آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

درمان درد ماهیچه پشت ساق پا

درد ماهیچه پشت ساق پا به دلیل درگیری عضله دوقلوی پشت ساق یا  گاستروکنمیوس است. این نام به معنای معده ساق پاست! این عضله یک ماهیچه قدرتمند سطحی و دو سر است که حجم اصلی پشت ساق از زیر زانو تا بالای پاشنه را تشکیل میدهد. اتصال آن از پایینترین بخش استخوان ران شروع شده و تا پاشنه کشیده شده است. این عضله با اتصال به عضله مهم دیگری بنام سولئوس، تاندون مستحکمی بنام تاندون آشیل را ایجاد میکند که به پاشنه متصل میشود. عضله سولئوس در عمق عضله گاستروکنمیوس واقع شده است. اگر دجار درد و گرفتگی ماهیچه پشت ساق شده اید با مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد تماس بگیرید 88681746 و یا در واتساپ 09354462653 مشاوره فیزیوتراپی دریافت کنید.

آناتومی ماهیچه پشت ساق

برخی از متخصصان آناتومی، ماهیچه سولئوس و گاستر را یک عضله واحد میدانند و به آن ماهیچه سه سر پشت ساق، عضله گاستروسولئوس و یا عضلات کاف میگویند. اما در حقیقت ساختار فیبرهای این دو ماهیچه با هم متفاوت است. گاستر بیشتر از فیبر تند انقباض تشکیل شده و در حرکات سریع و قدرتی فعال است. در حالیکه سولئوس بیشتر از فیبر کند انقباض تشکیل شده و در فعالیت آهسته تر مثل ایستادن و یا راه رفتن فعال است.

علت درد ماهیچه پشت ساق پا

عضله گاستر در خم کردن زانو نقش دارد و به همراه سولئوس مچ پا را به سمت پایین میبرد. گاستر در فعالیتهایی مانند دویدن و پریدن بسیار فعال است، لذا در تمام ورزشهایی که شامل دویدن و پریدن است نقش دارد. اسپاسم در این عضله بسیار رایج است، اسپاسم یک انقباض غیر ارادی طولانی مدت است که با درد شدید همراه است. در دسته ای از بیمارانی که با درد ماهیچه پشت ساق به کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد مراجعه کردند علت درد اسپاسم ماهیجه دوقلوی ساق بود.

نوع دیگر آسیب ماهچیه پشت ساق با خم شدن ناگهانی مچ پا به سمت پایین اتفاق می افتد که میتواند منجر به کشیدگی، استرین و پارگی گاستر شود. گاهی آسیب به عضله دوقلوی گاستر ممکن است بصورت ناگهانی و یا در اثر فشار سنگین نباشد بلکه استفاده بیش از اندازه آن موجب التهاب و درد شود.

گرفتگی ماهیچه دوقلوی پشت ساق در بسیاری از ورزشکاران دیده میشود. چون این عضله هم به مفصل زانو و هم مفصل مچ پا چسبندگی دارد شانس آسیب دیدگی بالایی دارد. درد ناشی از درگیری گاستروکنمیوس به سمت داخل پا، پشت و پایین ران و پشت زانو پخش میشود. درد ساق پا در حین راه رفتن و گاهی در خواب هم بیمار را آزار میدهد.

تصویر درای نیدلینگ پا

علت درد ساق پا

افرادیکه در عضلات پشت ساق سفتی و کوتاهی دارند بیشتر در معرض آسیب هستند. عدم انعطاف پذیری مناسب این عضله موجب میشود در حین ورزش و یا اعمال فشار ناگهانی، عضله بخوبی نتواند نیروی وارده را جذب کند و بجای آنکه عضله با کشش خود نیرو را جذب کند دچار پارگی شود. در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد بسیار مشاهده میکنیم که اکثر ورزشکاران روی تقویت و افزایش قدرت عضله متمرکزند و توجه کمی به افزایش کشش پذیری و انعطاف عضله دارند. خستگی و استفاده طولانی مدت نیز میتواند توان ماهیچه پشت ساق را در دفع نیروی زائد کاسته و شانس درد پشت ساق را افزایش دهد. سفتی و اسپاسم عضله پشت ساق در بیمارانی که پیچ خوردگی مچ پا، مشکلات زانو مانند آرتروز، نرمی غضروف کشکک، پارگی منیسک و رباط صلیبی دارند و همچنین بیمارانی که دچار دردهای سیاتیکی هستند رایج است که موجب درد پشت ساق میشود.

گرفتگی ماهیچه ساق پا در ورزش

در ورزشکاران با توجه به برخی نکات ساده میتوان آمادگی عضله را افزایش داد. گرم کردن مناسب پیش از شروع تمرین و سرد کردن صحیح پس از ورزش کمک زیادی به آمادگی گاستروکنمیوس میکند.
با توجه به نوع فعالیت عضله دوقلوی پشت ساق، این عضله در بیشتر ورزشکاران شانس آسیب دیدگی دارد اما در ورزشهایی که با سرعت و تغییر جهت ناگهانی همراه است بیشتر صدمه میبیند. ورزشهای پرشی، راکتی، فوتبال و راگبی از این جمله اند که گاستر را متحمل نیروی بیش از حد میکنند. توجه و تمرکز زیاد از حد بدنسازان، ورزشکاران بیکینی و ولنس به پرورش عضله دوقلوی پشت ساق هم میتواند، موجب گرفتگی ماهیچه پشت ساق شود. پل دنس یا رقص میله هم میتواند موجب گرفتگی ماهیچه پشت ساق شود. در پل دنس نگه داشتن بدن با میله به صرف نیروی زیادی نیاز دارد. با وجود انجام تمرین های آماده سازی به علت انقباض قدرتی ماهیچه پشت ساق باز هم احتمال درد و گرفتگی آن وجود دارد. بهتر است تمرین ورزشی بصورت اینتروال و با فواصل زمانی مناسب طرح ریزی شوند تا بافت زمان کافی برای استراحت و ریکاوری داشته باشد. چنانچه با انجام درمان خانگی، استراحت، پماد ضد درد و... همچنان درد ساق پا دارید با مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد تماس بگیرید.

گرستون تراپي ساق پا

 

درمان درد ماهیچه پشت ساق پا

در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، پس از ارزیابی وضعیت سلامت عضله گاستر و ماهیچه های مجاور، علت درد را مشخص میکنیم. توجه به وضعیت مفصل زانو و مچ پا از اهمیت بالایی برخوردار است. برای درمان از تکنیکهای متنوع درمان دستی یا ماساژ فیزیوتراپی استفاده میکنیم. ماساژ فیزیوتراپی برای بهبود وضعیت مکانیکی عضله دو قلوی پشت ساق و افزایش سیرکولیشن منطقه بسیار سودمند است. گرستون تراپی بخصوص در گرفتگی ماهیچه پشت ساق ورزشکاران روش بسیار مناسبی است. ما برای ترمیم از امواج پرتوان لیزر و اولتراسوند استفاده میکنیم، این اموج درمانی که کاملا ایمن و بدون عارضه اند به درمان قطعی درد پشت ساق می انجامند. طب سوزنی درای نیدلینگ به صورت تختصصی در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد انجام میشود که مراکز ایجاد تنشن را منهدم کرده و به درمان کامل و سریع درد پشت ساق کمک کند. ورزش درمانی تخصصی نیز از مهمترین برنامه های ماست که به بهبود قدرت، قوام، استحکام و انعطاف بافت بیمار کمک میکند.

در فیلم فیزیوتراپی آرامش زیر به درمان درای نیدلینگ گاستروکنمیوس پرداخته ایم.