آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

سورنس، درد و گرفتگی عضلات در بدنسازی

درد سورنس عضلات در بدنسازی دردی آشنا برای تمام بدنسازان است. چند ساعت تا یک روز پس از یک ورزش سنگین در بدن ورزشکار درد و سفتی ایجاد می شود که به آن ماسل سورنس یا سورنس عضلانی گفته می شود. این حالت بویژه 24 ساعت تا 72 ساعت پس از ورزش شدیدا احساس می شود. تقریبا همه بدنسازان با درد اولیه پس از وزنه زدن آشنا هستند و آن را تجربه کرده اند. گرفتگی عضلات بعد از بدنسازی بخصوص در اولین جلسه ورزش بسیار رایج است و در اصطلاح علمی به آن Delayed-onset muscle soreness (DOMS) می گویند. 

پس از ورزشهای اکسنتریک در فیبرهای عضلات میکروتروماهایی ایجاد می شود. در این مواقع سورنس تاخیری، موجب محافظت عضله در برابر پارگی و یا آسیب های احتمالی می شود. در کنار سورنس تاخیری، یک سورنس آنی نیز وجود دارد که در حین ورزش در عضله ورزشکار احساس می شود. در صورتیکه در بدنسازی دچار آسیب شده اید با شماره 88681746 تماس بگیرید و یا در واتساپ به شماره 09354462653 مشاوره دریافت کنید.

سورنس عضلانی چیست

سورنس عضلانی یا همان درد بعد از ورزش (گرفتگی غضله بعد از ورزش) نوعی حالت خستگی است که بدنبال ورزش در عضلات ایجاد میشود. سورنس دو نوع اولیه و ثانویه دارد. نوع اولیه سورنس که بلافاصله پس از ورزش ایجاد می شود نشان دهنده خستگی ناشی از ورزش است در حالیکه نوع ثانویه دیرتر ایجاد شده و بیانگر این مسئله است که شدت ورزش به اندازه کافی بالا بوده که موجب پارگی های ریز در عضلات شده است. در صورتیکه این پارگی ها بازسازی شوند عضلات قوی تر و بزرگ تر می شوند. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد در کنار ورزشکاران بدنساز هستیم و آسیب های ورزشی بدنسازی، کلیستنیکس، آمادگی برای شرکت در مسابقات بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس، اریال یوگا را درمان می کنیم.

سورنس درد عضلات بعد از ورزش

علایم سورنس تاخیری چیست

درد سورنس یک درد گنگ و سنگین است که معمولا بهمراه حساسیت به لمس و سفتی در عضلات ایجاد می شود. یکی از ویژگی های سورنس احساس درد در حین استرچ و یا انقباض است که گاهی با فشار نیز احساس می شود. به گفته فیزیوتراپیست صادق زراعتکار موسس فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد، این درد کمتر در وضعیت استراحت احساس میشود. بیشترین درد پس از 24 ساعت از اتمام ورزش بوجود می آید و تقریبا 72 ساعت بعد کمتر شده و پس از یک هفته از بین میرود.

اثر انواع انقباض در ایجاد سورنس

از بین تمامی انقباضات ممکن در عضله، انقباضات اکستنریک که در واقع سفت شدن عضله همراه با افزایش طول است بیشترین شانس ایجاد سورنس را دارد. انقباضات استاتیک و یا ایزومتریک با احتمال کمتر ممکن است موجب سورنس شوند و انقباضات کانسنتریک معمولا منجر به آن نمی شوند. در انقباض ایزومتریک عضله بدون تغییر در طول خود منقبض میشود و در انقباض کانسنتریک انقباض با کاهش طول عضله همراه است.

پیشگیری از سورنس عضلانی

برای جلوگیری از سورنس، باید تمرین ها بصورت تدریجی و با شیب ملایم افزایش یابند. از طرفی هدایت حرکات ورزشی به سمت انقباضات ایزومتریک و کانسنتریک نیز میتواند به کاهش احتمال آن منجر شود. اما حقیقت این است که انقباضات اکسنتریک در بیشتر عضلات در حین ورزش اجتناب ناپذیرند بویژه در هنگام خستگی.

درد عضلات بعد از بدنسازی

بنا به نظر فیزیوتراپیست صادق زراعتکار محدود کردن افزایش طول عضله در حین تمرین ممکن است موجب کاهش شانس ایجاد سورنس شود اما در عمل این کار امکان پذیر نیست. برخلاف انتظار حرکات استاتیک استرچ و گرم کردن عضلات قبل و پس از ورزش از سورنس پیشگیری نمی کند! حتی در مواردی استرچ بیش از حد احتمال ایجاد سورنس را افزایش میدهد. با ارزیابی به موقع در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد آسیب های اسکلتی عضلانی خود که در اثر ورزش های بدنسازی، کلیستنیکس، آمادگی برای شرکت در مسابقات بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس، اریال یوگا را به موقع مشخص کرده و جلوی آسیب های برگشت ناپذیر را بگیرید.

