درای نیدلینگ

درای نیدلینگ یا سوزن درمانی در فیزیوتراپی روشی نوین در حیطه درمان های فیزیوتراپی است و عبارتست از ورود سوزنی بسیار ظریف و باریک به داخل پوست با هدف تحریک تریگر پوینت، بافت های عضلانی و همبند، و درمان دردهای عصبی-عضلانی و اختلالات حرکتی. این روش گاهی تحت عنوان Intramuscular stimulation نیز شناخته می شود و همانطور که از نام گذاری آن مشخص است، این تکنیک بدون تزریق ماده خارجی انجام میشود. درای نیدلینگ به سوزن خشک یا سوزن کاری خشک ترجمه شده است.

این تکنیک بدون تزریق ماده خارجی انجام می شود

واژه درای نیدلینگ (dry needling) یا سوزن خشک، اولین بار توسط محققی آمریکایی به نام ژانت تراوال استفاده شد. او برای افتراق بین دو روش در درمان نقاط ماشه ای از عبارت ” درای نیدلینگ” استفاده کرد. این دو روش شامل تزریق موضعی مواد بی حس کننده و استفاده از یک سوزن بدون تزریق بود.

نیدل تراپی در درمان اختلالات اسکلتی-عضلانی، چسبندگی فاشیا و بافت اسکار ناشی از جراحی، کاهش ورودیهای درد محیطی، و بهبود عملکرد بیمار موثر است. در موارد تون عضلانی افزایش یافته مانند وجود اسپاستیسیته استفاده از آن بسیار سودمند است.

مکانیسم اثر:

نقطه ماشه ای یا تریگر پوینت با برانگیختن پاسخ توییچ موضعی غیر فعال میشوند. پاسخ توییچ موضعی یک رفلکس نخاعی است و عبارتست از یک انقباض غیر ارادی دردناک در باند سفت عضله. این پاسخ منجر به ریلکس شدن باند سفت عضلانی میشود. درای نیدلینگ موجب کاهش دردهای موضعی و دردهای انتشاری و افزایش دامنه حرکتی، بهبود گردش خون، نرمال سازی ph عضلات اسکلتی میشود.

کاربرد این تکنیک درمانی توسط فیزیوتراپیست، مستلزم دانش و آگاهی کافی از آناتومی بدن، گذراندن دوره های ویژه درای نیدلینگ، تشخیص صحیح، به کارگیری درست سوزن از نظر تکنیک، جهت و عمق، ارزیابی دقیق بیمار حین استفاده از سوزن و پس از آن اهمیت بالایی دارد. کادر درمانی کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، با گذراندن دوره های لازم و اخذ گواهینامه از دانشگاه جورجیای امریکا در ارائه درمانهای درای نیدلینگ در خدمت شماست.

موارد کاربرد تکنیک درای نیدلینگ:

از درای نیدلینگ در ضایعات متعددی همچون: رادیکولوپاتی، آسیب دیسکهای بین مهره ای، التهابهای تاندونی، اختلال عملکرد craniomandibular، میگرن، سر دردهایی با منشا گردنی، شانه یخ زده، آرنج تنیس بازان، سندروم تونل کارپال، آسیب wiplash، اختلالات ستون فقرات، درد سیاتیک، دردهای لگنی، دردهای عضلات همسترینگ و چهار سر رانی، درد ناشی از فعالیت مداوم در جلوی ساق پا ،نورالژی متعاقب زونا، گرفتگی شبانه عضلانی، دردهای فانتوم و… استفاده میشود.

بیماران نگرانیهایی درباره این روش دارند، آیا درد ناشی از سوزن برطرف خواهد شد؟ آیا این سوزن ها استریل است؟ علایم من چه تغییری خواهد کرد؟ پس از درمان چه کاری باید انجام بدهم؟ احساس کوفتگی تا کی باقی می ماند؟

قاطبه بیماران کاهش علایم و ناراحتی را گزارش می کنند

در پاسخ باید گفت، اولین گزارش بیمار پس از استفاده از سوزن، درد است. نکته مهمی که پیش از شروع درمان لازم است به بیمار گوشزد کرد این است که درد ناشی از وارد شدن سوزن، عادی بوده و 2 تا 3 روز پس از گذشت درمان فروکش میکند، ممکن است در طی یکی دو روز اولیه حساسیت به لمس و مقداری کبودی در ناحیه درمان باقی بماند که کاملا موقتی است.

فیزیوتراپیست شما توصیه هایی به شما خواهد داشت که عمل به آنها به کمتر شدن علایم، کمک خواهد کرد، استراحت و عدم فعالیت شدید در روز اول پس از درمان، انجام حرکات ملایم که بسته به مشکل، به شما آموزش داده خواهد شد به فروکش کردن علایم کمک می کند. پس از طی این دوره، قاطبه بیماران کاهش علایم و ناراحتی را گزارش میکنند. در ضمن سوزن های درمانی یک بار مصرف و استریل هستند. در ویدیوی زیر توضیحات بیشتر را از فیزیوتراپیست صادق زراعتکار مشاهده بفرمایید: