آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

فیزیوتراپی کمر درد

فیزیوتراپی کمر درد یکی از مهمترین انواع فیزیوتراپی بوده که درصد قابل توجهی از مراجعین به مراکز فیزیوتراپی را تشکیل میدهد. علت کمر درد بسیار است و بصورت خلاصه به این موارد مینوان اشاره کرد: بیرون زدگی دیسک بین مهره ای، تنگ شدن کانال نخاعی، فاصله بین مهره، فرم بدنی بد، سیاتیک، سر خوردن مهره، اسکولیوز، گودی کمر و… از مشهورترین عوامل شناخته شده درد کمر محسوب میشوند. اما تمام عواملی که موجب درد کمر میشوند اینها نیستند. در این مقاله با یکی دیگر از علل رایج درد کمر آشنا میشویم که تا امروز کمتر درباره آن میدانید.

تریگر پوینت کمر

یک ساختار مهم که در نزدیکی مهره های کمر قرار گرفته است و آنها را به لگن متصل میکند عضله ای چهارگوش با نام کوآدراتوس لومبروم است. این عضله ستون فقرات را خم میکند. لگن را بالا می آورد و در تنفس عمیق، دنده آخر را فیکس میکند. این ماهیچه در خوانندگان که از دیافراگم خود استفاده بیشتری میکنند اهمیت بالایی دارد. با توجه به نقش پر رنگ این عضله در ایستادن، نشستن و راه رفتن، احتمال آسیب و درگیری آن بسیار زیاد است. آسیب رایج در عضله مربعی کمری نقاط ماشه ای تریگر پوینت است. تریگر پوینت یک عامل بسیار رایج درد مفصلی و عضلانی بدن ماست که به اندازه شیوعی که دارد شناخته شده نیست. مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد یک مرکز تخصصی درمان تریگر پوینت است برای دریافت نوبت با شماره 88681746 تماس بگیرید و یا در واتساپ با شماره 09354462653 مشاوره فیزیوتراپی دریافت کنید.

فیزیوتراپی کمر با دستگاه

علت درد کمر و آسیب به عضله مربعی

خانه داری و باغبانی از جمله دلایل اعمال فشار به عضله مربعی کمر یا کوآدراتوس لومبروم است.  بلند کردن جسم حجیم، حرکات چرخشی تنه مثل پارو کردن برف و چرخاندن ناگهانی کمر برای خالی کردن پارو، تصادف در حین موتور سواری، خوابیدن بر روی تشک نامناسب، نرم و یا قدیمی، بخصوص افرادی که روی یک پهلو میخوابند، پوشیدن شلوار در حالت ایستاده به کوادراتوس لومبروم فشار زیادی وارد میکند. نشستن طولانی مدت موجب کاهش گردش خون موضعی در کمر شده و زمینه درگیری آن را فراهم میکند. بلند و کوتاه بودن یک پا نسبت به پای دیگر نیز میتواند وضعیت متعادل بدن را بهم ریخته و زمینه ساز درگیری عضله کوآدراتوس لومبروم شود. 

علت کمر درد ناگهانی

اختلالات ساختاری و فیزیکی و وجود بد راستایی یا فرم بدنی بد نیز منجر به اعمال فشار زیاد به ستون فقرات و درنتیجه آسیب به عضله مربعی میشود. ضعف عضلات کمر و وضعیت بدنی نامناسب، افزایش و کاهش قوس کمری موجب اعمال فشار زیاد به کوآدراتوس لومبروم میشود. با گذشت زمان نقاط سفتی در دل عضلات کمر ایجاد میشود این نقاط که تریگر پوینت نام دارند به بافت مجاور خود مثلا اعصاب فشار وارد میکنند و علاوه بر ایجاد درد کمر موجب درد تیر کشنده به پاها نیز میشود.

