آرایشگران حرفه ای امریکایی بصورت میانگین 30% از زمان خود را صرف کوتاه کردن و اصلاح مو، 17% برای رنگ کردن، 10% سشوار کشیدن و 8% شستشوی مو میکنند که البته با توجه به متفاوت بودن جامعه ایران و فرهنگ آرایش و نحوه پوشش ما این درصد ها در بین آرایشگران کشور ما متفاوت است. در هر صورت صرف این زمان برای آرایش مشتری اغلب همراه با خم شدن و چرخیدن دایم ستون فقرات آرایشگر است که خود فشار زیادی به گردن، کمر و لگن آرایشگر وارد میکند. یکی از نتایجی که در این تحقیقات بدست آمد این مسئله بود که نشان داد آرایشگرها در بیش از 15% زمان کار با دست و بازوی خود، مفصل شان در زاویه ای بیشتر از 60 درجه در حال کار کردن است. این زاویه در طولانی میتواند موجب درد شانه، درد سوزشی در کتف و فشار به مهره های گردنی آرایشگر شود. فشاری که به مچ دست آرایشگر وارد می آید بویژه در حرکات سریع و طولانی دست ها میتواند زمینه ساز درد دست آرایشگر شود.

آرایشگران زن بیش از آرایشگران مرد در معرض آسیب مفصلی هستند

طبق مطالعات فوق دردهای مفصلی بخصوص در بین آرایشگران زن رایج تر و شدید تر هستند. علت شیوع بیشتر دردهای مفصلی در بین زنان آرایشگر بسیار متعدد است. هم فیزیک بدنی خانم ها برای آسیب های مفصلی بالاتر است و هم تنوع و فشار کاری آرایشگران خانم از آرایشگران مرد بسیار بیشتر است. گودی کمر بیشتر در خانم ها، زاویه متفاوت مفاصل زانوی خانم ها، شانه های متمایل به جلو در زنان و وجود بافت پستان، بارداری و سبک زندگی زنان از مهمترین دلایل افزایش شانس آسیب دیدگی بانوان آرایشگر است. در کنار مشکلات مفصلی توضیح داده شده، دسته ای دیگر از آرایشگر ها از گزگز، خواب رفتگی، بی حسی، سفتی و خشکی مفصلی، درد در ناحیه کشاله ران، ورم، ایجاد واریس در ساق پا و... نیز رنج میبرند.

عمده دلایل بروز آسیب در بین آرایشگران


1- حرکات طولانی مدت دست و بازو

2- بالا بردن بیش از حد بازو بصورت مکرر

3- حرکات نامناسب در ستون فقرات گردنی و کمری

4- کم بودن زمان استراحت

5- ایستادن و نشستن طولانی مدت

محققین دریافتند که صاف کردن مو با برس گرد نیاز به بار مکانیکی زیاد ستون های گردن و ستون فقرات دارد. یعنی علاوه بر فشار زیادی که به دست، شانه و کتف آرایشگر وارد میشود، در حین این حرکات گردن و کمر نیز فشار بالایی را تحمل میکنند. این فشار زیاد در کنار نداشتن استراحت کافی و منظم از طول عمر مفید مفاصل آرایشگرها به شدت می کاهد.

آرایشگرها اغلب مجبورند کمی به جلو خمیده شوند و ستون فقرات خود را بچرخانند، در وضعیت های ثابت و طولانی قرار بگیرند. این حالات نامناسب موجب آسیب دیدگی در گردن و کمر آرایشگران میشود.

یک تحقیق در نروژ نشان داد دردهای مفصلی، مانند گردن درد، کمر درد، درد شانه و کتف و درد و واریس پا در بین آرایشگران زن بسیار بیشتر از آرایشگران مرد است.

زنان آرایشگر بیشتر به آسیب های اسکلتی عضلانی دچار میشوند، شانه های گرد شده و قوز پشتی در زنان رایج تر است و همچنین بدلیل ضعیف تر بودن عضلات، آرایشگران زن مستعد بیشترین آسیب دیدگی های مفصلی هستند.

چه مواردی به کم شدن احتمال آسیب آرایشگران کمک میکند

داشتن استراحت کافی

انجام ورزش های مناسب

تقویت بافت های عضلانی

ورزش های کششی

اصلاح وضعیت های نامناسب بدنی

معاینه و بررسی راستای بدنی

فیزیوتراپی تخصصی و زودهنگام

سوال: آیا میتوانید چند مثال عملی از فشار وارده به مفصل آرایشگران بیاورید؟

  • حالت دادن با سشوار

در حین سشوار دادن و حالت دادن مو، وضعیت مفصل شانه در زاویه بالایی قرار میگرد که همراه با وارد شدن فشار زیاد به عضلات آن است. استرس مکانیکی، تنش عضلانی و کار کردن شانه در سطوح و زوایای بالا از اصلی ترین دلایل آسیب و درد شانه و گردن آرایشگران است. همچنین این کار در طولانی مدت میتواند موجب بروز سندروم تونل کارپال شود.

