فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی یک روش برای درمان درد و آسیب نواحی مختلف بدن است که به سرعت در بین مردم طرفداران بیشتری پیدا میکند. در کشورهای پیشرفته ای همچون امریکا، کانادا، استرالیا و... فیزیوتراپی جایگاه بسیار مهمی در سیستم درمانی دارد که آن هم بدلیل مزیت و فواید فیزیوتراپی است که به آن خواهیم پرداخت. برای تماس با مرکز فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد با شماره 88681746 تماس بگیرید و یا در واتساپ به شماره 09354462653 مشاوره فیزیوتراپی دریافت کنید.

بهترین فیزیوتراپی تهران

کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد بی شک یکی از بهترین فیزیوتراپی های تهران است. رضایتمندی بیماران، کسب نتایج درمانی عالی، آموزش ورزش درمانی برای منزل، تاکید بر اصلاح فرم بدنی، اهمیت به سلامت مفصلی عضلانی جوانان و... همگی از ویژگی های بارز کلینیک فیزیوتراپی آرامش است. درباره اصلاح فرم بدنی سوالی که مطرح است این است که آیا فقط دفورمیتی زیاد است که نیاز به توجه دارد یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم که فرم بدن همه چیز است. اینکه زوایای مفصلی بیماری که کمر درد، زانو درد، گردن درد، لگن درد و سیاتیک دارد چگونه است بر روی درمان اثر یسیار مهمی دارد. اگر بتوانیم فرم بدن بیمار را اصلاح کنیم از بروز مجدد درد هم پیشگیری کرده ایم و بهترین نتیجه فیزیوتراپی بدست می آید.

بهترین فیزیوتراپی تهران

انواع فیزیوتراپی چیست

فیزیوتراپی انواع زیادی دارد. مهمترین شاخه فیزیوتراپی در بیماری های ارتوپدی است مثل کمر درد، زانو درد، درد لگن و باسن، گردن درد، دیسک، سیاتیک ولی در مشکلات دیگر بدن هم فیزیوتراپی کاربرد دارد که در ادامه با آنها آشنا میشویم.

فیزیوتراپی درد مفاصل و عضلات

بیماریهایی نظیر آرتروز، رگ به رگ شدن، پیچ خوردگی، کشیدگی تاندون، خشکی مفاصل، تخریب مفاصل، بیرون زدگی دیسک، تنگی کانال، خشکی کپسول، پارگی تاندون و رباط، بورسیت، شانه یخ زده، TOS، آرنج تنیس بازان، سندروم تونل کارپال، سندرم دکورون، زانوی پرش کننده، سندروم ایلیوتیبیال باند، پارگی منیسک، سندروم درد پتلوفمورال، اشگود اشلاتر، سندروم پلیکا، کلاب فوت، التهاب فاشیای کف پا، خار پاشنه، هالوکس والگوس، درد مفصل فک، تورتیکولی، بیماری شوئرمن، اسکولیوز، سرخوردن مهره ای، فتق دیسک، و… بسیاری دیگر از مشکلات و درد مربوط به سیستم اسکلتی و عضلانی با فیزیوتراپی به خوبی درمان میشوند. تمامی این موارد در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد قابل درمان است.

فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی

فیزیوتراپی پس از عمل جراحی ارتوپدی بسیار حیاتی است. فیزیوتراپی بعد از شکستگی، فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو، فیزیوتراپی بعد از عمل ترمیم منیسک، عمل بازسازی رباط صلیبی، تعویض مفصل ران، تعویض مفصل شانه، جراحی ترمیمی پارگی تاندون شانه، استئوتومی زانو، ترمیم تاندون، عمل فیکس کردن مهره کمر و گردن، جراحی تونل کارپال و… ضروری است و برای تکمیل اثرات درمانی عمل جراحی نیازمند پشت سر نهادن جلسات فیزیوتراپی هستند. در بسیاری از موارد حتی پیش از انجام عمل جراحی برای بیمار فیزیوتراپی تجویز میشود تا مشکلات کمتری در حین عمل و پس از عمل جراحی بوجود آید.

متخصص فیزیوتراپی با تحریک و تقویت بافتی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرد و همچنین بافت همکار آن عضو، از ایجاد ضعف، خشکی متعاقب عمل، کاهش عملکرد و بروز درد میکاهد. پس از اتمام عمل جراحی نیز با بکارگیری توانبخشی کارکرد اجزای مختلف بدن بیمار را بهبود میدهد. فیزیوتراپیِ تخصصی هر اندام به بیمار کمک میکند تا به سرعت به زندگی معمول خود بازگردد.

فیزیوتراپی اعصاب

مشکلاتی نظیر فلج بلز، نورالژی تری ژیمو، سکته مغزی، پارکینسون، گیلن باره، بیماری ام اس، ای ال اس، قطع نخاع و… بشدت به فیزیوتراپی وابسته اند. در اغلب این مشکلات فیزیوتراپی نقش کلیدی در بازتوانی حرکات از دست رفته بیمار دارد. بیماری که از مشکلات حرکتی رنج میبرد برای کسب مجدد توانایی روزمره باید برای بازگشت به زندگی به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه کند. در این موارد در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد از تکنیکهای اختصاصی تسهیلی و مهاری اعصاب استفاده میکنیم و الگوی خاص حرکتی را به بیمار می آموزیم، عضلات را تقویت میکنیم، مهارت فرد را در کسب تعادل ارتقا میدهیم، هماهنگی حرکات اجزای مختلف بدن را افزایش میدهیم و…

فیزیوتراپی ورزشی

اهمیت فیزیوتراپی ورزشی تا اندازه ای است که تمامی تیمهای ورزشی مطرح دنیا در کادر خود یک فیزیوتراپیست متخصص ورزشی دارند. انواع گسترده ای از آسیبهایی که در حین ورزش و یا مسابقات برای ورزشکار ایجاد میشود تنها با درمان تخصصی فیزیوتراپی قابل درمان است. درمان از همان ابتدای آسیب دیدگی و در زمین بازی آغاز میشود. مراحل بعدی در کلینیک فیزیوتراپی ادامه پیدا میکند و به تشخیص متخصص فیزیوتراپی از مدالیته های گوناگون برای بازگرداندن هرچه سریعتر بازیکن به مسابقات استفاده میشود. بدن ورزشکار وسیله کار وی تلقی میشود. با وجود آسیب در بافت حتی جزیی هم که باشد کارایی ورزشکار به شدت افت میکند. از طرفی این آسیبهای کوچک زمینه را برای آسیب شدیدتر بعدی فراهم می آورد.

در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد ورزشکاران بسیاری داشتیم که صرفا یک کشیدگی ساده رباط داشته اند و نادیده گرفتند اما در زمین مسابقه دچار پارگی رباط صلیبی و مینیسک شده اند. بیمار بدنسازی داشتیم که دچار درد خفیف در سرشانه بود. اما بدلیل اینکه چندان درد زیادی نداشت به آن بی اهمیت بود. بعد از گذشت مدتی با یک فشار وزنه دچار درد بسیار شدید شد و پس از مراجعه به متخصص شانه تحت عمل جراحی قرار گرفت. پس از جراحی حدود 20 جلسه هم فیزیوتراپی انجام داد. در صورتیکه آسیب و درد اولیه با درمانهای بسیار ساده تری قابل علاج بود. آسیب ورزشی را جدی بگیرید و حتی علائم کوچک مثل درد، ورم، کبودی، کاهش توانایی حرکات و مهارت را پیش از رفتن به فاز درمان تهاجمی مورد توجه قرار دهید.

فیزیوتراپی درمان درد

درد در بدن یک زنگ خطر است و وضعیت غیر عادی را هشدار میدهد. بدون وجود درد، آسیب همچنان ادامه پیدا میکند و ممکن است تا نابودی کامل بافت نیز ادامه پیدا کند. مشکل استفاده بیجای داروی مسکن نیز در هیمجاست، آنها بجای از بین بردن عامل ایجاد درد، خودِ درد را از بین میبرند. لذا به عامل آسیب زننده کمک میکنند تا با خیال راحت و بدون مزاحمت به تخریب بدن ادامه بدهد.

هدف فیزیوتراپی، برطرف کردن عامل ایجاد کننده درد است. باید بنحوی علت ایجاد درد را برطرف کرد. درد ناشی از آسیب عصبی، سر درد با منشا گردنی، لگنی، گرفتگی عضلات گردن، زانو درد، شانه درد، کمر درد، گردن درد، درد مچ، درد آرنج، درد لگن و… با فیزیوتراپی قابل علاج هستند.

فیزیوتراپی بیماری مشاغل

مشکلاتی که بصورت ویژه در برخی مشاغل ایجاد میشود را میتوان با فیزیوتراپی درمان کرد. راننده ای را در نظر بگیرید که ساعتها باید در ترافیک رانندگی کند، کارمندی که مدت زیادی باید بی تحرک بماند، معلمی که در سر کلاس درس باید سر پا بایستد، دندانپزشکی که مدتها بازوی خود را برای رساندن به دهان بیمار بالا نگاه داشته است، یا میکاپ آرتیستی که زمان زیادی باید برای آرایشگری کار تکرار شونده ای را انجام دهد و… در تمامی مشاغل به دلیل وضعیتی که بدن به خود میگیرد و یا بخاطر استفاده بیش از حد از برخی نواحی بدن، سرعت تخریب در مفاصل، عضلات، تاندون و رگهای بخصوصی بالاست. بهتر است از طریق آموزش و افزایش آگاهی بصورت اختصاصی برای هر حرفه از میزان آسیب نیروهای کار کشور کاست.

در کلینیک فیزیوتراپی آرامش درد مشاغل به شکلی تخصصی ارزیابی و درمان میشود. بهم خوردن فرم بدنی یکی از مواردی است که در مشاغل مختلف با آن مواجهیم. مثلا یک تتو آرتیست باید زمان زیادی سر و گردن خود را خم کند و با دستان کار تکراری انجام دهد. بنابراین با گذشت زمان سر جلوتر از بدن آمده و شانه اش گرد میشود. خود این بهم خوردگی فرم بدن موجب درد مضاعف گردن، کتف و شانه میشود. در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد علاوه بر درمان درد، فرم بدنی بیمار را ارزیابی و درمان میکنیم.

کلینیک فوق تخصصی فیزیوتراپی

فیزیوتراپی قلبی

فیزیوتراپی قلبی شامل توانبخشی قلبی پس از انواع جراحی های قلب است. قلب از مهمترین ارگانهای بدن است و حیات انسان به نحوه عملکرد قلب وابسته است. ماهیچه قلب بی وقفه در حال انقباض و انبساط است تا انرژی لازم برای تمام بخشهای بدن تامین بشود. پس از جراحی قلب، عملکردش مختل میشود، برای آنکه قلب مانند سابق بتواند وظیفه خود را انجام بدهد باید دوره توانبخشی قلبی را طی کند. انجام توانبخشی قلبی ریسک ابتلای مجدد بیمار به عارضه ی قلبی را میکاهد.

فیزیوتراپی تنفسی

برای بهبود عملکرد ریه، افزایش توانایی فرد در بهبود تنفس، تقویت عضلات بین دنده ای، دیافراگم و… متخصص فیزیوتراپی نقش مهمی دارد. در طیف وسیعی از مشکلات تنفسی فیزیوتراپی کاربرد دارد. بیماری هایی همچون آسم، برونشیت، برونشکتازی، و… برای عملکرد بهتر ریه به فیزیوتراپی نیاز دازند.

فیزیوتراپی زنان و زایمان

با توجه به مشکلات خاصی که بدلیل زایمان، تنها در زنان ایجاد میشود، این بخش از فیزیوتراپی بصورت مجزا به این دسته از بیماران کمک میکند. پس از بارداری بسیاری از مادران با مشکلاتی از قبیل عدم کنترل ادرار، درد کمر و لگن، شل شدن عضلات شکم و… مواجه میشوند که درمان تختصصی فیزیوتراپی بسیار مفید است.

فیزیوتراپی بیماریهای داخلی

برای دسته وسیعی از بیماریهای داخلی همچون آرتریت روماتویید، اسپوندیلیت آنکیلوزان، لوپوس اریتماتوس سیستمیک، دیستروفی رفلکسی سمپاتیک (RSDS)، پلی میوزیت، فیبرومیالژیا، سندروم مایوفاشیال، بیماری رایتر، سندروم ژاکود و… راهکار درمان فیزیوتراپی وجود دارد.

فیزیوتراپی بیماریهای پوستی

بسیاری از بیماریهای پوستی همچون پسوریازیس، ویتیلیگو، لیکن رابر پلنوس، زونا، آکنه، اسکلرودرمی، آلوپسی، زگیل، نورودرماتوز، پورت واین استین، عرق کردن بیش از حد پوست، هیدرادنیت و… با فیزیوتراپی قابل درمان هستند. البته به علت جوان بودن فیزیوتراپی در کشور ما، هنوز مراکزی که مستقلا به بیماری پوستی بپردازند وجود ندارد.

کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد از میان زمینه های توضیح داده شده در بالا، در مشکلات سیستم اسکلتی و عضلانی، درد فک، فلج بل، کاهش درد، فیزیوتراپی آسیب ورزشی و فیزیوتراپی پس از عمل جراحی بصورت تخصصی ارایه دهنده خدمات درمانی به بیماران است.

کلینیک فوق تخصصی فیزیوتراپی

حالا که با انواع فیزیوتراپی آشنا شدیم، دیدیم که فیزیوتراپی گستره وسیعی از درمان را دربرگرفته و همچنان هم کاربردهای بیشتری پیدا میکند. بنابراین برای رسیدن به نتایج درمانی بهتر فیزیوتراپی باید تخصصی و فوق تخصصی شود. هر متخصص فیزیوتراپی با توجه به مطالعات و تجربیات خود در یک حوزه تخصص بیشتری پیدا میکند. برای نمونه در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد حوزه تخصصی فیزیوتراپی ما روی بیماران ارتوپدی مانند کمر درد، درد لگن، باسن و دنبالچه، گردن درد، شانه درد، زانو درد و سیاتیک است، در زمینه بیماران سیستم عصبی، فلج بلز، ام اس، سکته مغزی، از کار افتادن حرکات دست یا پا بدلیل فشار روی اعصاب، آسیب ورزشی مانند آسیب بدنسازان، زیبایی اندام است. در بیماری های شغلی، آسیب مفاصل دندانپزشک، میکاپ آرتیست، کارمندان و نوازندگان است. تخصصی کار کردن در فیزیوتراپی به نتایج درمانی مطلوبی خواهد رسید.