آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

درد سرشانه در بدنسازی

درد سرشانه در بدنسازی عموما به دلیل درگیری اصلی ترین عضله تشکیل دهنده سرشانه یعنی عضله دلتوئید ایجاد میشود. عضله دلتوئید گردی سر شانه را میسازد و اصلی ترین عضله ای است که در باشگاه با حرکات سر شانه منقبض میشود. عضله دلتوئید از 3 بخش کلی قدامی، میانی و خلفی تشکیل شده است. بخش میانی دلتوئید بازو را از بدن دور میکند، بخش قدامی، بازو را جلو آورده و بخش خلفی بازو را به عقب میبرد. به دلیل علاقه شدید ورزشکاران بدنساز به فرم دهی عضله سرشانه یا دلتوئید احتمال آسیب دیدگی این عضله وجود دارد. در صورتیکه به دردهای سرشانه دچار شده اید با شماره 88681746 تماس بگیرید و یا در واتساپ به شماره 09354462653 پیام ارسال کنید. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش واقع در سعادت آباد آسیب های ورزشی بدنسازی به صورت تخصصی درمان می شوند.

در فیلم فیزیوتراپی شانه درد ورزشکاری را مشاهده میکنید که به مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد مراجعه کردند و با طب سوزتی درای نیدلینگ درمان شدند.

پیشگیری از گرفتگی عضلات بعد از بدنسازی

از جمله حرکات ورزشی که در بدنسازی برای پرورش عضله دلتوئید استفاده میشود، سرشانه دمبل، سرشانه هالتر از جلو و پشت، نشر از جلو دمبل، نشر از جانب، نشر خم با دمبل و… است. مجموعه این تمرین ها به پرورش سرشانه و تفکیک شدن عضله دلتوئید می انجامد. البته باید توجه کنید که از درهم تنیدگی بیش از حد فیبرهای عضلانی باید جلوگیری کرد.

عضله دلتوئید بدنسازان

پس از انجام ورزش های قدرتی فیبرهای عضلات منقبض میشوند یعنی فیبرهای اکتین و میوزین در هم فرو می روند که حاصل آن ایجاد نیرو برای غلبه کردن به وزنه است. اما همین کار میتواند موجب ایجاد نقاط سفت و گره مانند در عضلات ورشکار بدنساز شده و در عضله دلتوئید تریگر پوینت ایجاد کند. تریگر پوینت ها نقاط گره مانندی در عضلات بدن هستند که بخصوص در حرکات سنگین ورزشی مانند بدنسازی، کلیستنیکس، آمادگی برای شرکت در مسابقات بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس، اریال یوگا ایجاد می شوند. 

علت درد سرشانه

گاهی در افرادیکه بصورت طولانی ورزش سنگین میکنند، فیبرهای عضلات در هم فرو میروند اما فرصت بازگشت به حالت اولیه یا همان انبساط را پیدا نمی کنند. در این حالت رشته های عضلانی در هم گرده خورده، دردناک شده و از حداکثر کارایی و کیفیت حرکتی آن کم میشود.

ادامه این روند میتواند موجب تخریب رشته های عضلانی بشود. گاهی بافت های همراه عضلات مثل عروق و اعصاب نیز در لابلای کلاف های عضلانی گیر میکنند. این حالت به شدت دردناک بوده و موجب کناره گیری بدنساز از ادامه ورزش می شود. با درگیر شدن عروق و  اعصاب فشارهای بسیار مختصر احتمال پارگی های بعدی را افزایش میدهد. به عبارتی حرکات ورزشی به مراتب ساده تر ریسک پارگی به مراتب بالاتری نسبت به گذشته خواهند داشت. بسیاری از ورزشکاران آسیب دیده ممکن است حرکات ساده و پیش پا افتاده ای را به عنوان علت اصلی درد خود بیان کنند که موید مکانیسم فوق است.