 

  • اصلاح مو

در حین کوتاه کردن مو، مچ دست دائما در یک حالت خمیده قرار میگیرد. در حین اصلاح کردن نه تنها دست ها که بخش های بالایی ستون فقرات هم تحت فشار هستند. این حالت علاوه بر درد دست و شانه میتواند زمینه ساز آسیب دیدگی ستون فقرات و ایجاد درد سوزشی در پشت کتف شود. همچنین آرایشگرانی که در وضعیت نشسته کار میکنند ناچارند بازوهای خود را بالاتر از زمانی که ایستاده اند بلند کنند که خود موجب درد بیشتر در شانه و کتف شان میشود.

درمان آسیب دیدگی آرایشگران


اصلیترین درمان آسیب دیدگی های شغلی فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی تخصصی به عنوان درمانی موثر و بدون عوارض جانبی میتواند به خوبی موجب پیشگیری از آسیب دیدگی ها و مشکلات مفصلی عضلانی در آرایشگران شود. در کلینیک تخصصی فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد با بکارگیری روش های علمی دقیق به بررسی راستای بدنی آرایشگران میپردازیم. در این معاینات راستای بدنی آرایشگر اعم از قوس های ستون فقرات، وضعیت مهره های گردنی و کمری، گودی کمر، زوایای مفصل شانه و کتف، راستای مفاصل لگن و زانو را بررسی میکنیم و بر اساس مدل بدنی هر فرد برنامه درمانی تخصصی ویژه آن آرایشگر را طرح ریزی میکنیم.

سوال: آیا فیزیوتراپی تخصصی در فیزیوتراپی آرامش میتواند موجب پیشگیری از صدمات ناشی از شغل آرایشگری شود؟

در پاسخ باید گفت، قطعا با بررسی های توضیح داده شده قبلی، مفاصل در معرض آسیب آرایشگر را پیش از بروز مشکلات حد مفصلی و عضلانی تشخیص میدهیم و به سادگی میکروترما های ناشی از فشارهای شغلی را قبل از تبدیل شدن به ماکروتروما یا آسیب های جدی مفصلی عضلانی درمان میکنیم.

سوال: آیا فیزیوتراپی تخصصی آرایشگران صرفا برای درمان دردهای مفصلی مانند درد گردن، کمر درد، درد شانه و کتف، لگن و زانو است یا مزیت دیگری هم دارد؟

اگر بخواهیم به صورت ساده به این پرسش جواب دهیم باید بگوییم که طول عمر مفید مفاصل، عضلات و تاندونهای اندام آرایشگر بواسطه این درمان به شکل قابل توجهی افزایش می یابد. یعنی با فیزیوتراپی تخصصی ما به آرایشگر کمک میکنیم اثرات فرسایشی ناشی از فشارهای شغلی را به حداقل برساند و از این رو مفاصل فرد برای سالهای طولانی سالم و قابل استفاده می ماند. در فیزیوتراپی آرامش به صورت کاملا اصولی بدن آرایشگر آنالیز میشود و درمان مناسب طرح ریزی میشود که میتواند آسیب ها را در نقطه آغازین از بین ببرد. بنابراین توصیه ما به آرایشگران این است که قبل از بروز مشکلات بدنی در این زمینه مشورت کافی با فیزیوتراپی آرامش داشته باشند و سلامت بدن خود را تضمین کنند.

درمان آسیب دیدگی آرایشگران در فیزیوتراپی آرامش چیست

در فیزیوتراپی آرامش پس از انجام بررسی های لازم، بسته به نوع آسیب دیدگی که میتواند طیف وسیعی از مشکلات مفصلی همچون سیاتیک، درد مچ دست، درد شانه، درد سوزشی پشت بدن وکتف، گردن درد، کمر درد، دردهای منتشره به داخل کشاله ران، زانو درد و... باشد، از روش های درمانی ویژه همچون درای نیدلینگ با طب سوزنی، لیزر پرتوان، اولتراسوند، تکارتراپی، ورزش های اصلاحی و درمانی بهره میبریم. در طی جلسات درمانی دردهای بیمار تسکین یافته و آسیب های بدنی ترمیم میشوند. تمامی این روش های درمانی زیر نظر فیزیوتراپیست صادق زراعتکار صورت میگرد تا بهترین نتیجه حاصل شود.