فیزیوتراپی خار پاشنه

۲۵ فروردین, ۱۳۹۵ - فیزیوتراپیست صادق زراعتکار - در دسته مطالب آموزشی, مفصل مچ پا

فیزیوتراپی خار پاشنه بخشی از مقاله پیشین است که بدلیل گستردگی مطالب به صورت جداگانه درباره آن توضیح خواهیم داد. از میان تمامی درمانهای یاد شده، فیزیوتراپی یکی از موثرترین و بی عارضه ترین درمانهای ممکن برای خار پاشنه (heel spur) است. فیزیوتراپی با هدف کاهش التهاب و درد و تسریع روند ترمیم و بازسازی بافت آسیب دیده انجام میشود. بعلاوه حفظ تحرک و انعطاف پذیری لیگامانها و غشای کف پا و عضلات پشت ساق و در کنار آن تقویت عضلات روی ساق و کف پا نیز در برنامه درمانی فیزیوتراپی جای میگیرد.

فیزیوتراپیست همچنین با ارزیابی دقیق پای بیمار دفورمیتی ها و انحرافات پای بیمار، که سبب بروز این مشکل شده اند را تشخیص داده و با کمک درمان های دستی تخصصی، تمرین درمانی و نیز تجویز کفی مناسب برای هر بیمار این انحرافات را مرتفع ساخته و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری مینماید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره کلینیک فیزیوتراپی آرامش، با مسئولیت فنی فیزیوتراپیست صادق زراعتکار، به برگه درباره ما مراجعه کنید.

اولتراسوند (فراصوت):

پیش از این در وبسایت فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد درباره این مدالیته صحبت کرده ایم، همانطور که پیشتر هم اشاره شد، اولتراسوند درمانی در فیزیوتراپی روشی برای تحریک بافتهای زیر سطح پوست با استفاده از امواج مافوق صوت دارای فرکانس بسیار بالاست و از آنجاییکه ورای دامنه شنوایی انسان قرار میگیرند اولتراسوند نامیده میشوند.

بیشترین میزان جذب این موج در بافت نرم در عمق ۲ تا ۵ سانتیمتر بوده و سهم بافتهایی مانند رباط ها یا لیگامانها، تاندونها، عضلات و بافت فاشیا در جذب این موج بیشتر از دیگر بافتهاست، بر همین اساس اولتراسوند در آسیبهای مربوط به این بافتها کاربرد زیادی دارد. کاهش میزان درد، کاهش اسپاسم عضلانی و تسریع در فرایند ترمیم بافتی و همچنین افزایش سرعت هدایت اعصاب حسی و حرکتی از اثرات درمانی آن است. در این عارضه از اولتراسوند با هدف کاهش درد و تسریع فرآیند ترمیم بافت آسیب دیده استفاده میشود.

لیزر:

نام لیزر مخفف Light amplification by stimulated emission of radiation است و بمعنی تقویت نور از طریق نشر تابشی تحریك شده میباشد. اثرات درمانی لیزر کمک به ساخت پروتئین و آنزیمهای مختلف، و افزایش کارکرد میتوکندری است. ترمیم سلولی، افزایش سرعت ترمیم جراحات از دیگر اثرات لیزر است. طبق یافته دانشمندان، اثرات فتوشیمیایی لیزر بهمراه، افزایش نفوذ پذیری غشای سلولها به عبور یونها و جذب در میتوکندری مکانیسم اثرگذاری میتوکندری میباشداستفاده از امواج لیزر در درمان خار پاشنه مفید است. لیزر به روند ترمیم بافت آسیب دیده کمک کرده و با کاهش التهاب در ناحیه، موجب کاهش چشمگیر درد میشود. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد از پیشرفته ترین لیزر پرتوان دنیا برای درمان خار پاشنه استفاده میکنیم.

