آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

لیزر درمانی گیر افتادگی شانه

لیزر درمانی گیر افتادگی شانه درمانی مناسب، قدرتمند و بی عارضه است. در متن حاضر قصد داریم درباه اثرات درمانی لیزر پرتوان فیزیوتراپی بر مشکلات شانه توضیح دهیم. یکی از رایجترین مشکلات مفصلی در دستها، گیر افتادگی شانه است. در گیر افتادگی شانه، بیمار به سختی دست خود را به پشت بدنش میبرد. کارهایی که نیاز به بالا بردن زیاد دستها دارد دردناک است. گاهی درد بیمار را از خواب بیدار میکند بخصوص اگر فرد بر روی شانه مبتلا بخوابد. ضعف در عضلات شانه و بازو از دیگر نشانه های این عارضه است.

آناتومی مفصل شانه

مفصل شانه از دو استخوان بازو و کتف تشکیل شده است که توسط رباط ها و عضلات متعددی حمایت میشود. چند تاندون مهم به سر استخوان بازو متصل می شود که به آنها تاندون روتاتور کاف یا تاندونهای چرخاننده شانه گفته میشود. درد مفصل شانه

کار این تاندون ها محکم نگه داشتن سر استخوان بازو در برابر استخوان کتف است و وظیفه دیگر آنها کمک به بالا آوردن بازو و چرخاندن آن است. یکی از وظایف بسیار حیاتی روتاتور کاف، تنظیم کردن محل قرار گیری سر استخوان بازوست تا سر استخوان بازو در حفره کتف حرکت اضافه و ناخواسته نداشته باشد. در صورتیکه تاندونها به علت ضعف یا آسیب نتوانند سر بازو را تنظیم کنند، بازو از جای اصلی خود در کتف جابجا شده و زمینه ساز تخریب برخی از بافتهای پر اهمیت مفصل میشود.

در نزدیکی تاندون های روتاتور کاف، تاندون دیگری نیز به سر استخوان بازو متصل می شود که تاندون دو سر بازویی نام دارد. التهاب و یا پارگی تاندون های مذکور عامل اصلی و شایع بسیاری از دردهای شانه است.

برای تعیین نوبت میتوانید با شماره 88681746 تماس بگیرید و از طریق کلیک روی این نوشته به صفحه تماس با ما بروید.

این تاندون ها از زیر یک قوس عبور میکنند که از استخوان و رباط تشکیل شده است. برای اینکه از اصطکاک بین تاندونها و قوس یاد شده کم شود یک کیسه کوچک حاوی مایع بین آنها وجود دارد که به آن بورس گفته میشود.درمان شانه درد

در واقع منظور از گیر افتادگی شانه، گیر کردن تاندونها در زیر این قوس است.

علل مختلفی می تواند سبب گیر افتادن این تاندون ها در زیر قوس بشود. در اثر گیر کردن های طولانی و اصطکاک بین تاندونها و قوس، تاندونها دچار التهاب و در نهایت پارگی میشوند.

علل ایجاد سندروم گیر افتادگی

مفصل شانه، مفصل بسیار پرتحرک و پرکاربردی است. اکثر فعالیت های روزمره ما با سلامت مفصل شانه گره خورده است. بیماری که به علت درد و یا خشکی قادر به استفاده از شانه خود نیست، بسیاری از فعالیت های روزمره خود را نمیتواند انجام دهد. ساده ترین فعالیت ها مثل لباس پوشیدن، حمام رفتن، شانه کردن سر و … با اختلال در حرکات شانه محدود میشوند. در ادامه بخشی از عللی که منجر به ایجاد این آسیب میشود را بررسی میکنیم.

