علائم تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای

علائم تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای شامل، درد ماهیچه ای موضعی است که البته ممکن است به نقاط دورتر هم منتشر شود. درد ناشی از تریگر پوینت ممکن است دایمی بوده و یا تنها در حین حرکت دادن عضله احساس شود. گاهی در نقطه درد به اندازه یک سکه سوزش وجود دارد و بیمار احساس داغی شدید در یک نقطه دارد.

در مواردی درد تیر کشنده ای شبیه به دردهای عصبی که گاهی همراه با سر شدن یا گزگز و مورمور به سمت پایین اندام است ایجاد میشود و به جایی دورتر از محل نقطه اصلی سرایت میکند. اگر دچار درد نقطه ای سوزشی هستید با مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد تماس بگیرید 88681746، و یا در واتساپ به شماره 09354462653 مشاوره فیزیوتراپی دریافت کنید.

لمس نقاط ماشه ای

یکی از علائم تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای، درد در حین لمس است. این نقاط در لمس، درد شدید و غیر معمولی دارند که گاهی موجب تیر کشیدن یا سِر شدن اندام میشود. در لمس قوی علاوه بر ایجاد درد شدیدتر، بصورت غیر ارادی پرش میکنند که این علامت یکی از نشانه های اختصاصی تریگر پوینت است و با نام توییچ ریسپانس شناخته میشود. در لمس محل درد، نقاط گره مانند دردناکی احساس میشود که شبیه یک گوی کوچک در زیر انگشتان حرکت میکند. در موارد بسیاری خود بیمار هم از وجود نقاط گره مانند یا گوله های سفت و دردناک در بدن خود آگاه است. در برخی موارد ممکن است کل عضله مربوطه سفت شده باشد. سفت شدن عضله در مواردی موجب سفتی در حرکت مفصل میشود طوریکه بیمار قارد به استفاده آسان اندام خود نیست.

درای نیدلینگ تریگر پوینت

سفتی های مفصلی و عضلانی در حرکت دادن عضو مربوطه اختلال ایجاد میکند. درد ناشی از تریگر پوینت خود مانع دیگری برای حرکت آزادانه اندام است، بیمار ناخواسته تا اندازه زیادی حرکت عضوی که تریگر پوینت دارد را محدود میکند تا کمتر احساس درد داشته باشد. لذا حرکت اندام بواسطه درد و سفتی محدودتر خواهد شد. محدود شدن حرکات اندام علاوه بر ایجاد ضعف بیشتر موجب تشدید درد شده و ممکن است شانس درگیری به نقاط ماشه ای را افزایش دهد.

عوارض تریگر پوینت

از آنجاییکه تریگر پوینت مانع از عملکرد طبیعی عضله میشود و بیمار به دلیل فرار کردن از تشدید درد، کمتر مایل به حرکت دادن عضو درگیر است، بدلیل استفاده کمتر به مرور دچار ضعف در عضلات ناحیه میشود. تضعیف عضلات زمینه ساز آسیب جدید در سیستم اسکلتی عضلانی است. لذا تریگر پوینت میتواند بصورت مستقیم و غیر مستقیم عضلات و مفاصل را بتدریج تخریب کند. در بسیاری از مراجعین کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد مشاهده کردیم که تریگر پوینت علاوه بر ایجاد درد در کارکرد مفصل اختلال ایجاد کرده و با گذشت زمان موجب فرسایش مفصل شده است.

همانطور که اشاره شد بیمار برای تحریک نکردن درد تریگر پوینت، برخی حرکات بدنی خود را ناخواسته تغییر میدهد، تغییر الگوی حرکتی اندام رفته رفته تغییراتی را در فرم بدن بیمار ایجاد میکند. کوتاهی و سفتی عضلات، خشکی حرکت مفصل و نهایتا تغییر زوایای مفصلی و بهم ریختن راستای طبیعی مفاصل از جمله عواقب ثانویه تریگر پوینت هاست.

برخی عوامل دیگر نیز میتواند بر میزان دردی که بیمار گزارش میکند اثر منفی بگذارد. مثلا سرمای هوا معمولا موجب افزایش درد بیمار میشود. استرس و اضطراب موجب تشدید علائم بیمار میشود. خستگی موجب افزایش درد بیمار میشود. بیخوابی میتواند اثر منفی بر ناراحتی بیمار از نقاط تریگر پوینت داشته باشد.

تریگر پوینت در مشاغل

معمولا درد با فعالیت کردن و انقباض عضلانی افزایش پیدا میکند. بیشتر بیمارانی که وضعیت ثابتی دارند مانند کارمندان بانک، دندانپزشکان، آرایشگرها و… از اینکه پس از گذشت مدتی از شروع ساعت کاری دچار درد گردن، کتف یا پشت بدن میشوند شکایت میکنند. شدت درد ممکن است موجب اختلال در خواب بیمار شود. ممکن است درد به سر منتشر شده و سردرد ایجاد کند یا به سمت دست منتشر شده و موجب بی حسی و کرختی در دست بیمار شود. دسته ای از بیماران مراجعه کننده به مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد از عوارض شغلی خود در پیدایش درد مفصل یاد میکنند. مثلا آرایشگران از درد گردن، مچ دست، درد لگن و سیاتیک شکایت میکنند چرا که از این بخش بدن برای فعالیت کاری خود بیشتر استفاده میکنند و دچار تریگر پوینت در گردن، شانه و باسن میشوند. بیماران دندانپزشک از درد شانه و گردن و درد پشت کتف شکایت میکنند که به دلیل قرار گرفتن کارهای طولانی مدت و تکراری در وضعیت های ثابت ایجاد میشود. تریگر پوینت شانه، تریگر پوینت کتف، تریگر پوینت گردن در دندانپزشکان رایج است.

