آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

درمان گرفتگی پا بعد از ورزش

در ورزش احتمال آسیب به مفصل و عضلات وجود دارد. در اینجا به توضیح فیزیوتراپی گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش میپردازیم. انقباضات شدید و دردناک عضلات منجر به گرفتگی ماهیچه شده که این حالت بیشتر در عضلات ساق پا ایجاد میشود. مدت زمان گرفتگی بسته به شرایط فرد و عامل بوجود آورنده متفاوت است. گاهی گرفتگی در خواب رخ میدهد. بیشترین عضلاتی که دچار گرفتگی میشوند عضلات پشت ساق هستند از جمله مهمترین آنها عضله گاستروکنمیوس، سولئوس، اکستانسور هالوسیس لانگوس و… میباشند. استفاده قدرتی ورزشکار از اندام یکی از دلایل ایجاد نقاط ماشه ای تریگر پوینت است. نقاط ماشه ای معمولا بصورت نقاطی سفت و قابل لمس در دل عضلات بدن هستند. در مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد تریگر پوینت تراپی بصورت تخصصی بویژه روی ورزشکاران انجام میشود. شماره تماس 88681746 و دریافت مشاوره فیزیوتراپی با شماره 09354462653  

علت تریگر پوینت و گرفتگی پا

ورزش سنگین و طولانی میتواند منجر به گرفتگی عضلات بشود که بیشتر در ماهیچه ساق پا بروز میکند. اختلال در خونرسانی  زمینه ساز گرفتگی مکرر عضلات ساق پاست. در برخی موارد درگیری اعصاب منجر به گرفتگی عضلات پا میشود. ضرباتی که به پشت ساق وارد میشود خصوصا حرکات ضربه ای و پرتابی که در حین تمرین ورزش رزمی به بدن وارد میشود موجب آسیب دیدگی عضلات مختلف بدن بویژه عضلات پشت ساق میشود. در ورزش رزمی که ضربات با پا به هدف وارد میشود هم شانس این درگیری بالاست. تریگر پوینت پا دوندگان هم رایج است. دویدن بویژه روی سطوح شیب دار هم با اعمال فشار زیاد میتواند منجر به درد و درگیری عضله پا بشود.

تریگر پوینت تراپی پا

پل دنس، رقص باله و گرفتگی پا

یکی دیگر از دلایل ایجاد گرفتگی پا و تریگر پوینت پا، ورزش رقص است. رقصیدن نیاز به سطوح بالای انقباض عضلانی دارد. بویژه عضلات پا در حین رقص بسیار فعال هستند و بدلیل انقباضات مکرر زمینه ساز گرفتگی پا و یا نقاط ماشه ای دردناک در عضلات مختلف پا، از جمله ساق پا، عضلات باسن و کمر میشود. از این میان رقصندگان باله شانس آسیب زیادی دارند. رقص باله به انقباض قدرتمند عضلات ساق بخصوص عضله دوقلوی پشت ساق دارد.

اگر رقصنده باله در پشت ساق خود سفتی گلوله مانند حس میکند احتمال اینکه تریگر پوینت عضله ساق داشته باشد زیاد است. رقص میله پا پل دنس یکی دیگر از رقص هایی است که با انقباض قدرتمند عضلات بدن بویژه عضلات پا همراه است. گرفتن قدرتی میله با پا، نیاز به انقباض حداکثری عضلات پا دارد. علاوه بر عضلات ساق، عضلات پشت ران یا همسترینگ، عضلات کشاله ران و چهارسر نیز در رقصندگان میله یا پل دنس احتمال گرفتگی و تریگر پوینت دارد. در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد درمان گرفتگی پای رقصندگان را بصورت تخصصی ارائه میکنیم.

آسیب رقص میله پل دنس

بارداری و درد پا

بارداری نیز یکی دیگر از عواملی است که میتواند منجر به گرفتگی پا بشود. افزایش وزن و حجمی که در بارداری ایجاد میشود یکی از دلایل افزایش فشار به کمر، لگن، زانو و ساق پاست. لذا هم در حین بارداری و هم پس از زایمان ممکن است دچار کمر درد، درد لگن و باسن، زانو درد و یا گرفتگی عضلات پا شوید. در این موارد فیزیوتراپی درمان بسیار مناسبی است. 

