آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

درد باسن و لگن، فیزیوتراپی و درای نیدلینگ

درمان درد ناحیه باسن و لگن با فیزیوتراپی و درای نیدلینگ را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. درد لگن دلایل زیادی دارد. گاهی علت درد باسن و لگن از کمر است. گاهی ناشی از بیرون زدگی دیسک کمری است. یکی از دلایل درد باسن و لگن سیاتیک است. عصب سیاتیک از مهمترین اعصاب بدن است و در موارد زیادی دچار درگیری میشود که در این صورت موجب درد باسن و لگن میشود. چنانچه دچار درد باسن و لگن هستید با شماره 88681746 تماس بگیرید و یا در واتساپ به شماره 09354462653 مشاوره فیزیوتراپی دریافت کنید.

عضلات لگن و سرینی

گردی باسن از حجم سه عضله بزرگ بنام عضله گلوتئوس ماکسیموس، مدیوس و مینیموس که در فارسی عضلات لگنی بزرگ، متوسط و کوچک نامیده میشوند -عضلات سرینی- تشکیل شده است. عضله گلوتئوس ماکسیموس بزرگترین و سطحی ترین عضله تشکیل دهنده باسن است و مهمترین نقش در حرکت استخوان ران به سمت پشت بدن را بر عهده دارد.

عضله سرینی حجیم چسبندگی زیادی به نواحی اطراف دارد. در واقع گلوتئوس ماکسیموس پیوند دهنده ناحیه کمر به پاست. غلاف پوشاننده کمری از طریق این عضله به رباط مهم لگن، ساکروایلیاک و استخوان ساکروم و دنبالچه ارتباط پیدا میکند.
عضله گلوتئوس ماکسیموس نقش مهمی در ثبات مفاصل ساکروایلیاک و زانو دارد. این اثر بخاطر اتصالات مستحکم آن به رباط مفصل ساکروایلیاک و همچنین اتصال به باند محکم کناره ران بنام ایلیوتیبیال است. یکی از اعمال مهم این ماهیچه قدرتمند، صاف کردن تنه پس از دولا شدن است.

فیزیوتراپی باسن و لگن

علایم درد لگن

اندام تحتانی یا همان پا، به عنوان یک واحد عملکردی در کارهای تکرارشونده بسیاری در خانه و در محل کار و ورزشهای مختلف فعال هستند.

آسیب به هر یک از عضلات سازنده آن، عملکرد کل اندام تحتانی و حتی کل بدن را تغییر میدهد. لذا مشکل تنها در میزان دردی که بیمار تحمل میکند نیست، بلکه با درگیر شدن عضلات لگنی یا سرینی، نه تنها خود لگن بلکه کمر، زانو و حتی مفاصل دورتر هم در معرض آسیب هستند. و بالعکس، در مشکلات دیگر بخشهای بدن مثل مچ پا، زانو و کمر هم احتمال درگیری در عضلات لگنی وجود دارد. عضله بزرگ لگنی یا گلوتئوس ماکسیموس در اکثر بیماران مبتلا به کمر درد، درگیری دارد.

لذا آزادسازی عضلات باسن در درمان بیماران کمر درد کمک کننده است. تریگر پوینت عضله گلوتئوس ماکسیموس، منجر به درد کمر و پا شده و ممکن است با درد سیاتیک اشتباه گرفته شود. برای تشخیص دقیق تر، متخصص فیزیوتراپی بر روی تریگر پوینت، فشار وارد میکند، اعمال فشار منجر به تشدید درد به سمت پا میشود و با کاهش میزان فشار، درد کم میشود.
لذا درگیری عضله بزرگ لگنی منجر به احساس درد در پایین کمر میشود. همچنین بر روی استخوان دنبالچه و چین پایینی باسن هم منتشر میشود. در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد یکی از روشهای تشخیث دقیق لمس آناتومیک بیمار است. با این شیوه نقاط درگیر و ماشه ای بیمار را مشخص میکنیم سپس با استفاده از فیزیوتراپی تخصصی درمان میکنیم.

علت درد باسن و لگن چیست

افرادیکه در عضلات ناحیه باسن دچار ضعف و سستی باشند در معرض آسیب عضله بزرگ لگنی یا سرینی هستند. نکته مهم اینست که برخی از افراد حتی بدون وجود ضعف، دچار آسیب میشوند. علت اینست که در این افراد بالانس عضلانی وجود ندارد. بدین معنا که کشش عضلانی یکسان و یکنواخت نیستند، برخی از عضلات بیش از حد و برخی کمتر از حد طبیعی منقبض میشوند. در این مورد بدون وجود ضعف و بخاطر ایمبالانس عضلانی اختلال بروز میکند.

