آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

کینزیوتیپ در درمان فیزیوتراپی

کینزیوتیپ در درمان فیزیوتراپی مبحثی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت، این روش یکی از محبوبترین مدالیته های فیزیوتراپی خصوصا در بین بیمارن جوان است.

خاستگاه تیپ های کینزیولوژی کشور ژاپن است که به ابتکار یک متخصص فیزیوتراپی به نام کنزو کیس ابداع شده است، وی که دانش آموخته امریکا بود، در دهه هفتاد میلادی با بکارگیری کینزیوتیپ بر روی بدن ورزشکاران، روشی نو را در درمان آسیبهای ورزشی ایجاد کرد.

اصول کینزیوتیپ

بی شک شما هم متوجه نوارهای رنگی بر روی اندام ورزشکاران شده اید، از آنجاییکه کاربرد اولیه این نوارها در ورزشکاران حرفه ای است، گمان میرود که کینزیوتیپ تنها در ورزشکاران بکار میرود، اما باید گفت علاوه بر ورزشکاران، در طیف وسیعی از بیمارانی که از دردهای مفصلی، عضلانی و اسکلتی رنج میبرند نیز کاربرد دارد.

با گسترش استفاده از تیپ، تحقیقات فراوانی توسط فیزیوتراپیست ها در سراسر جهان بر روی آن انجام شد و امروزه علاوه بر آسیبهای ورزشی، موارد کاربرد دیگری همچون ایجاد ثبات در مفصل، کاهش درد و تورم، تحریک و مهار عضلات مختلف بدن، افزایش سرعت ترمیم و افزایش گردش خون نیز دارد.

این نوارها پارچه هایی با چسب مخصوصند، اولین ویژگی این نوارها خاصیت کشش پذیری و کشسانی آنهاست که با وجود فراهم آوردن ثبات در ناحیه مورد استفاده، مانعی بر سر راه حرکت مفصل نیستند، لذا در آسیبهای متعدد ورزشی که ایجاد ثبات بدون مخدوش شدن حرکت مفصل مدنظر است، استفاده فراوانی دارند. پیش از استفاده از این نوارها، ورزشکاران برای جلوگیری از بروز آسیب، مجبور به استفاده از مچ بندها و زانوبندهای دست و پاگیری بودند که به سرعت جای خود را به تیپ های کینزیولوژیک دادند.

جنس نوارهای کینزیولوژی:

جنس کینزیوتیپ از فیبرهای کتان هایپوآلرژیک لاتکس همراه با چسب اکلریک فعال شونده با حرارت، است که تنها حول محور طولی قابلیت کشش پذیری دارد. میزان افزایش طول حدود 40 % طول اولیه است، به عبارتی یک تکه 10 سانتی به اندازه 4 سانتیمتر قابلیت افزایش طول دارد.

البته در بیشتر موارد از حداکثر کشش استفاده نمیشود، لازم به ذکر است که موادی که جنبه دارویی دارد در آن بکار نرفته است. وزن و ضخامت کینزیوتیپ نزدیک به مشخصات پوست بدن است. نزدیک بودن قطر آن به قطر اپیدرم موجب ایجاد احساس خوشایند در محل چسباندن آن میشود.

کاربرد چسب کینزیوتیپ:

بکارگیری تیپ در همه فازهای التیام، شامل فاز حاد، تحت حاد و مزمن قابل انجام است

استفاده از کینزیوتیپ یک درمان فانکشنال یا عملکردی محسوب میشود که جلوی فعالیت بیمار را نمیگیرد و اجازه میدهد فرد کارهای روزمره خود را انجام دهد. بکارگیری تیپ در همه فازهای التیام، شامل فاز حاد، تحت حاد و مزمن قابل انجام است.

با رعایت نکات آناتومی سطحی بدن و بکارگیری صحیح آن میتوان فشار را از روی یک تاندون خاص برداشت، تا تاندون فرصت ترمیم پیدا کند. بسیاری از آسیبهای ورزشی وارده به بدن، با استراحت ترمیم میشوند، مشکل اینجاست که فعالیتهای روزمره بقدری زیاد است که تاندون فرصت ترمیم پیدا نمیکند.

در این موارد استفاده از تیپ کمک میکند تا بیمار همچنان به کارهای روزمره بپردازد و در عین حال فشارهای روزانه از روی تاندون برداشته شود، لذا سرعت روند ترمیم بافتی افزایش پیدا میکند. آزادسازی نقاط میوفاشیال، سندروم گیرافتادگی شانه، آسیب تاندون های چرخاننده مفصل شانه، تنیس البو ، پارگی رباط های صلیبی، پیچ خوردگی مچ پا، کمر درد، سندروم ایلیوتیبیال باند، التهاب تاندونها یا تاندونیت، رگ به رگ شدن یا استرین عضلانی و اسپرین رباط ها و… برخی از موارد کاربرد این شیوه است.

اثرات بکارگیری کینزیوتیپ:

چسباندن تیپ، بخشهای زیرین پوست را متاثر میکند که عبارتند از: سیستم لنفاوی و عروق محیطی، عضلات و فاشیای پوشاننده آنها، گیرنده های حسی سطح پوست و مفصل. چسب کینزیوتیپ به محدود کردن حرکات اضافی و آسیب زننده به مفصل و اصلاح الگوی حرکتی، حفظ ثبات و بهبود عملکرد عضو، اصلاح راستای بخشهای مختلف بدن، کاهش درد و ورم کمک میکند و میتواند روند بهبودی را تسریع کند. تیپ بخاطر کششی که بر روی پوست ایجاد میکند میتواند به بهبود گردش خونی منطقه کمک کند و حرکت مایع لنف را تسهیل کرده و ورم ناشی از آن را بکاهد.

به بهبود گردش خونی منطقه کمک میکند

بین فاشیا و لنف پیوستگی عملکردی وجود دارد. فاشیا غلاف پوشاننده عضلات است که آنها را به بخش های جداگانه تقسیم میکند و در واقع عضلات مجاور را از هم جدا میکند. لنف مایعات و مواد شیمیایی در عضلات را حمل میکند. کانال های لنف از درون فاشیا و از لابلای استخوان و عضلات، و از بین عضلات و پوست به صورت سطحی گذر میکند. لوله های لنفی اندازه های متفاوتی دارند، گاهی به قطر یک تار مو و گاهی تا 2 سانتیمتر.

کانالهای اصلی لنفاوی در نواحی کشاله، گردن، و زیر بغل قرار دارد. در صورتیکه جریان لنف محدود شود و یا افزایش پیدا کند، فضای بین عضلات و پوست کم میشود کاهش فضا به نوبه خود موجب تحریک گیرنده های حسی درد میشود.

با کششی که تیپ بر روی پوست ایجاد میکند فضای بین درم و عضلات را افزایش میدهد، اعتقاد بر اینست که با کاهش فشار از روی کانالهای لنف، زمینه برای تخلیه جریان لنف تسهیل میشود. در این مورد با برش چند شاخه ای که به نوار داده میشود، فشار کم اما پیوسته ای به بافت وارد میشود که طی دو تا سه روز میتواند موجب تخلیه ورم شود.

عکس زیر بیمار مراجعه کننده به فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد را نشان میدهد که پس از عمل جراحی استئوتومی شدیدا دچار ورم و التهاب در زانوی مبتلا شده بود. با بکارگیری کینزیوتیپ به سرعت تورم و التهاب ناحیه ناپدید شد.

کاهش درد: در مواردی که بافتی آسیب میبیند فضای مابین اپیدرم و عضله زیرین آن کم میشود، کاهش فضا موجب کمپرس شدن پایانه های عصبی و مخابره پیامهای درد به مغز میشود. بکارگیری کینزیوتیپ موجب اصلاح سیگنال های ارسالی به مغز میشود لذا پاسخهای واکنشی بدن به پیامهای درد حذف میشود که در پی آن از میزان درد کاسته میشود. از لحاظ تئوری افزایش فضای بین عضلات موجب بهبود عملکرد آنها شده و مانع از خستگی زودرس شان میشود. بهبود انقباض عضله و افزایش قابلیت حرکتی نیز از مزایای کاربرد این روش است.