بالا بردن دست ها

افرادیکه دست خود را دائما بالاتر از سطح سر خود میبرند. مانند جابجا کردن ظروف آشپزخانه در کابینت های بالایی، گردگیری وسایل منزل، مشاغلی مثل نقاشی ساختمان، آرایشگری، دندانپزشکی، رانندگی و… . تکرار زیاد در بالا آوردن دست سبب می شود تا تاندون ها در زیر قوس مذکور گیر کنند. پس از گذشت مدت طولانی این حرکات میتواند موجب فرسوده شدن تاندونها و یا گیر افتادن آنها شود.

برخی حرکات ورزشی

ورزش هایی که با حرکات دست در بالای سطح سر در ارتباط اند: مانند بسکتبال، تنیس، بیسبال، والیبال، هندبال و … فشار زیادی به شانه و تاندونهای آن وارد میکند . در این ورزش ها، بدنبال حرکات تکراری بالای سر، تاندون ها در زیر استخوان کتف گیر می افتند. لذا توصیه میشود این ورزشکاران که با مفصل شانه خود سر و کار زیادی دارند به علائم خود توجه لازم را داشته باشند و در صورت شروع علائم، رسیدگی و درمان را جدی بگیرند.

افزایش سن

شانه از نظر خونرسانی بسیار ضعیف است و عواملی همچون افزایش سن موجب ضعیفتر شدن خونرسانی به آن میشود. کاهش خونرسانی به تاندون ها موجب ضعف شدید در آنها شده و بنابراین احتمال آسیب آنها افزایش چشم گیری پیدا میکند. با کاهش خونرسانی، اکسیژن لازم برای تاندونها و دیگر بافتهای شانه تامین نمیشود، کمبود اکسیژن و مواد تازه برای فعل و انفعالات سلولی زمینه را برای تخریب فراهم میکند.

اختلال در وضعیت های بدنی

در بعضی افراد بطور مادرزادی و ژنتیکی سر کتف، پایین تر از حد نرمال است که موجب تنگ تر شدن فضای قوس میشود و احتمال گیر افتادگی تاندونها در قوس را افزایش میدهد. همچنین افرادیکه شانه های به جلو آمده دارند، ریسک ابتلای بالایی دارند. افزایش قوس در ناحیه پشتی یا کیفوز هم میتواند فشار زیادی به شانه وارد کرده و به آن صدمه بزند.

وجود آسیب در ساختار تاندون ها

هرگونه آسیب در ساختمان تاندون سبب التهاب و تورم آنها شده و احتمال گیر افتادن را بیشتر میکند. از سوی دیگر از آنجایی که این تاندون ها به علت آسیب، کار خود را به درستی انجام نمی دهند، این عامل موجب جابجا شدن استخوان بازو میشود. در اثر درست کار نکردن تاندونهای شانه، سر استخوان بازو بالاتر از جای طبیعی خود قرار میگیرد و به قوس و تاندونها فشار وارد میکند.

التهاب و تورم بورس

 کیسه حاوی مایع یا همان بورس که بین قوس و تاندون ها قرار دارد تا اصطکاک را کم کند، ممکن است به علل مختلفی ملتهب و متورم شود و بنابراین فضای زیر قوس و جای تاندونها را کم کرده و باعث گیر افتادن تاندونها میشود.فیزیوتراپی مفصل شانه

شکستگی برجستگی سر استخوان بازو

در بعضی موارد نیز شکستگی های بد جوش خورده سر استخوان بازو ممکن است فضای زیر قوس را کم کرده و تاندونها را گیر بیاندازد. هر عاملی که فضای قرارگیری تاندون ها را تغییر دهد میتواند به عنوان یک عامل فشارنده و یک نیروی مزاحم موجب تخریب و فرسایش تاندونهای شانه شود. 

رسوب کلسیم در تاندونها

به رسوب کلسیم در تاندون، تاندونیت کلسیفیه calcific tendinitis گفته میشود. رسوب کردن کلسیم در تاندون موجب ایجاد برجستگی و ناهموار شدن سطح آن میگردد و با کوچک کردن فضای بین مفصلی احتمال گیر کردن تاندون در فعالیت های بالای سر را افزایش دهد. 