نکته بسیار حائز اهمیت در مورد عضله مربع کمری این است که معمولا در بیشتر مشکلات ستون فقرات کمری، همچون مشکلات دیسک بین مهره ای، درگیری مفاصل فاست، تخریب و فرسایش مهره، مشکلات مفصل ساکروایلیاک و سرخوردگی مهره، این عضله دچار درگیری است و مسئول مستقیم بخش زیادی از درد بیمار است. در تمامی موارد ذکر شده، ضعف عضله و یا سفتی آن ایجاد درد میکند.

گرستون تراپی کمر درد

تریگر پوینت پایین کمر

درد ناشی از درگیری کوآدراتوس لومبروم به بخش پایین شکم، مفصل ساکروایلیاک، پایین کمر و بالای باسن و پشت ران سرایت میکند. گاهی درد در کشاله ران و اندام تناسلی نیز احساس میشود.

درد تریگر پوینت عضله مربع کمری معمولا شدید، عمیق، مبهم و گاهی تیز است. کمر درد در حالت ایستاده، نشسته و خوابیده وجود دارد و با استراحت هم از شدت آن کم نمیشود. درد در حین حرکت، ایستادن و نشستن بدتر میشود. بیمار از شدت درد دست خود را روی کمر نگاه میدارد. صبح، گاهی بیمار بعلت درد شدید چهار دست و پا از تخت خارج میشود. برخی بیماران مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد که به تریگر پوینت عضله مربعی دچار شده اند میگویند غلتیدن در حالت خوابیده موجب افزایش علایم میشود. بیشتر سرفه کردن و عطسه کردن موجب افزایش درد کمر میشود. گاهی درد الگوی درد سیاتیکی به خود میگیرد و علاوه بر دردناک شدن باسن و لگن، درد به سمت پاها نیز منتشر میشود.

ماساژ فیزیوتراپی کمر درد

انواع کمر درد خطرناک

بیشتر انواع کمر با فیزیوتراپی بصورت کامل درمان میشود. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد بیماران کمر درد بسیاری بصورت کامل درمان شده اند. بیمارانی که سالیان طولانی با کمر درد زندگی کرده اند و از درمانهای مختلف کمر نتیجه مطلوب نگرفته بودند و با مراجعه به مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد از کمر درد رهایی یافته اند. فیلم فیزیوتراپی زیر صحبت یکی از بیماران مبتلا به کمر درد را نشان میدهد که به مدت حدودا 12 سال از درد کمر رنج میبرده و حتی جراحی لیزری کمر هم انجام داده اما همچنان گرفتار کمر درد بوده، پس از آشنایی با کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، با روش تخصصی درای نیدلینگ کمر درمان شده است:

بنابراین جراحی کمر درد تنها به کمر درد خطرناک محدود میشود. کمر درد خطرناک این علائم را دارد: بیمار دچار بی حسی کامل در بخشی از پای خود میشود مثلا نمیتواند شست پای خود را حس کند، یک پا نسبت به پای دیگر لاغرتر شده است، و در نهایت کنترل دفع خود را از دست میدهد. این علائم کمر درد خطرناک است که حتما باید جراحی شوند. لذا درد شدید کمر، یا کمر درد ناگهانی به تنهایی دلیلی برای ضروری بودن جراحی نیست و همانطور که در فیلم فیزیوتراپی بالا دیدید حتی کمر درد شدید و کهنه هم با فیزیوتراپی تخصصی قابل درمان است.

درمان کمر درد

درمان اصلی کمر درد فیزیوتراپی است. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد پس از بررسی تمامی علل احتمالی درد کمر، به درمان علت اصلی درد میپردازیم. استفاده از ورزش درمانی روی بافت عضله موجب افزایش انعطاف پذیری آن میشود. درمان تریگر پوینت با ماساژ فیزیوتراپی یا درمان دستی نیز موجب بهبود وضعیت فیزیکی عضله صدمه دیده میشود. یکی از درمانهای موثر در درمان تریگر پوینت کوآدراتوس لومبروم، طب سوزنی درای نیدلینگ است که بصورت تخصصی در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد انجام میشود. در فیلم فیزیوتراپی زیر به توضیحات من فیزیوتراپیست صادق زراعتکار درباره درای نیدلینگ کمر توجه بفرمایید.