درمان کمر درد با لیزر پرتوان

درمان کمر درد با لیزر پرتوان از مهمترین روش های فیزیوتراپی است که در گستره وسیعی از آسیب های ستون فقرات به خوبی موجب درمان بیمار میشود. عناصر تشکیل دهنده ستون فقرات همچون تنه مهره ها، خار و زوائد مهره ای، دیسک بین مهره ای، رباط های اتصال دهنده، تاندون، عضلات، غلاف های پوشاننده و… همگی شانس درگیری و ایجاد درد دارند.

داروهای مسکن نمیدانند کدامیک از بافتهای سازنده ستون فقرات شما مسئول ایجاد درد هستند تا بر روی همان بافت اثر درمانی خود را بر جای بگذارند. آنها تنها با مسدود کردن مسیرهای عصبی درد که به مغز میروند مانع میشوند که شما درد را احساس کنید.

ورزش درمانی فیزیوتراپی کمر درد

ورزش درمانی کمر درد، نقش مهمی در درمان انواع آسیب های ستون فقرات کمری دارد. شما میتوانید با مراجعه به صفحه اینستاگرام فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد، با انوع این حرکات ورزشی آشنا شوید. در ادامه یکی از این حرکات ورزشی مخصوص کمر را در پیج اینستاگرام ما ببینید و برای آموزش حرکات بیشتر صفحه ما را دنبال کنید.

همچنین میتوانید با شماره 88681746 تماس بگیرید یا با لمس این نوشته به صفحه تماس با ما بروید.

فیزیوتراپی کمر چیست

فیزیوتراپی کمر درد با توجه به علت ایجاد کننده کمر درد و حاد و مزمن بودن آن نحوه انتخاب میشود. گاهی کمر درد عمقی است گاهی درد کمر همراه با دردهای سیاتیکی است. کمر دردهای حاد معمولا در اثر فشارهای کاری روزمره مثل بلند کردن اجسام، کشیدن و هل دادن اشیای حجیم، حرکات سریع و توام با چرخش ایجاد میشوند. در موارد خفیف، کمردرد بهبود خودبخودی دارد بخصوص اگر بتازگی شروع شده باشد.

در این مرحله مصرف داروهای ضد درد همچون استامینوفن، ناپروکسن و داروهای شل کننده عضلانی بر روی کاهش درد موثر هستند. البته باز هم باید تاکید کرد که درد همچون زنگ خطری است که ما را از وجود مشکل در بدن مطلع میسازد. صبر کردن برای بهبود خوبخودی و یا استفاده از مسکن تنها درد را از بین میبرد یعنی زنگ خطر بدن را خاموش میکند. لذا مصرف طولانی مدت داروهای مسکن بویژه بصورت خودسر میتواند مشکلات زیادی برای شما بهمراه بیاورد. در مقابل فیزیوتراپی لیزری کمر ریشه درد را درمان میکند بدون اینکه عارضه ای داشته باشد.

درمانهای خانگی کمر درد

نخستین اقدامی که در مواجه با درد کمر میتوان انجام داد درمانهای خانگی کمر درد است مانند استفاده از کیسه های آب گرم، بستن کمر، استراحت کردن و قطع ورزشها و یا کارهای سنگین، انجام نرمش های ملایم، که همگی فرصت بازسازی خودبخودی را به بافتهای صدمه دیده میدهند.

درمان کمر درد در خانه

هنگام درمان کمر درد در خانه باید مراقب بود که استراحت طولانی مدت میتواند قدرت ماهیچه ها را کاهش داده و در طولانی مدت موجب ضعیف شدن ساختارهای ستون فقرات و بدتر شدن شرایط بیمار شود. لذا در صورت طولانی شدن کمر درد باید سریعتر برای درمان اقدام کنید.

در نخستین روزهای درد باید کارهای روزمره را اصلاح کنید. از نشستن های طولانی پشت میز کار و در حین رانندگی اجتناب کنید. بستن کمر با یک پارچه و یا استفاده از کمربندهای ساده کشی هم قدری به کاهش درد کمک میکند. ورزشهای سنگین همچون بدنسازی، ورزشهای پر تحرک مثل تنیس میتواند فشار نامتعارفی به ستون فقرات وارد کند و بهتر است حتی پس از بهبود درد، تا مدتی سراغشان نروید.

برای کمر درد چکار کنیم

برای کمر درد کارهای مختلفی میتوان انجام داد. یکی از این اقدامات اصلاح وضعیت خواییدن است. برای خواب وضعیت طاقباز را انتخاب کنید طوریکه اندکی زانو هایتان خم باشد. خوابیدن بر روی پهلو با قرار دادن یک بالش بین دو پا نیز منجر به کاهش فشار از روی ستون فقرات میشود. بویژه وقتی این اصلاح برای مدتی رعایت شود، میتوان نتایج مثبت آن را دید.

بهتر است در حالات ثابت و بی تحرک قرار نگیرید حتی برای خوابیدن هم بهتر است بین وضعیت های گفته شده تغییر ایجاد کنید. در محل کار در یک حالت ثابت نباشید و از روی صندلی بلند شده و کمی راه بروید تا مهره ها کمی تحرک داشته باشند. وجود تحرک نسبی حتی در کمر دردهای شدید لازم و ضروری است.

درمان دارویی کمر درد

از میان داروها، مسکن هایی مثل استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن، دیازپام و متاکاربامول و… برای درمان کمر درد تجویز میشوند. که موجب تحمل راحتتر شرایط شده اما عامل درد را از بین نمیبرد.

