آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

درد پا در اثر ایستادن طولانی، درمان با لیزر و درای نیدلینگ

درد پا در اثر ایستادن طولانی، درمان با لیزر و درای نیدلینگ

ایستادن های طولانی مدت و تکرار شونده بویژه در افرادیکه به دلایل شغلی باید در این وضعیت باشند، عوارض بسیاری دارد. مشکلات قلبی و عروقی، واریس، بی کفایتی عروق پا از شناخته شده ترین مشکلات مرتبط با ایستادن زیاد است. در کنار این مشکلات افرادیکه مدت طولانی می ایستند و این وضعیت برای سالها ادامه دارد در معرض دردهای مفاصل کمر، لگن، زانو و مچ پا قرار دارند. چرا که بی وقفه از این مفاصل و بافتهای سازنده آن استفاده میکنند بدون آنکه فرصت مناسبی برای استراحت مفاصل یاد شده داشته باشند. معلمان، پرستاران، پزشکان، مهمانداران هواپیما، آشپزهای رستوران و آرایشگران از جمله افرادی هستند که برای انجام کارهای خود باید بیش از حد بایستند و به مشکلات یاد شده بیش از سایرین دچار میشوند. یافته های دانشمندان نشان میدهد آسیبهایی که در اثر مشاغل ایستاده ایجاد میشود نسبت به مشاغل نشسته  و یا حتی مشاغلی که فرد مجبور به بلند کردن اجسام میباشد، بیشتر است!

علل ایجاد آسیب

در وضعیت ایستاده، ستون فقرات بویژه در منطقه کمر راست میشود. استمرار در این حالت میتواند قوس مهره ای یا همان گودی کمر را افزایش دهد. اصطلاحا فرد دچار افزایش لوردوز کمری میشود.

توجه داشته باشید که این تغییرات بصورت آنی رخ نمیدهند بلکه پس از سالها و به شکل کاملا تدریجی ایجاد میشود. از آنجاییکه در طی این مدت زمان طولانی بسیاری از بافتهای بدن از حالت طبیعی و عادی خارج شده اند و تغییرات تا اندازه زیادی فیکس شده اند بشدت میتواند موجب آزار بیمار شده و نسبت به روشهای درمانی مقاومت نشان دهد. لذا توصیه ما در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد این است که پیش از رسیدن به این نقطه و ثابت شدن تغییرات در سنین بالا با مشاهده علائم در مفاصل ذکر شده برای درمان مراجعه کنید.

افرادیکه به مدت زیادی سر پا هستند در محدوده لگن خود نیز درگیری های رایجی دارند. عموما به دلیل ایستادن زیاد و افزایش جبرانی قوس کمری، لگن به سمت جلو میچرخد، چرخش لگن موجب تغییر زوایای عادی بین کمر، استخوان خاجی یا ساکروم، دنبالچه و مفصل ران شده که به نوبه خود زمینه ساز درگیری و تغییرات تدریجی و تخریبی  در این مفاصل میشود.

در زانو ایستادن به مرور زمان مفصل را به پشت متمایل کرده و موجب بیش از حد صاف شدن زانو میشود. در این حالت انگار کشکک بیشتر به سمت پشت فرو رفته و زانوها دارای کمانی میشوند که قوس آن به سمت پشت بدن است. این حالت موجب فرسایش عناصر مفصلی شده و ثبات زانو را دچار تغییر میکند.  

مفاصل مچ پا نیز به تغییر حالت نیاز دارند وقتی شما دائما ایستاده اید و فرصتی برای نشستن ندارید، بافتهای نرم اطراف مفصل دچار کاهش انعطاف پذیری میشوند. کاهش انعطاف پذیری قدرت جذب نیروهای اضافی را از بافت میگیرد. لذا مفصل در برابر نیروهای ضعیف تر هم شکننده است و توان مقابله با فشارهای روزمره را ندارد و بسیار راحتتر در معرض تخریب قرار میگیرد.

عروق پاها با انقباض مکرر عضلات ساق تخلیه میشوند. اثر انقباض عضلات پا بر روی جداره عروق آنقدر مهم است که به این پدیده anckle pump یا muscle pump گفته میشود. بدون تغییر حالت در ایستادن، فشار طبیعی به عروق وارد نمیشود و نه تنها گردش خون بلکه سایر مایعات از جمله لنف هم بخوبی تخلیه نمیشوند.

ایستادن بویژه اگر محیط کاری بگونه ای است که شما قادر به تغییر حالت نسبی در وضعیت بدنی خود نیستید و یا زمان کافی برای استراحت  یا نشستن ندارید، سطحی که روی آن کار میکنید سخت است و یا پوشش مناسبی برای پاها ندارید عوارض بدتری دارد.

