آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

فلج بلز-فیزیوتراپی

فلج بلز -فیزیوتراپی اصلی ترین درمان فلج عصب هفتم صورت است. در بازیابی حرکات از دست رفته صورت، مهمترین اقدام درمانی فیزیوتراپی است. یکی از اثرات مهم فیزیوتراپی حفظ و نگهداری تن یا قوام عضلات در طول دوره بیماری است.

همچنین تحریک های مختلفی که به عصب فاشیا وارد می شود در درمان و بازگشت حرکات از دست رفته صورت بسیار مهم است. یکی از اثرات بسیار مهم فیزیوتراپی اصولی بازآموزی عضلات صورت است که از تغییرات دائمی و همیشگی بافتی پیشگیری می کند. یکی از مشکلاتی که بیماران مبتلا به فلج بلز قدیمی دارند این است که سال ها از شروع بی حرکتی صورت شان میگذرد و انواع تغییرات ناخواسته در چهره ایجاد شده و تا حد زیادی فیکس شده است.

با این وجود بیماران بیشماری با علت فلج بلز صورت قدیمی در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد درمان شده اند. در فیلم فیزیوتراپی زیر میتوانید صحبت های یکی از بیماران مبتلا به فلج بلز کهنه که پس از چند سال از شروع آسیب در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد درمان شد را ببینید:

در صورت ابتلا به فلج بلز میتوانید با شماره 88681746 تماس بگیرید و یا از طریق واتساپ به شماره 09354462653 مشاوره رایگان دریافت کنید. 

اهداف فیزیوتراپی صورت

مهمترین هدف فیزیوتراپی صورت بازیابی حرکات و حالات طبیعی چهره است. در فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد این کار را با افزودن میزان دامنه حرکتی اجزای صورت مانند ابرو، چشم، بینی و لب شروع کرده و سپس با برقراری تعادل و قرینگی در دو سمت صورت کامل می کنیم.

برای دیدن پیشرفت و بهبودی بیماران مبتلا به فلج بلز که در فیزیوتراپی صورت آرامش درمان شده اند، به آیدی مقابل بروید. PhysioFace@

از دیگر اهدافی که در فیزیوتراپی فلج بل دنبال میکنیم بهبود حسی است. افزایش نیروی دهان برای غذا خوردن، ادای کلمات و صحبت کردن هم بسیار مهم است. برای رسیدن به اهداف یاد شده در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد از تکنیک های ویژه ای استفاده می کنیم.

ورزش درمانی فلج بل

در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد ورزش هایی که برای بازیابی حرکات صورت انجام می شود شامل ورزشهای کششی، غیر فعال، فعال و مقاومتی است. این ورزش ها کمک می کنند تا حرکات از دست رفته صورت زودتر برگردند.

ورزش های کششی خاصیت کشسانی طبیعی عضلات، فاشیا و پوست صورت را حفظ می کنند. از آنجایی که نیمه مبتلای صورت تا مدتی توسط عضلات خود کشیده نمی شود، احتمال سفت شدن و کوتاهی بافتی در آن سمت وجود دارد که با این حرکات می توان از آن پیشگیری کرد. حرکات غیر فعال و فعال موجب تقویت عضلات صورت می شود و به حالت دهی مجدد صورت کمک می کند. 

ورزش های فیزیوتراپی صورت موجب تقویت عضلات ضعیف می شود و توان حرکتی آنها را افزایش می دهد. هر عضله برای عملکرد بهتر نیاز به انقباض و انبساط دارد. با انجام حرکات مناسب می توان تا اندازه زیادی به بیمار کمک کرد تا حرکات قرینه تر و نرم تری در صورت خود داشته باشد.

الکتروتراپی فلج بل

وقتی عضله ای قابلیت انقباض خود را از دست می دهد، بیمار به صورت ارادی قادر به ایجاد انقباض در عضله نیست. در این مرحله جریان های الکتریکی فیزیوتراپی با ورود به عضله آن را منقبض کرده و از این طریق موجب فعال شدن عضله گرفتار می شوند.

یکی از مزایای تحریک الکتریکی، منقبض و منبسط کردن عضله است. تقویت عضله ضعیف شده اثر مثبت دیگری است که می تواند حرکات از دست رفته صورت را بازیابی کند.

عضلات مدتی پس از بی تحرک ماندن تحلیل رفته و اصطلاحا آتروفی می شوند که موجب کوچکتر شدن بخش هایی از صورت بیمار مبتلا به فلج بلز می شود. برای بازگردانی حجم اولیه تحریکات الکتریکی بسیار سودمند هستند.

یکی از مشکلاتی که متعاقب ضعف یا از دست رفتن حرکات عضله ایجاد میشود، فراموشی عضله است. یعنی عضله حتی پس از فعال شدن نمی داند که بافت را چقدر و در چه جهتی بکشد. در این مورد نیز جریان های فیزیوتراپی اثرات درمانی موثری در بازآموزی عضله دارند. انتخاب شدت جریان، فرکانس، ولتاژ و پالس دیوریشن، تحریک مناسبی به عضلات صورت وارد میکند که به پیشرفت بهبودی می انجامد.

در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، با استفاده از جریانهای مناسب و تعیین دقیق نقاط هدف در صورت، به تسریع روند درمان عضلات غیر فعال می پردازیم.
اشعه فرو سرخ یا مادون قرمز گردش خون را بیشتر کرده و موجب تسریع روند بهبودی می شود.

درمان فلج بل با دست در فلج  بلز

پس از ابتلا به فلج بل عضله مدت زمانی بدون حرکت است و نیرویی برای کشیدن بافت صورت تولید نکرده است. در حالی که پیش از بیماری روزانه هزاران بار این عمل را انجام می داده است.

فقدان این عملکرد عضله منجر به ایجاد تغییرات پایدار در صورت می شود که گاهی پس از بازگشت انقباض عضلات نیز این تغییرات از بین نمی روند.

تکنیکهای ویژه دستی فیزیوتراپی به بیمار کمک میکند که خاصیت طبیعی کشسانی و انعطاف پذیری بافت صورت تا بازگشت کامل انقباض عضلات حفظ شود. این مانورها گردش خون منطقه را افزایش می دهند و همچنین تحریک حسی مناسبی برای بافت صورت فراهم می آورد. درمان های تخصصی با دست از مهمترین درمان های مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد است. 

درمان فلج صورت با لیزر

همانطور که پیش از این گفتیم، عامل اصلی فلج بلز هر چه که هست با فشردن عصب به جداره استخوانی جمجمه موجب ایجاد کم خونی، فقر اکسیژن هایپوکسی و ایسکیمی می شود که مانعی برای انتقال پیام های عصبی ایجاد می کند.

امواج پرقدرت لیزر پرتوان با مکانیسم کاهش التهاب و عملکرد ترمیمی خود موجب ترمیم عصب آسیب دیده صورت می شود که یکی از اصلی ترین روش های درمان قطعی فلج بلز است. فیزیوتراپی آرامش مجهز به لیزر پرتوان است که برای درمانی موثر در فلج بلز صورت است.

اولتراسوند تراپی فلج بل

امواج اولتراسوند تبادلات یونی را در غشای سلول های آسیب دیده افزایش می دهند. این عمل هم به تندتر شدن پروسه ترمیم می انجامد. با استفاده از روش های نوین فیزیوتراپی صورت درمان قطعی فلج بلز انجام می شود.  

درای نیدلینگ فلج بلز

یکی از روشهای اختصاصی در فیزیوتراپی آرامش طب سوزنی درای نیدلینگ است که شروع زود هنگام آن اثرات فوق العاده ای در بازگشت حرکات و حالات صورت دارد. نقاط ویژه ای برای تحریک عضله های از کار افتاده صورت را انتخاب می کنیم و با وارد کردن سوزن های کوچک و ظریف آنها را تحریک می کنیم.

مزیت طب سوزنی درای نیدلینگ در این است که در نخستین لحظات بروز این بیماری قابل انجام است و در همین دوره های اولیه اثرات فوق العاده ای بر روند درمان فلج بلز دارد.

در این فیلم فیزیوتراپی فلج بلز فیزیوتراپیست صادق زراعتکار توضیح بیشتری می دهد.