درد پا، کفش پاشنه بلند

پوشیدن کفش نامناسب که کفی آن به خوبی نمیتواند فشار وارده به پا را جذب کند و بخصوص کفش پاشنه بلند که فشار زیادی به پا وارد میکند از دیگر دلایل درد پا است. کفش پاشنه بلند نیروی وارده به پا را افزایش داده و عضلات پا را درگیر میکند. بنابراین پوشیدن مکرر کفش پاشنه بلند یکی از دلایل درد پا و ایجاد تریگر پوینت در ساق پاست. فیزیوتراپی درمان اصلی درد و گرفتگی پاست.

در صورتیکه شدت گرفتگی بقدری زیاد است که قابل تحمل نیست و یا همراه با برخی علایم دیگر همچون ورم و تغییر رنگ است باید برای درمان مراجعه کرد. همچنین در صورتیکه فرد بصورت مکرر دچار گرفتگی ماهیچه میشود و یا با گذشت زمان و درمان خانگی به نتیجه لازم نرسیده باشد باید سریعتر درمان شروع شود.

خوردن برخی داروها که موجب کاهش املاح بدن میشود هم میتواند شانس گرفتگی ماهیچه ای را افزایش دهد. کاهش برخی مواد معدنی در بدن هم از دیگر دلایل درد و گرفتگی است.

درمان گرفتگی عضلات پا

درمورد روش درمان باید این نکته را در نظر داشت که مشکلات در افراد مختلف و در سنین مختلف یکسان نیست. اهمیتی که درمان در یک فرد جوان ورزشکار دارد با یک فرد مسن که زندگی بدون تحرکی دارد یکی نیست. لذا نوع روشی که برای درمان آنها اتخاذ میکنیم نیز یکسان نخواهد بود. در یک فرد معمولی با سبک زندگی کم تحرک گرفتگی ماهیچه ساق پا به شرط شدید نبودن، مزمن نبودن و عدم تکرار، نیازی به درمان جدی ندارد و با درمان خانگی، مراقبت و استراحت بهبود می یابد.

اما در یک فرد مسن که این گرفتگی موجب کاهش بیشتر فعالیت وی شده و او را از تحرک بازمیدارد اهمیت درمان زودهنگام فیزیوتراپی بیشتر است. هر چه زودتر بیمار به سطح فعالیت طبیعی بازگردد شانس مشکلاتی همچون آتروفی و ضعف عضلات بدن، ضعف و ناتوانی سیستم قلبی-عروقی و تنفس وی کمتر میشود.

در یک ورزشکار یا رقصنده باله یا پل دنس که باید فشار زیادی را به عضلات پای خود وارد سازد درمان شکل ویژه تری بخود میگیرد. ورزشکار و رقصنده بدلیل تمرینهای پیوسته نباید اجازه مزمن شدن آسیب را بدهد چرا که در صورت مزمن شدن و ریشه دار شدن آسیب، مجبور به کنار گذاشتن ورزش یا رقص نیز خواهد شد.

درای نیدلینگ گرفتگی پا

فیزیوتراپی گرفتگی پا بعد از ورزش

در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد با بررسی عوامل احتمالی ایجاد درد و گرفتگی عضلات پا به درمان این مشکلات میپردازیم. ورزش کششی و انعطافی میتواند فیبرهای درهم تنیده ماهیچه را آزاد کند و گرفتگی دردناک عضلات را از بین ببرد. استفاده از مدالیته گرمایی هم بصورت موضعی با افزایش سطح خونرسانی بافت به روند بهبود کمک میکند.

امواج لیزر پرتوان از اساسی ترین روشهای افزایش سرعت ترمیم و بازسازی بشمار میرود. اولتراسوند نیز با نفوذ به غشای سلول صدمه دیده به تسریع بهبودی کمک میکند. کامپرشن تراپی گزینه موثر دیگری است که بخوبی منجر به بهبود گردش خون و مایعات در پا شده و فرایند بهبود را تسهیل میکند. در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد از روش تخصصی درای نیدلینگ برای کامل کردن روند درمان استفاده میکنیم. در فیلم فیزیوتراپی زیر من فیزیوتراپیست صادق زراعتکار روش درای نیدلینگ را توضیح داده ام.