از طرف دیگر تحریکات پوستی تیپ، با فعال کردن رشته های عصبی موجب مهار مسیرهای نخاعی درد شده و در برخی موارد به تشخیص فیزیوتراپیست موجب تسکین درد میشود.

کاهش چسبندگی کینزیوتیپ

اولین عامل در کاهش میزان چسبندگی گذشت زمان است، در 24 ساعت اولیه درصد قابل توجهی از خاصیت کشش پذیری آن کم میشود و اگر شما جز آن دسته از بیمارانی هستید که فعالیت ورزشی خاصی دارید باید پس از ورزش، نسبت به تجدید آن اقدام کنید.

اما حتی عرق کردن، خیس شدن و دوش گرفتن هم موجب کنده شدن تیپ نخواهد شد و با خیال راحت میتوانید همراه با تیپ دوش بگیرید و در صورتیکه آن را دستکاری نکنید کنده نخواهد شد. گرمای طبیعی پوست به ماندگاری آن کمک میکند و باعث بهتر چسبیدن نوار به اندام میشود. لذا در صورت استفاده از یخ پیش از چسباندن تیپ، باید منتظر باشید تا مجددا دمای پوست به حالت طبیعی برگردد.

اصول بستن چسب کینزیوتیپ

با وجود اینکه چسباندن نوارها کار ساده ای به نظر می آید اما میزان کششی که به بافتهای مختلف داده میشود، جهت چسباندن، روش بریدن و اعمال کشش در عضو همراه با تسلط به مسیرهای آناتومی اندام نیاز به مراجعه به فیزیوتراپیستی دارد که دوره های آموزشی کاربرد تیپ را گذرانده باشد. مدل بریدن نوارها در روش های مختلف، متفاوت است. گاهی این نوار ها بدون برش استفاده میشوند که به آن برش I، گفته میشود. گاهی یک برش تا نیمه آن زده میشود (برش Y)، و گاهی از برش چند شاخه ای (یا web) و… استفاده میشود.

انواع روش های تصحیح بافتی تیپینگ

  • اصلاح مکانیکال: این شیوه برای بردن بافت به یک راستای جدید استفاده میشود، برش معمول برای این مورد Y است و میزان کشش از 60 تا 80% متفاوت است.
  • اصلاح فضایی: همانطور که پیشتر هم اشاره شد، در این متد، کیزیوتیپ بافت روی منطقه درد را بلند میکند و با کاهش فشار از روی گیرنده های درد و افزایش گردش خون موجب بهبود علایم بیمار میشود، برش معمول در این مورد WEB شکل و I بوده و میزان تنشن 25-50% است.
  • اصلاح فانکشنال: این روش برای اعمال محدودیت حرکت در بافت، تحریک پوستی و تحریک مکانورسپتورها بکار میرود که با تحریک حسی میتواند باعث افزایش حس عمقی اندام بیمار بشود. برش معمول در این مورد I شکل و میزان تنشن 50-100% است.
  • اصلاح فاشیا: برای جابجا کردن فاشیا در راستای دلخواه و مورد نظر استفاده میشود. برش به شکل Y و تنشن اعمال شده 50% است، برای چسباندن تیپ در این روش، استفاده از مهارتهای دستی فیزیوتراپیست الزامی است.
  • اصلاح لیگامنت و تاندون : به منظور حذف فشار از روی لیگامان ها و تاندون ها و تحریک حس عمقی از این شیوه استفاده میشود. تنشن اعمال شده در این روش بین 50 تا 100 % است و برش به شکل I و Y خواهد بود.
  • تخلیه لنف:در این نحوه نواربندی، هدف کاهش فشار روی لنف است که به تخلیه آن کمک میکند، نحوه برش FAN است و میزان کشش تیپ حدود 15 % است.