داروهای دیگری همچون سلبرکس، دیکلوفناک و ایبوبروفن جزو داروهای ضد التهابی غیر استرویدی محسوب میشوند و گاهی برای شروع درمان از این داروها استفاده میشود. همین داروهای بسیار ساده که به آسانی در دسترس هستند و استفاده زیادی هم دارند بدون عوارض جانبی نیستند و در صورت مصرف زیاد و طولانی مدت مشکلاتی مثل مشکلات روده ای، زخم معده و آسیب به کلیه و کبد را بدنبال دارند.

انواع داروهای کمر درد

در صورت نیاز به مصرف دارو تا حد امکان استفاده موضعی از آنها عوارض کمتری دارد. چرا که وارد تمام بدن نمیشوند. پمادهایی مانند دیکلوفناک، پیروکسیکام و… پمادهای ضد درد مرسومی هستند.

دسته دیگری از داروها مثل باکلوفن، تیزانیدین، کاریسوپرودول و سیکلوبزاپرین شل کننده عضلات هستند و در صورت بی نتیجه ماندن داروهای مسکن تجویز میشوند. در هنگام مصرف این دسته از داروها باید بدانید که تا اندازه ای خواب آور هستند.

داروهای دیگر کورتیکواستروئیدها و داروهای مخدر هستند که با وجود اثرات ضد درد فوق العاده، عوارض زیانبارتری بهمراه دارند.

فیزیوتراپی کمر درد

از میان درمانهای موجود فیزیوتراپی بر روی علت اصلی بروز درد متمرکز بوده و تنها برای کاهش درد بکار نمیرود. درد یک علامت است که نشاندهنده وجود یک عامل غیرعادی در بدن است. متخصص فیزیوتراپی با آگاهی از سیستم اسکلتی و عضلانی بدن از سویی و دانش حرکت شناسی یا کینزیولوژی میتواند رفتار حرکتی ستون فقرات بیمار را ارزیابی کند.

برای روشن تر شدن موضوع یک سیستم دارای چندین چرخ دنده را در نظر بگیرید که تمامی چرخ دنده ها باید با یک نسبت خاص در کنار هم فعالیت کنند تا حرکت خم و راست کردن کمر و چرخش به چپ و راست انجام شود. حال اگر بخشی از این زنجیره دچار نقص حرکتی باشد، یعنی کمتر از حد لازم و یا بیشتر از حد لازم حرکت کند، حتی میزان حرکت مناسب باشد اما زمان ورود یکی از بخشهای زنجیره حرکتی مناسب نباشد کل سیستم معیوب خواهد شد. این نقص حرکتی موجب ایجاد عدم تعادل در حرکت ستون فقرات شده و زمینه گرفتاری آنها را فراهم می آورد.

برای مثال اگر ستون فقرات فردی به دلایل یاد شده بیش از اندازه به عقب رفته باشد، موجب فرسایش مفاصل فاست خواهد  شد و یا به جلو متمایل شدن مهره موجب حرکات بیش از حد طبیعی دیسک بین مهره ای و حتی بیرون زدگی آن میشود.

بیمار مدتها مسکن و داروهای دیگر مصرف میکند که درد را کاهش دهد اما نقص حرکتی همچنان باقی است. از میان تمامی درمانهای مرسوم برای ستون فقرات تنها فیزیوتراپی است که میتواند الگوهای حرکتی ستون فقرات را شناسایی کرده و در صورت معیوب بودن به اصلاح آن بپردازد.

فیزیوتراپی لیزری کمر

یکی از درمانهای بسیار موثر فیزیوتراپی برای کمر درد لیزر پرتوان است. این موج قدرتمند با توانایی نفوذ به لایه های عمقی بافتهای بدن، التهاب را از بین میبرد. همچنین پروسه ترمیم بافتهای آسیب دیده را فعال کرده و سرعت بهبود را به شدت افزایش میدهد.

اولین ویژگی لیزر،بدون عارضه بودن این روش است که آن را به روشی مطمئن، ایمن و اثرگذار تبدیل کرده است. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد با استفاده از به روزترین و قدرتمندترین لیزر جهان دردهای کمر را درمان میکنیم. در ویدیوی زیر میتوانید توضیحات فیزیوتراپیست صادق زراعتکار درباره درمان کمر درد با لیزر پرتوان را ببینید:

فیزیوتراپی کمر با دستگاه

فیزیوتراپی کمر با دستگاه موجب تقویت عضلات نگهدارنده ستون فقرات میشود و میتواند به افزایش قدرت ماهیچه ها، تاندون ها و رباط های پیرامون آن کمک کند. همچنین درد ناشی از انواع آسیب دیدگی های کمر همچون، اسپاسم عضلات کمر، بیرون زدگی دیسک بین مهره ای، تنگی کانال را از بین میبرد.

تمرین درمانی موجب تقویت بافتهای تضعیف شده کمر میشود و قدرت تحمل آنها را افزایش میدهد. درمانهای دستی  یا منوآل تراپی یکی دیگر از گزینه های انتخابی درمان کمر درد محسوب میشوند که برای آزادسازی بافتهای درگیر بسیار مناسب هستند.

طب سوزنی درای نیدلینگ روش دیگری است که پس از شناسایی نقاط اصلی درد و درگیری بخوبی میتواند به درمان کمر درد بیمار بیانجامد. در ویدیوی زیر فیزیوتراپیست صادق زراعتکار توضیحات بیشتری درباره این روش ارائه میکند.