درای نیدلینگ:

تنشن بالا و گرفتگیهای نقطه ای در عضلات پشت ساق و پا که از آنها تحت عنوان تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای یاد میشوند، سبب بروز فشار زیاد از حد بر روی لیگامان و غشای کف پا شده که خود سبب بروز درد و التهاب میگردد. روش سوزن خشک (dry needling) یک درمان فوق العاده موثر برای آزاد کردن این نقاط گرفتگی است که توسط فیزیوتراپیست انجام میشود. بدین ترتیب با برداشته شدن تنشن و فشار، دردهای کف پا نیز برطرف میشوند.

dry needling یک درمان فوق العاده موثر برای آزاد کردن این نقاط گرفتگی است

درمان های دستی:

از جمله درمانهای دستی که توسط فیزیوتراپیست انجام میشود متحرک سازی یا mobilization استخوانهای پا است. این امر به اصلاح راستای پا کمک میکند چرا که راستای نامناسب و ناصحیح پا،  موجب اعمال فشار بر روی فاشیای کف پا میشود. این درمان همچنین به آزاد سازی و افزایش انعطاف پذیری بافتهای کف پا کمک میکند.

ماساژ درمانی:

انجام ماساژهای مناسب توسط فیزیوتراپیست از جمله ماساژ فریکشن و استروک برای کاهش سفتی و افزایش انعظاف پذیری در لیگامان، عضلات و غشای کف پا و عضلات پشت ساق پا انجام میشوند. همچنین ماساژ درمانی به افزایش خونرسانی در محل آسیب و در نتیجه بهبود ترمیم و بازسازی بافت کمک قابل توجهی میکند.

کینزیوتیپ یا taping (نوار بندی):

این نوع درمان با چسبهای درمانی توسط فیزیوتراپیست انجام میشود. بدین ترتیب با کمک taping فشار از روی غشای کف پا برداشته میشود تا بافت ملتهب کف پا فرصت بهبودی، ترمیم و بازسازی پیدا کند.

تمرین درمانی:

ورزش درمانی زیر نظر فیزیوتراپیست، متناسب با شرایط هر بیمار برای وی تجویز میشود، اهداف تمرین درمانی عبارتست از:

کشش لیگامان، غشای کف پا و عضلات پشت ساق به منظور افزایش انعطاف پذیری بافت و جلوگیری از خشکی آنها، تقویت عضلات روی ساق و کف پا، تصحیح راستا و بیومکانیک نامناسب پا. تعدادی از تمرینهای مفید برای خار پاشنه در زیر آورده شده است. به منظور جلوگیری از سنگینی حجم صفحه و کندی در لود شدن مطالب، تصاویر مربوط به تمرینات زیر در متن آورده نشده، در صورت تمایل به دیدن تصاویر مربوط به هر کدام از تمرینات ورزشی زیر، در بخش نظرات زیر همین متن، آدرس ایمیل خود را بگذارید، همکاران فیزیوتراپیست ما در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد، تصاویر را برایتان ایمیل خواهند کرد.

در بخش نظرات زیر همین متن، آدرس ایمیل خود را بگذارید

۱-کشش ساق پا بر روی پله:

پای مبتلای خود را روی پله بگذارید به نحوی که انگشتان و پنجه پا روی پله و پاشنه پا بیرون از پله قرار گیرد. پاشنه پاهای خود را به سمت پایین بکشید، تا در پشت ساق پایتان احساس کشش کنید. این کشش را به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید و ۵ بار تکرار کنید. میتوانید به طور همزمان این حرکات را برای هر دو پا با هم انجام دهید و یا اینکه هر پا را به طور جداگانه مورد کشش قرار دهید.

۲-ماساژ کف پا با وردنه یا توپ تنیس:

یک وردنه یا توپ تنیس را زیر پای خود قرار دهید و آن را از انگشتان تا پاشنه به عقب و جلو حرکت دهید. این کار ماساژ ملایمی را در کف پا ایجاد میکند و باعث برطرف شدن خشکی کف پا میشود. میتوان این تمرین را ابتدا در حالت نشسته و سپس در حالت ایستاده انجام داد.

۳-حرکت کششی با کمک یک ملحفه یا شال:

در حالت نشسته قرار گرفته و پاهای خود را با زانوی صاف در جلویتان دراز کنید. ملحفه یا شال را زیر سینه پای خود قرار داده و دو سر آن را با دستانتان به سمت خود بکشید تا بدین ترتیب مچ پا به سمت بالا بیاید و در پشت ساق پایتان احساس کشش کنید. این کشش را به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید و ۵ بار تکرار کنید.

۴-کشش پا بر روی دیوار:

رو به دیوار ایستاده، انگشتان و سینه پای مبتلا را روی دیوار قرار دهید به نحوی که پاشنه پا روی زمین باشد. تنه و ساق پای خود را به سمت دیوار بکشید تا در پشت ساق پا احساس کشش کنید. این کشش را به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید و ۵ بار تکرار کنید.

۵-کشش عضلات پشت ساق پا:

رو به دیوار بایستید و دستها را به دیوار تکیه دهید. پای سالم را با زانوی خم جلوتر و پای مبتلا را که میخواهید کشش دهید با زانوی صاف عقب تر از پای دیگر قرار بدهید. سپس بدون اینکه پاها جابجا شده و یا پاشنه از روی زمین بلند شود، سعی کنید تنه خود را به دیوار نزدیکتر کنید تا جاییکه پشت ساق پای عقب کشش را احساس کنید. این کشش نباید به قدری شدید باشد که دردناک شود. کشش را ۳۰ شماره حفظ کرده و ۵ بار تکرار کنید. اگر در هر دو پا مشکل دارید باید تمرین را برای پای دیگر نیز انجام دهید.

۶-کشش فاشیای کف پا:

روی یک صندلی بنشینید. پای مبتلا را روی زانوی پای سالم بگذارید. پای مبتلا را از قسمت انگشتان و پنجه گرفته و به سمت بالا بکشید تا در کف پا و پشت انگشتان احساس کشش کنید. در حالت نشسته پای مبتلا را روی زانوی سالم قرار  بدهید و پنجه پا را با دست گرفته و به طرف خود بکشید تا فاشیای کف پا در حالت کشش قرار گیرد. این کشش نباید به قدری شدید باشد که دردناک شود. کشش را ۳۰ شماره حفظ کرده و ۵ بار تکرار کنید. اگر در هر دو پا مشکل دارید باید تمرین را برای پای دیگر نیز انجام دهید.

تقویت عضلات کف پا به حفظ و حمایت قوس های کف پا کمک کرده و نیز فشار وارده بر غشا و لیگامان کف پا و بنابراین درد و التهاب را کاهش میدهد. تمرینات زیر به این منظور طراحی شده اند:

تقویت عضلات کف پا درد و التهاب را کاهش میدهد

۱-جمع و باز کردن حوله یا پارچه با انگشتان:

بر روی یک صندلی بنشینید. پای مبتلا را روی یک پارچه  یا حوله قرار دهید. سپس در حالیکه پاشنه پا ثابت و بدون حرکت است، با انگشتان پای خود حوله را جمع کرده و به سمت خود بکشید و سپس آن را مجددا با انگشتان خود صاف کنید. این کار را  ۲۰ تا ۳۰ بار تکرار کنید.

۲-برداشتن تیله:

با انگشتان پای مبتلا تیله ها را از روی زمین بردارید و در داخل یک ظرف بیندازید. این کار را ۲۰ تا ۳۰ بار تکرار کنید.

۳-تقویت عضلات بالا برنده مچ پا و انگشتان:

تقویت عضلات روی ساق، با کوتاهی و خشکی عضلات پشت ساق مقابله کرده و از سوی دیگر از قرارگرفتن پا در وضعیتهای نامناسب حین راه رفتن و وزن اندازی جلوگیری میکند. بعلاوه تقویت عضلات مذکور سبب میشود تا بخشی از فشارهای وارده توسط عضلات تحمل شده و بدین ترتیب از فشارهای وارده بر کف پا کاسته شود.

تجویز کفی طبی مناسب:

هدف استفاده از کفی طبی توزیع مناسب وزن بیمار و ضربات و فشارهای وارده به کف پاست تا فشار بیش از حد و نامناسب به لیگامان کف پا وارد نشود و التهاب آن تشدید نگردد. معمولا از چند نوع کفی استفاده میگردد:

۱-بیمار میتواند از کفی سیلیکونی که در زیر پاشنه قرار می گیرد داخل کفش یا دمپایی روفرشی استفاده کند. این کفی، نرم و ضربه گیر بوده و پاشنه را از ضربات مکرری که به آن وارد میشود محافظت مینماید.

۲-نوع دیگری از کفی طبی که در زیر قوس داخلی و وسط کف پا قرار میگیرد، این کفی قوس کف پا را حمایت کرده و بدین ترتیب از فشار بیش از حد وارده به کف پا جلوگیری میشود.

۳- نوع دیگر کفی medial heel wedge است که مناسب برای افرادی است که صافی کف پا دارند. این کفی گوه مانند در زیر قسمت داخلی پاشنه قرار میگیرد تا وضعیت صافی کف پا را اصلاح کند.

نوع کفی مناسب برای هر بیمار بر اساس معاینه ای که فیزیوتراپیست از پای بیمار و قوس های کف پا بعمل می آورد تعیین و تجویز میشود. همچنین فیزیوتراپیست میتواند با انجام اسکن کف پا نیز تصویر دقیقی از وضعیت قوسهای کف پا و نقاطی از پا که بیشترین فشار بر آنها وارد میشود، بعمل آورد تا بدین ترتیب مناسبترین کفی طبی برای فرد تجویز شود.

اسپلینت شبانه:

به هنگام خواب و در زمان استراحت به طور عادی مچ پا به پایین خم شده این امر باعث می شود غشای کف پا در حالت کوتاه و جمع شده قرار بگیرد که خود موجب تشدید درد صبحگاهی فرد  میشود. استفاده از یک آتل که مچ پا را در وضعیت ۹۰ درجه رو به بالا قرار دهد، غشای کف پا را در وضعیت کشش مناسب قرار داده و از کوتاه شدن و جمع شدن غشای کف پا جلوگیری کرده  و بنابراین درد صبحگاهی بیمار را کم می کند. این درمان کشش کم اما طولانی مدتی را بر فاشیای کف پا اعمال میکند، این نوع کشش تاثیر بسیار خوبی برای آزادسازی بافت کف پا دارد.

کفش مناسب:

باید از کفشی استفاده شود که کفی آن در زیر پاشنه نرم و ضربه گیر باشد و نیز کفی آن به گونه ای باشد که بتواند قوس کف پا را حمایت کرده و شکل قوس کف پا را حفظ کند.

کاهش وزن:

تحقیقات ارتباط قوی بین شاخص توده بدنی و بروز التهاب غشای کف پا و خار پاشنه نشان داده اند. به این معنی که هرچقدر فردی چاق تر باشد، احتمال بروز این مشکلات در وی بیشتر است. شاخص توده بدنی (BMI) از تقسیم وزن فرد بر مجذور قد فرد بدست می آید. اگر مقدار شاخص توده بدنی بالای ۲۵ باشد؛ احتمال بروز خار پاشنه در او بیشتر است. این احتمال برای افراد دارای مقدار شاخص توده بدنی بالای ۳۰ خیلی بیشتر است. لذا کاهش وزن، یکی از اولویت های درمانی بحساب می آید.

فیزیوتراپیست صادق زراعتکار