سندروم ایمپینجمنت یا Impingement syndrome به هریک ازاین دلایل مذکور که ایجاد شود، می تواند سبب ایجاد التهاب در تاندون یا همان تاندونیت (tendinitis) و  در صورت عدم درمان موجب پارگی تاندون ها (tendon tear) بشود. 

درمان گیر افتادگی شانه

متاسفانه در ایران درمانهای اسکلتی عضلانی تنها بر کاهش درد استوار است. در حالیکه ساکت کردن درد بدون حذف عامل دردزا موجب پیشرفته تر شدن آسیب بیمار میشود. فیزیوتراپی درمان اصلی گیر افتادگی شانه است.

همانطور که با علل ایجاد این عارضه آشنا شدید عامل اصلی آسیب، اختلال در مکانیک و چرخه حرکتی مفصل است که منجر به گیر کردن تاندونها زیر قوس میشود لذا مصرف دارو به تنهایی نمیتواند وضعیت مکانیکی مفصل را اصلاح کند و بدین منظور باید از روشهای فیزیوتراپی برای تنظیم کردن نیروی وارده به تاندونها، بازگردانی فضای از دست رفته زیر قوس و احیای عملکرد تاندونها در تنظیم محل قرارگیری سر استخوان بازو و… استفاده کرد.

هیچ دارویی و هیچ تزریقی نمیتواند به تنهایی چنین عملکردی داشته باشد. در فیزیوتراپی آرامش برای رسیدن به این مقصود از روشهای نوین فیزیوتراپی بهره میگیریم. تمرینهای ورزشی اختصاصی و انتخابی بر روی عضلاتی که باید چرخه مکانیکی مفصل را اصلاح کنند از روشهای بسیار مهم درمان فیزیوتراپی هستند.

فیزیوتراپی گیر افتادگی شانه

درمان دستی با کشش های دقیق موجب اصلاح قرارگیری بازو در حفره کتف میشود. با بکارگیری درمان دستی یا منوآل تراپی بافتهای گرفتار در مفصل شانه را اصلاح میکنیم و بنابراین علت گیر افتادن شانه برطرف میشود نه تنها علایم ناشی از گیر کردن تاندون. اعمال نیروهای دقیق و کنترل شده فیزیوتراپیست وضعیت سر استخوان بازو را اصلاح میکند تا کمترین فشار ممکن به عناصر بین مفصلی وارد شود. 

درای نیدلینگ عبارت است از وارد کردن سوزنهای ظریف و استریل در نقاط خاصی از بدن که با تحریک دقیق بافت هدف منجر به فعال سازی سیستم ضد درد طبیعی بدن و تنظیم نیروهای وارده به مفصل میشود که مجددا عامل بهم خوردگی نیروهای اطراف مفصل شانه را از بین میبرد.در ویدیوی زیر درای نیدلینگ شانه توسط فیزیوتراپیست صادق زراعتکار مشاهده میکنید:

لیزر درمانی: یکی از اجزای اساسی در ترمیم ضایعات تاندونی بدن موج پرقدرت لیزر پرتوان است. این موج با تحریک سلولهای بافت صدمه دیده سرعت ترمیم را بصورت چشم گیری افزایش میدهد. لیزر با جذب عمقی خود و افزایش سرعت ترمیم تاندونها، آنها را برای شروع دوباره عملکرد حیاتی شان در تنظیم سر استخوان بازو در حفره کتف آماده میکند. با فعال شدن تاندونهای ترمیم شده عامل اصلی آسیب و درد شانه درمان میشود. در فیزیوتراپی آرامش با استفاده از به روزترین لیزر جهان آسیبها و دردهای مفصل شانه را ترمیم میکنیم.

 

با توجه به سواستفاده برخی از نام و شعار فیزیوتراپی آرامش، به شما توصیه میکنیم بر روی این خط کلیلک کنید و مطلب مربوطه را مطالعه بفرمایید تا از پیامدهای ناخواسته این سواستفاده ایمن باشید.