تریگر پوینت شانه بدنساز

تفاوت درد سرشانه در بدنسازی و افراد عادی

تعریف آسیب برای یک ورزشکار بدنساز (یا سایر ورزشکاران قدرتی مثل کلیستنیکس، آمادگی برای شرکت در مسابقات بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس، اریال یوگا) با فردی که زندگی معمولی دارد یکی نیست. ممکن است این حالت برای شخص معمولی محدودیتی ایجاد نکند و یا با قطع حرکات ورزشی به کلی درد برطرف شود اما یک ورزشکار، بدلیل اینکه می بایست از عضلات خود حداکثر انقباض قدرتی را بگیرد، کوچکترین آسیبی میتواند طی یک حرکت قدرتی دیگر، صدمات بسیار بزرگتری همچون پارگی های عضلانی و یا تاندونی ایجاد کرده و به شدت منجر به آسیب دیدگی برگشت ناپذیر مفصلی بشود.

درای نیدلینگ درد سرشانه بدنسازان

پس از آسیب به عضله دلتوئید، درد به خارج بازو و آرنج منتشر میشود بویژه وقتی بدنساز دست خود را جلو یا بالای سرش می برد. حتی ممکن است درد به پشت کتف و بازو نیز سرایت کند.

چنین دردهایی در بهترین حالت مانع از پیشرفت بدنساز در افزایش رکورد و پرورش بیشتر سرشانه میشود. در موارد شدید ممکن است موجب محدود شدن دیگر کارهای ساده روزمره همچون لباس پوشیدن، شستن سر و بدن در حمام، درد شبانه و بی خوابی و بسیاری مشکلات دیگر شود.

برای درد شانه به چه دکتری مراجعه کنیم

در آسیب های مفصل شانه باید به متخصصین دارای صلاحیت ارتوپدها، فلوشیپ های شانه، متخصصین طب فیزیکی و متخصصین فیزیوتراپی مراجعه کنید. تفاوت در نگرش این این تخصص ها امری طبیعی و ضروری است. برای نمونه ما به عنوان فیزیوتراپیست تمرکز بیشتری روی مکانیک مفصل، آنالیز حرکت ورزشکار بدنساز، بررسی قدرت عضلات داریم. درمانی هم که در مرکز فیزیوتراپی انجام می شود دقیقا بر روی عوامل مکانیکی و نیروهای وارده به مفاصل است. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد به صورت ویژه آسیب های ناشی از ورزش های بدنسازی، کلیستنیکس، آمادگی برای شرکت در مسابقات بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس، اریال یوگا را ارزیابی و درمان می کنیم.

در فیلم فیزیوتراپی زیر مراحل درمان آسیب بدنساز را مشاهده میکنید. ایشان به علت دردهای ناشی از ورزش سنگین به کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد مراجعه کرده بودند که نتیجه درمانی بسیار خوبی هم گرفتند:

درمان قطعی و فوری سرشانه و کتف

همانطور که توضیح دادیم طی ورزش، عضله دچار انقباض و انبساط میشود، گاهی ممکن است به علت سنگین بودن ورزش و یا تکرار بالای حرکات، استراحت کم، عدم آمادگی عضله، گرم نکردن، سرد نکردن، افزایش ناگهانی سطح ورزش و… عضله به فاز انبساط باز نگردد. با روش دکتر صادق زراعتکار با استفاده از طب سوزنی درای نیدلینگ و تحریک نقاط خاصی در عضله، بکارگیری لیزر پرتوان و درمانهای تخصصی با دست عضله به حالت طبیعی باز میگردد و مجددا فعالیت نرمال آن برقرار می شود. بسته به شدت و وسعت درگیری، سن و جنس بدنساز، آمادگی قبلی بدنی و… تعداد جلساتی که برای رساندن عضله به وضعیت طبیعی لازم است، تعیین میگردد. این درمان بصورت تخصصی در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد تهران انجام میشود. 

گرستون تراپی لیزر درمانی بدنسازان

بدنسازان بسیاری به دلیل دردهای عضلانی و مفصلی به مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد مراجعه کردند و با روش های تخصصی یاد شده نتیجه مطلوبی گرفتند. اولین توصیه ما به شما ورزشکار بدنساز توقف حرکات سنگین بلافاصله بعد از شروع اولین درد است. چنانچه با وجود درد بدنسازی، کلیستنیکس، آمادگی برای شرکت در مسابقات بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس، اریال یوگا را ادامه دهید آسیب شما پیشروی بیشتری کرده و درمان سخت تر و طولانی تر خواهد شد. شروع سریع فیزیوتراپی میتواند از آسیب های جدید پیشگیری کند و درد فعلی را در مراحل آغازین درمان کند.