آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

فیزیوتراپی درد کول در بدنسازی

بدنسازی ورزشی جذاب و در عین حال پر خطر است. بسیاری از مفاصل و اندام ها در حین تمرین های سنگین و تکرار شونده بدنسازی در معرض آسیب دیدگی هستند.

یکی از بخش هایی که در بدنسازی بصورت رایجی دچار آسیب دیدگی می شود شانه و کتف است. همانطور که در مقالات پیشین اشاره کردیم تمرین های بدنسازی موجب ایجاد سورنس عضلانی شده که نهایتا منجر به تقویت و حجیم شدن عضلات بدن می گردد. گاهی حرکات غیر اصولی و یا افزودن ناگهانی وزنه موجب آسیب دیدگی عضلات منطقه سرشانه و کتف میشود.

این آسیب ها در دراز مدت موجب صدمات جدی به بدن ورزشکار شده که گاهی بدنساز را از ادامه مسیر ورزشی باز می دارد. یکی از نقاطی که در بسیاری از بدنسازان در معرض آسیب دیدگی قرار دارد، کول است. در صورتیکه در ورزشکار رشته هایی نظیر بدنسازی، کلیستنیکس، بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس و اریال یوگا هستید و دچار آسیب دیدگی و درد در ناحیه کول هستید با شماره تلفن فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد تماس بگیرید. 88681746 و یا از طریق واتساپ 09354462653 مشاوره دریافت کنید.

در فیلم فیزیوتراپی زیر صحبت بانوی بدنسازی که در مرکز فیزیوتراپی آرامش درمان شده اند را مشاهده بفرمایید

عضله ذوزنقه ای کول

اصلی ترین عضله ای که ناحیه کول ها را تشکیل می دهد بخش بالایی تراپزیوس یا عضله ذوزنقه ای فوقانی نام دارد. عضله تراپزیوس یکی از عضلات حجیم و بزرگ بدن است که نواحی وسیعی از پشت بدن تا گردن و کول را پوشانده است. این ابر عضله از سه بخش کلی بالایی، میانی و پایینی تشکیل شده است که هر یک با انقباضات نیرومند خود، عملکرد اختصاصی در بدن دارد.

بخش فوقانی این عضله از اطراف گردن شروع شده و به سمت بالای استخوان کتف کشیده شده است و حجم اصلی کول را می سازد. عضله ذوزنقه ای محل رایجی برای ایجاد نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت است. تریگر پوینت های این عضله بسیار آزار دهنده هستند. در مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد به صورت تخصصی تریگر پوینت های عضله ذوزنقه ای را آزاد میکنیم.

عضله کول، عضله تراپزیوس

حرکات بدنسازی کول 

حرکات بدنسازی بسیاری موجب رشد و حجیم سازی عضله تراپز فوقانی شده و استمرار در انجام این حرکات کول را پرورش میدهد.

کول شراگز با دمبل و هالتر، کول لیفت با دمبل، هالتر و سیم کش، کول لیفت اسمیت و… از مهمترین حرکات پرورشی کول هستند. بدنسازی که غیر اصولی و یا بیش از حد به پرورش این منطقه تمرکز کند ممکن است دچار آسیب دیدگی در ناحیه کول شود. درد ناشی از درگیری عضله کول گاهی به نقاط بالاتر و پایین تر منتشر میشود که این امر شناسایی علت اصلی درد را سخت می کند. در کلینیک تخصصی فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد با بررسی علل اصلی ایجا درد ورزشکاران رشته هایی نظیر بدنسازی، کلیستنیکس، بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس و اریال یوگا درمان های تخصصی فیزیواتراپی را ارائه می کنیم.

علت درد و آسیب عضله ذوزنقه ای

علل بسیاری موجب آسیب دیدگی بدنساز در نواحی کول و سرشانه می شود. وجود گره های عضلانی، نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت از رایج ترین دلایل ایجاد درد و ناراحتی در این قسمت است. در لمس تریگر پوینت های ناحیه کول، بدنساز احساس درد بسیار ناخوشایندی می کند.

گاهی گره ها همچون یک گوی تیله مانند در کول احساس میشود. وجود نقاط ماشه ای بر روی رشته های باریک عصبی و خونی فشار وارد کرده و موجب ایجاد دردهای تیرکشنده به سمت دست و انگشتان و یا به سمت سر و صورت بیمار میشود. ادامه این روند موجب اعمال فشار بیش از اندازه به مفصل گردن و شانه شده و حتی زمینه تخریب آنها و بیرون زدگی دیسک بین مهره ای را فراهم می کند.

علایم آسیب دیدگی تراپزیوس

درد متمرکز و نقطه ای در ناحیه بالایی کتف رایج ترین علامت درگیری عضله تراپزیوس است. در موارد شدیدتر دردی آزاردهنده به سمت پایین دست و حتی به سمت سر، گردن و اطراف چشم پخش می شود. ورزشکاران بدنساز مراجعه کننده به مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد عنوان میکنند که متوجه نقاط گره دار در کول خود شده اند و حتی برای درمان هم به متخصص مراجعه کرده اند اما همچنان علت اصلی دردشان نامشخص مانده. در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد ارزیابی اصولی ورزشکاران قدرتی انجام شده و با توجه به نوع آسیب پلن درمانی طرح ریزی میشود. در بیماران بسیاری که سالها از سردرد رنج می برند پس از معاینه دقیق وجود تریگر پوینت در آنها تشخیص داده داده ایم که پس از آزادسازی سردرد شان به کلی درمان شد.

درگیری عضله تراپز موجب سردرد میشود

درمان درد عضلات کول

درمان تخصصی آسیب دیدگی بدنسازان و ورزش های قدرتی نظیر کلیستنیکس، بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس و اریال یوگا در فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد انجام می شود. در این شیوه دکتر صادق زراعتکار پس از معاینه و ارزیابی دقیق نقاط دردناک، حرکات ورزشی بدنساز را بررسی میکند. سپس با توجه به میزان درگیری و آسیب از روش های تخصصی درمانی استفاده میکند.

یکی از مهمترین مولفه های درمانی لیزر پرتوان است. این موج قدرتمند با نفوذ به عمقی ترین لایه های صدمه دیده موجب ترمیم بافت آسیب دیده میشود. همچنین روش تخصصی طب سوزنی درای نیدلینگ موجب آزادسازی نقاط تریگر شده و فشار اضافی از روی مسیرهای خونی و عصبی را برطرف میکند.