بنا به تجربه ما در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد عدم وجود انعطاف پذیری عضلات باسن میتواند موجب درگیری فیبر عضلات شده و زمینه ساز آسیب شود. بی ثباتی مفصل لگن هم میتواند موجب پرکاری عضلات باسن بشود. این فعالیت بیش از اندازه در طولانی مدت موجب تضعیف عضله میشود. افرادیکه در گذشته در نواحی مجاور همانند کمر و لگن صدمه داشته اند بیش از سایرین در معرض خطر آسیب دیدگی عضله بزرگ لگنی هستند.

درمان درد لگن و باسن

فرم دهی باسن و درد لگن

همانطور که پیشتر هم ذکر شد، فرم اصلی باسن را عضله گلوتئوس ماکسیموس تشکیل میدهد. بسیاری از افرادیکه به پرورش باسن تمرکز بیش از اندازه دارند ممکن است در معرض درد باسن و لگن قرار بگیرند.

Butt exercise باید با یکسری ورزش دیگر ترکیب شوند تا اثرات ناخواسته آنها خنثی شوند. پیش از شروع ورزش اصلی نیز، باید بدرستی عضلات کشیده و گرم شوند تا بتواند از پس وزنه انتخابی برآید. بنابراین در ورزشکاران بدنساز که تمرکز بالایی بر عضلات باسن و سرینی دارند شاهد ایجاد نقاط ماشه ای تریگر پوینت هستیم. در لمس عضلات باسن نقاط سفت و دردناک قابل تشخیص است که موجب درد باسن، لگن و دنبالچه میشود و گاهی به ران و ساق پا منتشر میشود.

درمان تریگر پوینت باسن و لگن

درمان تخصصی درد لگن و باسن در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد انجام میشود. ما از روشهای مختلفی برای آزادسازی نقاط ماشه ای تریگر پوینت باسن استفاده میکنیم. یک درمان اساسی، درمان دستی، ماساژ فیزیوتراپی یا منوآل تراپی است. درمان دستی منجر به افزایش جریان خون، کاهش اسپاسم عضلانی، افزایش انعطاف پذیری، افزایش سرعت ترمیم و تسریع روند بازسازی بافت میشود. در این روش بهبودی بیمار سرعت گرفته و گذشته از آن، در دراز مدت پایداری بیشتری خواهد داشت. همچنین از تشکیل بافت اضافه فیبروزی در درون عضله صدمه دیده که با عنوان بافت اسکار شناخته میشود هم پیشگیری میکند.

تجویز ورزش درمانی هم بسیار مفید است. ورزش درمانی تخصصی مناسب، به کسب مجدد قدرت و تحمل عضلانی کمک میکند. ورزش ایزومتریک معمولا انتخاب نخست برای شروع تمرین درمانی است. سپس حرکات مفاصل مختلف پا، همچون لگن، زانو و مچ پا در جهات و مسیر خاص را تجویز میکنیم. این حرکات همراه با وزنه و مقاومت مناسب ادامه پیدا میکند. سپس حرکات داینامیک با استفاده از فوم ارتجاعی موجب افزایش ثبات و عملکرد اندام تحتانی میشود. برای دیدن ورزش درمانی درد باسن و لگن در یوتیوب فیلم فیزیوتراپی زیر را مشاهده بفرمایید:


در توضیح درد سیاتیکی باید گفت که درد سیاتیکی به دردی اطلاق میشود که از کمر شروع شده و به سمت پایین منتشر میشود. عوامل متعددی میتوانند منجر به ایجاد درد سیاتیکی شود، بیرون زدگی دیسک بین مهره ای، اختلالات مفاصل فاست کمری، مفصل ساکروایلیاک، سندروم پریفورمیس، تریگر پوینت عضلات خلفی کمر و باسن و… از مهمترین علل ایجاد درد سیاتیکی است.

درای نیدلینگ درد باسن و لگن

در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد با بررسی دقیق علایم و شکایات بیمار علت اصلی درد پشت باسن و ران، مشخص شده و طرح ریزی برای درمان مناسب آغاز میشود. یکی از موثرترین راههای درمان در مشکلات یاد شده طب سوزنی به روش درای نیدلینگ است. در فیلم زیر من فیزیوتراپیست صادق زراعتکار درد باسن، لگن و مفصل ساکروایلیاک را به روش درای نیدلینگ درمان میکنم.