سایر ناهنجاریهای احتمالی شامل واریس، التهاب فاشیای کف پا، سورنس عضلانی، افزایش فشار خون، آرتروز زانو و هیپ، دردهای مفصلی در دوره بارداری، سفتی گردن و شانه، اختلال در گردش خون، بیماریهای قلبی، اختلال در وضعیتهای مناسب بدن، ورم پاها، درد و تاندونیت در تاندون آشیل است.

علایم درگیری:

خستگی، احساس ناراحتی و ورم در پاها از جمله شکایت این افراد است. پزشکان، پرستاران، معلمان، مهمانداران هواپیما، آرایشگران و… که باید مدتها بایستند از دردهای پا، پاشنه، ساق، کشکک و زانو، لگن و کمر شکایت میکنند. تحقیقات نشان میدهد ریشه بسیاری از مشکلات مفصلی، در اثر وضعیتهای شغلی است که از آن تحت عنوان آسیبهای شغلی یاد میشود. 

رعایت برخی نکات میتواند به کمتر شدن مشکلات یاد شده کمک کرده و میزان درگیری را کاهش دهد:

1-     در فواصل زمانی مشخص حتما محلی برای نشستن هر چند کوتاه بیابید.

2-     در حالت نشسته پاهای خود را بالاتر از سطح بدن بر روی یک بلندی بگذارید.

3-     اگر یافتن محلی برای نشستن مشکل است و یا زمانی برای نشستن ندارید، مدام تغییر وضعیت بدهید.

4-     کفش راحت و مناسب در کمتر شدن فشار وارده به پا کمک کننده است.

5-     کفشی بپوشید که تا حد ممکن پاشنه ها را پایین آورده و نوک کفش سطح بیشتری را برای پا فراهم آورد. کفشهای پاشنه دار و یا کفشهای نوک تیز خود را صرفا در مراسم خاص بپوشید. این کفشها برای افرادیکه دائما سر پا هستند مناسب نیستند. فضای کوچک کفش حرکت انگشتان را محدود میکند و شانس گرفتگی و کرامپ را افزایش میدهد.

6-     در صورت امکان سطحی که بر روی آن می ایستید نباید سفت باشد.

7-     در حالت ایستاده، در فواصل زمانی منظم هر پا را از پشت خم کرده و پاشنه را به باسن برسانید.

8-     مقداری پا را از زمین جدا کرده و ران خود را دایره وار در فضا بچرخانید. این حرکت از خشکی بافتهای لگنی و کاهش گردش خون اندام پایینی کمک میکند.

9-     بصورت مداوم وزن را بین پاهایتان جابجا کنید و از تحمل وزن تنها بر روی یک پا پرهیز کنید.

10- با پشت پاشنه هر پا یک توپ فرضی که در عقب بدن قرار گرفته را شوت کنید. این حرکت منجر به انقباض عضلات پهن و بزرگ باسن شده و از خشکی و سفتی آنها جلوگیری میکند.

11- هر گاه فضای مناسبی داشتید یک پا را بر روی سطح بلندی بگذارید و به سمت همان پا خم بشوید طوریکه انگار پنجه پا را با دست میخواهید بگیرید. در این حالت در پشت ران خود احساس کشش میکنید. کشش را بمدت 30 شماره نگاه دارید و مجددا تکرار کنید.

درمان

فیزیوتراپی درمان اصلی در دردهای مفصلی ناشی از وضعیتهای شغلی است. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد با بررسی دقیق وضعیت مفاصل و تغییرات احتمالی در زوایای مفصلی، بررسی پوزیشن فرد در شغل مورد نظر، تست Manual Muscle Test و یا MMT مشکلات پنهان مفصلی و بافتهای سازنده آن را مشخص میکنیم. سپس با تمرین درمانی اختصاصی بافتهای سفت شده را کشش داده و بافتهای ضعیف را تقویت میکنیم. جریانهای الکتریکی با تنظیمات خاص میتوانند در رسیدن به این هدف مفید باشند.

کامپرشن تراپی راه حل مهم دیگری است که موجب برقراری مناسب جریانهای خون و لنف در پاها میشود و به درمان کمک بزرگی میکند. مشکلات مفصلی با استفاده از امواج قدرتمند لیزر پرتوان ترمیم شده و سلامت خود را باز می یابند. موج عمقی اولتراسوند هم اثری ویژه در این زمینه دارد. درای نیدلینگ روشی است که با ارزیابی های انجام شده میتواند گزینه ای موثر در درمان آسیبهای شغلی باشد. این روش بصورت کاملا تخصصی در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد انجام میشود. به ویدیوی زیر و توضیحات بیشتر توسط فیزیوتراپیست صادق زراعتکار توجه بفرمایید.