برای درد عضلات بعد از ورزش چه بخوریم

تغذیه صحیح و اصولی قبل و بعد از ورزش با تامین الکترولیت ها و گلیکوژن های لازم از سورنس جلوگیری میکند. مصرف ویتامین C زیاد در کاهش سورنس بی تاثیر است اما کورکومین به کاهش درد و گرفتگی عضلات بعد از تمرین بدنسازی کمک میکند. برای کمک به بازیابی عضلات بعد از گرفتگی یا سورنس آب آلبالو ترش، آب هندوانه و هندوانه آبرسان و سرشار از مواد مغذی است. خوردن ماهی، آب انار، تخم مرغ و لبنیات را توصیه میکنیم.

پوشیدن لباس مناسب و بستن دستها و پاها با کاهش حرکات ناخواسته و لرزش های اضافی موجب کاهش میکروترما و لذا کاهش احتمال ایجاد آن می شود.

با سورنس و گرفتگی عضلات ورزش را ادامه دهیم

به هنگام بیماری استراحت ضروری است. در روز نخست بیماری های ساده با علایمی مثل سوزش گلو، سرفه کردن، آبریزش بینی، گرفتگی بینی حرکات بسیار ملایم و سطحی قابل انجام است. اما در صورت وجود علایم شدیدتر مانند دردهای مفصلی و عضلانی، بی قراری، سر درد، تب، تهوع و استراغ و اسهال ورزش کردن مجاز نیست.

فیزیوتراپی تخصصی آسیب های بدنسازی

اینکه آیا پس از ایجاد سورنس مجاز به کار با وزنه هستید یا خیر کاملا به شدت آن بستگی دارد. سورنس های خفیف با ورزش بعدی کمتر میشوند در حالیکه سورنس های شدید یا وسیع که در بیش از یک اندام بوجود می آیند، موجب می شود ورزشکار پوزیشن های جبرانی اتخاذ کند تا از فشار وارده به آن اعضا بکاهد. تغییر پوزیشن بدن هر جند اندک میتواند فشار را بر روی مفاصل افزایش داده و شانس جراحت و آسیب های جدی تر را افزایش دهد.

وقتی سورنس ایجاد میشود، نمیتوان انتظار حداکثر کارایی بافت درگیر را داشت. در واقع سورنس موجب کاهش حداکثر رکورد ورزشکار می شود. اما از آنجایی که سورنس تنها عضوی را درگیر میکند که با آن کار شده است، لذا مانعی برای کار با دیگر گروه های عضلانی وجود ندارد.

سورنس عضلانی، خوب است یا بد

باید گفت که جواب کلیدی در قرینه بودن سورنس است. یعنی اگر شما با هر دو شانه خود کار کرده اید ولی یکی از آنها دچار علایمی شبیه سورنس شده است به معنی آسیب جدی تری است. اما در صورت آزردگی هر دو اندام با شدت و وسعت تقریبا مساوی، میتوان مطمئن بود که تنها سورنس روی داده است و در صورت وجود استراحت کافی و تغذیه مناسب بزودی برطرف خواهد شد.

درمان درد سورنس عضلانی بدنسازان

سورنس به تنهایی آسیب محسوب نمی شود و همانطور که قبلا ذکر کردیم پس از سه روز تا یک هفته بصورت خودبخود از بین میرود. اما در یک بدنساز حرفه ای که به صورت مستمر از عضلات خود استفاده سنگین میکند، می تواند با ایجاد میکروترما یا آسیب های بسیار میکروسکوپی، زمینه ساز پارگی های بزرگتر و وسیعتر شود. با استفاده از روش های اختصاصی در تسریع روند التیام میکروتروما های ناشی از سورنس توسط فیزیوتراپیست صادق زراعتکار، به خوبی میتوان از بروز آسیب های بزرگ بعدی پیشگیری کرد. اگر شما هم به صورت حرفه ای و جدی بدنسازی، ورزش کلیستنیکس، تی آر ایکس انجام میدهید و یا برای شرکت در مسابقات بیکینی تمرین میکنید، ورزشکار پل دنس اریال یوگا هستید می توانید با مراجعه به مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد از عضلات و مفاصل خود در برابر آسیب های ورزشی پیشگیری کنید.

فیزیوتراپی آسیب های بدنسازی

بدن همچون یک ماشین است که وظیفه تولید حرکت را بر عهده دارد. وقتی ما از یک ماشین استفاده بیش از حد داریم، در عوض باید به آن رسیدگی بیشتری داشته باشیم و در صورت عدم رسیدگی عمر مفید خودرو بسیار کم می شود. این قانون در بدن هم صدق می کند. وقتی وزنه های بسیار سنگین را به بدن تحمیل می کنیم، باید با رسیدگی به موقع میکروتروما ها و پارگی هابی میکروسکوپی را درمان کرد تا هم از آسیبهای شدیدتر پیشگیری کنیم و هم طول عمر مفید ورزشی بدنساز را افزایش دهیم.

در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد برای رسیدن به این هدف از روش های نوین فیزیوتراپی همچون امواج پرتوان لیزر، امواج اولتراسوند، اشعه مادون قرمز و طب سوزنی درای نیدلینگ، حرکات اصلاحی و… بهره می گیریم. از این میان موج پر قدرت لیزر به خوبی به عضلات عمقی بدن نفوذ کرده و عمل بازسازی و ترمیم را انجام می دهد. این روش کاملا بدون درد، فوق العاده موثر و کارآمد است و در آسیب های ورزشی از گزینه های اصلی درمان است.