آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

تریگر پوینت چیست

تریگر پوینت چیست ، در فارسی با نام نقاط ماشه ای شناخته می شوند و یکی از رایج ترین دلایل دردهای سیستم اسکلتی عضلانی هستند. شاید بتوان گفت یکی از مرموز ترین علل ایجاد درد در نواحی مختلف بدن نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت ها هستند. مرموز بودن تریگر پوینت به این دلیل است که در بیشتر معاینات پزشکی از نظر معاینه کننده پنهان میمانند و درد بیمار به عوامل دیگری همچون آرتروز، دیسک، کشیدگی تاندون و دیگر علل شناخته شده تر بیماری های اسکلتی عضلانی ارتباط داده میشود. علت دیگر این است که درد ناشی از تریگر پوینت معمولا به نواحی دیگر منتشر میشود که موجب گمراهی بیشتر میشود. به عنوان نمونه برخی نقاط ماشه ای گردن باعث ایجاد درد در شانه، ساعد و مچ دست میشود و برخی تریگر پوینت های کمر و باسن موجب درد سیاتیکی در باسن، پشت ران و ساق پا میشود. در صورتیکه دچار تریگر پوینت شده اید با مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد تماس بگیرید 88681746 و یا در واتساپ به شماره 09354462653 مشاوره فیزیوتراپی دریافت کنید. 

تریگر پوینت های عضلانی

برای درک بهتر تریگر پوینت لازم است با واژه میوفاشیا آشنا شویم. میوفاشیا یا میوفاسیا از دو بخش میو به معنی عضله و فاشیا که لباس پوشاننده آن است تشکیل شده است. این دو بافت آنچنان درهم تنیده اند که یک ساختار واحد را تشکیل داده اند. فاشیا یا غلاف پوشاننده از جنس بافت همبند است که همچون قفسه های کتابخانه که کتاب ها را در خود جا داده است، عضلات بدن را در خود نگهداری میکند. سفت شدن فاشیا موجب تحت فشار قرار گرفتن عضلات زیرین شده و عاملی برای درد و درگیری عضله است. با ایجاد تریگر پوینت عضلانی ، علاوه بر درد، محدودیت حرکتی، سفتی عضلانی و خشکی در حرکات مفصل نیز ایجاد میشود که در مطالب بعدی بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.

ماساژ تریگر پوینت

نقطه ماشه ای عضله

اما تعریف علمی تریگر پوینت چیست ؟ تعریف علمی تریگر پوینت وجود نقاط حساسی است که در داخل یک دسته باند سفت شده ماهیچه قرار دارد و درد آن علاوه بر قرارگیری روی همان نقطه میتواند انتشاری باشد. ماهیچه های بدن حالت رشته رشته دارند که این رشته ها در کنار یکدیگر حجم عضلات را تشکیل میدهند و در کنار هم منقبض و منبسط میشوند. گاهی بدلیل فشار یا کشش زیاد، انقباض شدید عضلات و قرار گرفتن در وضعیت های ثابت بدنی، این رشته ها بصورت نابجا به یکدیگر می چسبند و گره های دردناکی ایجاد میکنند. درست مثل رشته های ماکارانی که بهم چسبیده اند رشته های عضلانی در اثر عوامل یاد شده بهم می چسبند و نقطه ماشه ای در عضله ایجاد میکنند.

تفاوت تریگر پوینت و اسپاسم عضلانی

باید به این نکته توجه نمود که تریگر پوینت با اسپاسم عضلانی تفاوت دارد. اسپاسم عضلانی به گرفتگی اطلاق میشود که تمام عضله را درگیر میکند و معمولا به صورت آنی بروز میکند، شدیدا دردناک است و پس از 72 ساعت از بین میرود. تریگر پوینت تنها در بخشی از عضله وجود دارد اما مدت زیادی است که بیمار را آزار میدهد. دردی گنگ، گاهی همراه با سوزش دارد و در برخی موارد مانند درد عصبی به سمت پایین اندام مربوطه تیر میکشد.

لیزر درمانی تریگر پوینت

تریگر پوینت در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد با استفاده از روش ارزیابی دقیق شناسایی و درمان میشوند. برای درمان تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای از روشهای متعددی همچون، درمان دستی، درای نیدلینگ، تکارتراپی، لیزر پرتوان فیزیوتراپی، اولتراسوند، الکتروتراپی و ورزش درمانی استفاده میکنیم.
در فیلم فیزیوتراپی زیر توضیحات من فیزیوتراپیست صادق زراعتکار درباره موضوع ” تریگر پوینت چیست ” را ببینید: