آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

فرق فلج بلز شدید و خفیف چیست

فرق فلج بلز خفیف و شدید چیست؟

در بیماری فلج بل همه بیماران به یک اندازه دچار از دست دادن حرکات صورت خود نمیشوند. برخی بیماران در همان اوایل حرکات زیادی را از دست میدهند و چهره شان دچار تغییر حالت شدید میشود. در حالیکه برخی دیگر از بیماران با همین بیماری حرکات کمتری را از دست میدهند. 

فلج بلز خود را مقایسه نکنید

یکی از نکات مهم در فلج بلز این است که شرایط خودتان را با سایر بیماران مقایسه نکنید. چرا که میزان درگیری هر فرد پس از ابتلا به فلج صورت با دیگران متفاوت است و هر بیمار مسیر درمانی اختصاصی خودش را طی می‌کند. در برخی بیماران ممکن است بیشتر حرکات لب ها دستخوش تغییر شود. در حالیکه در بیمار دیگر حرکات چشم ها بیشتر درگیر شوند. حتی در صورت گرفتاری یک بخش مشترک باز هم میزان بازیابی و سرعت پیشرفت بیماران بسیار با هم متفاوت است.

ضمن اینکه شدت آسیب حرکتی هم در بیماران مختلف بسیار متغیر است. برخی بیماران صرفا دچار یک کجی مختصر در صورت میشوند که تنها وقتی که صحبت میکنند یا میخندند مشخص میشود. برخی دیگر از بیماران شدت درگیری زیادتری دارند و حتی وقتی حرکتی با صورت  انجام نمیدهند نیز دچار کجی هستند. اگر بیماری را با این مشکل میشناسید حتما این پست را برایش ارسال کنید.

همچنین سرعت بهبود در بیماران مختلف نیز بسیاری متفاوت است. برخی بیماران حتی با وجود شدت درگیری زیاد از همان ابتدا پیشرفت خوبی دارند و تغییرات صورت روز به روز مشخص است. در حالیکه برخی دیگر ممکن است پیشروی کندتری داشته باشند.

عوامل بسیاری روی سرعت بهبود حرکات پس از فلج بلز اثر میگذارد. سن بیمار، میزان درگیری اولیه، روحیات فرد، محیطی زندگی فرد، تلاش و امید به خوب شدن همگی بر روی سرعت بازیابی حرکات صورت اثر میگذارد. با وجود این تفاوت ها آنچه مهم است این است که باید تا کسب حرکات کامل چهره جلسات درمانی خود را جدی گرفته و ادامه دهید.

زمان طلایی فلج بل را از دست ندهید

قطع کردن جلسات به امید برگشت خودبخودی حرکات چهره تصمیم عاقلانه ای نیست. بیماران زیادی پس از گذشت چندین ماه و حتی چند سال مجددا قصد کردند ادامه جلسات فیزیوتراپی صورت را از سر بگیرند اما در این مدت زمان طلایی را از دست داده اند. پس از گذشت چند ماه اولیه فلج بلز کار سخت تر میشود و برگشت حرکات نسبت به روزهای اولیه قدری سخت میشود. لذا از آنجایی که نقص حرکتی در صورت میتواند روی روحیات فرد اثر منفی بگذارد بهتر است بدون فاصله جلسات ادامه پیدا کند تا حداکثر حرکات طبیعی صورت بازیابی شوند.

فیلم فیزیوتراپی فلج بلز

در این فیلم فیزیوتراپی درباره فرق فلج بلز شدید و خفیف چیست، صحبت میکنم. فیزیوتراپیست صادق زراعتکار، موسس کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد تهران هستم. در این فیلم لبخند بیماری رو مشاهده میکنید که در اثر فلج نیمه صورت یا همان فلج بل توانایی لبخند زدن را از دست داده بود. این بیمار جز دسته بیمارانی بود که درگیری ابتدایی کمتری داشت. از طرفی مراجعه سریع برای درمان به ایشان و ما کمک کرد بتوانیم ظرف مدت کوتاهی قرینگی کامل را به چهره ایشان برگردانیم.

فلج بلز من خوب میشود؟

اینکه فلج بلز خوب میشود به شدت اولیه آسیب عصبی صورت هم بستگی دارد. برخی بیماران در همان ابتدای فلج بلز دچار آسیب شدید عصبی میشوند و طبعا مسیر دشوارتری برای درمان پیش رو خواهند داشت. در برخی دیگر شروع فلج بلز کمتر بوده و لذا شانس درمان سریع تر و کامل تر افزایش پیدا میکند. بنابراین درمان قطعی فلج بلز در همه بیماران از یک مسیر درمانی نمیگذرد. با این حال حتی در بیمارانی که شدت آسیب اولیه کمتری دارند باید تمرین برای فلج بل، ماساژ صورت، درمان فلج صورت با لیزر، ورزش برای درمان فلج صورت در قالب فیزیوتراپی صورت باید انجام شود. در بیمارانی که شدت آسیب کمی دارند در صورت کم توجهی ممکن است فلج بلز خطرناک باشد و مدت زمان درمان فلج صورت طولانی شود. بنابراین در صورتی که حتی دچار فلج بلز خفیف هم شده اید، باید درمان دارویی فلج بل و فیزیوتراپی فلج بلز را جدی بگیرید تا به درمان کامل دست پیدا کنید.