همچنین در افرادیکه مشاغل ایستاده دارند مانند معلمان، پرستاران، مهمانداران هواپیما و…  درد در عضلات ساق و ران ایجاد میشود. این افراد بدلیل ایستادن طولانی مدت و انقباض عضلات نگه دارنده در پا، بسیار مستعد ایجاد تریگر پوینت ساق پا، تریگر پوینت باسن و ران هستند. همانطور که قابل حدس است در هر شغلی بسته به بکارگیری عضلات و مفاصل مختلف، احتمال بروز تریگر پوینت وجود دارد. ما با شناسایی عضلاتی که بیشتر فعالیت را در شغل بیمار دارند و همچنین دنبال کردن مسیر دردی که بیمار گزارش میکند، ریشه درد را پیدا کرده و به نقطه ماشه ای مسبب درد میرسیم.

تریگر پوینت در ورزشکاران

برخی ورزشکاران نیز از احساس درد در آن ماهیچه ای که بیشتر مورد استفاده قرار میگرد شکایت دارند. به عنوان مثال سوارکاران از درد در عضلات کشاله ران بسیار شکایت میکنند. بدنسازان خانم از درد ناشی از تریگر پوینت موجود در عضلات لگنی و اطراف باسن و ران بیشتر رنج میبرند و بدنسازان آقا از درد نقاط ماشه ای در کول، کتف و عضلات سینه ای بیشتر شکایت میکنند. وزنه برداران از تریگر پوینت در عضلات سرشانه و کتف، ورزشکاران رزمی از تریگر در بخش های مختلف پا، قایقرانان از نقاط ماشه ای زیر بغل، تنیس بازان از تریگر پوینت در آرنج احساس درد دارند. ورزشکاران پل دنس معمولا دجار تریگر پوینت ران، تریگر پوینت شانه و گردن و ورزشکاران رشته بیکینی دچار تریگر پوینت باسن، تریگر پوینت ران میشوند.

میتوان چنین نتیجه گرفت که در هر ورزشی، ورزشکار از بخشی از بدن خود استفاده بیشتری میکند، که به دلیل استفاده بیش از حد نرمال شانس درد نقاط ماشه ای بالاتر است. سپس با توجه به نتایجی که از لمس عضلات مشکوک بدست می آید تشخیص قطعی تریگر پوینت میدهیم و مسیر درمان را مشخص میکنیم.

محل درد تریگر پوینت

در صورتیکه تریگر پوینت در اطراف گردن، سر و صورت وجود داشته باشند، بیمار سردرد میگرنی، درد پشت کاسه چشم، درد منتشره در صورت و وزوز گوش خواهد داشت. تریگر پوینت موجود در اطراف شانه، دردهای مفصل شانه، درد و گزگز بازو، آرنج و دست را در پی خواهند داشت. ممکن است علاوه بر درد، بیمار از سوزش، بی حسی و کرختی نواحی یاد شده نیز رنج ببرد.

تریگر پوینت شانه و گردن

تریگر پونت ستون فقرات گردنی موجب گردن درد، درد تیرکشنده به دست، درد سوزشی پشت و اطراف کتف میشود و در موارد بسیاری با علائم بیرون زدگی دیسک بیمار اشتباه گرفته میشود. در این مواقع لازم است هم مدارکی که دال بر داشتن بیرون زدگی دیسک است را بررسی کرد و هم از طریق معاینه بالینی وجود نقاط ماشه ای را ارزیابی کرد. سالانه بیماران زیادی در مرکز فیزیوتراپی آرامش داریم که با تشخیص دیسک گردن مراجعه میکنند اما در ارزیابی مشخص میشود که علت درد گردن تریگر پوینت بوده است.

تریگر پوینت کمر و باسن

تریگر پوینت موجود در ستون فقرات کمری علاوه بر ایجاد درد در کمر، موجب ایجاد دردهای سیاتیکی در طول پاها میشود. بیمار از دردی شکایت میکند که از کمر شروع شده و در مسیری به سمت باسن و یا حتی تا انگشتان پا منتشر میشود. وجود تریگر پوینت در عضلات باسن هم بسیار رایج است که ایجاد لگن درد، درد باسن، درد دنبالچه و درد سیاتیکی میکند. نقاط ماشه ای در اطراف باسن فراوانی زیادی دارد و بیماران زیادی که با علایم بیرون زدگی دیسک کمر یا درد شدید سیاتیکی مراجعه میکنند به آن مبتلا هستند.

لیزرتراپی تریگر پوینت

تریگر پوینت کشاله ران، عضلات چهار سر و همسترینگ در داخل ران ایجاد درد میکنند. همچنین تریگر پوینت موجود در داخل ساق پا نیز میتواند موجب درد در ساق شده و دردهای سیاتیکی ایجاد کند. تریگر پوینت تراپی در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد بصورت تخصصی انجام میشود که در مقالات بعدی به تشریح انواع روشهای درمان تریگر پوینت در فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد خواهیم پرداخت.