آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

فیزیوتراپی درد قفسه سینه و پستان

فیزیوتراپی درد قفسه سینه و پستان را در این مقاله بررسی میکنیم. درد و سوزش پستان و درد منتشره در قفسه سینه و زیر بغل علل متعددی دارند که کمتر نشانه ای از ابتلای فرد به سرطان سینه است. دلایل مختلفی همچون شروع قاعدگی، بارداری یا یائسگی، اختلال هورمونی، کیست، ضربه، آسیب دیدگی یا جراحات قدیمی، پروتز سینه، مشکلات قلبی و علل بسیار دیگری میتواند موجب بروز درد پستان و قفسه سینه شود. در متن حاضر قصد داریم با رایجترین علل ایجاد این درد آشنا شویم و نقش درمان فیزیوتراپی در دردهای قفسه سینه و پستان را توضیح دهیم.

یکی از دلایل بسیار رایجی که میتواند در قفسه سینه و پستان ایجاد درد و ناراحتی کند، وجود تریگر پوینت عضلانی است که با راهکار غیر دارویی و غیر جراحی آن در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد آشنا میشویم.

برای تماس با ما روی این لینک کلیک کنید یا 88681746 را شماره گیری نمایید. 

در واتساپ با شماره 09354462653 مشاوره فیزیوتراپی دریافت کنید

درد پستان، قفسه سینه و زیر بغل

درصد قابل توجهی از خانم ها درد پستان را داشته اند. در برخی منابع شیوع آن حدود 70% عنوان شده است. با بروز درد پستان مراجعه به پزشک برای تشخیص ضروری است چرا که درد همواره به عنوان یک آلارم در نظر گرفته میشود و بیانگر بروز یک مشکل در آن عضو است. از طرفی بیشتر ضایعات در آغاز پیدایش بسیار بهتر به درمان جواب میدهند. حتی در بیمارانی که بصورت مستقیم برای درمان درد قفسه سینه و پستان به کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد مراجعه میکنند توصیه میکنیم ابتدا برای رد وجود مشکلات قلبی و مشکلات جدی تر به متخصص مربوطه مراجعه کنند. در صورتیکه وجود عوامل دیگر به اثبات نرسید برای پیدا کردن نقاط تریگر پوینت در عضلات سینه، عضلات دنده ای و... وارد عمل میشویم.

تریگر پوینت عضلات سینه

انواع درد پستان

در یک تقسیم بندی ساده درد پستان به دو نوع دوره ای و غیر دوره ای تقسیم میشود. همچنان که از نامشان پیداست درد دوره ای با عادات ماهیانه بیمار در ارتباط است و بدنبال تغییرات هورمونی این دوران بوجود می آید. معمولا این درد در هر دو پستان ظاهر میشود و گاهی به نواحی مجاور مثل ناحیه زیر بغل و بازو نیز پخش میشود. درد غیر دوره ای تکرار چندان منظمی ندارد و ممکن است دو طرفه نباشد. با وجود اینکه وجود درد نشانه ای از ابتلای فرد به تومور نیست اما در صورت ادامه دار شدن آن لازم است توسط پزشک معاینه و ارزیابی صورت گیرد تا عامل ایجاد کننده درد سریعتر شناسایی و عوامل ایجاد کننده آن درمان شوند.

تریگر پوینت عضلات سینه

یکی از رایج ترین دلایل بروز درد در ناحیه سینه ای و پستان وجود گره های عضلانی یا muscle knot هاست. گره عضلانی که تریگر پوینت نامیده میشود در بیشتر ارزیابی های پزشکی پنهان مانده و تشخیص داده نمیشوند. به بیان دیگر با وجود اینکه یکی از رایج ترین علل درد پستان و جداره سینه تریگر پوینت است اما معمولا مخفی و ناشناخته باقی میمانند. تریگر پوینت عضلاتی که در مجاورت سینه قرار گرفته منبع شایعی برای درد پستان به شمار میروند. عضلاتی مانند پکتورالیس ماژور و مینور، ساب کلاویوس، استرنالیس، اسکالن، دلتوئید، سراتوس آنترویور، رومبوئید و… از این جمله اند که نیاز به بررسی دقیق دارد. درمان درای نیدلینگ تریگر پوینت عضله پکتورالیس ماژور توسط من فیزیوتراپیست صادق زراعتکار را در فیلم فیزیوتراپی زیر ببینید:

تریگر پوینت چیست

تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای در عضلات مختلف بدن یافت میشوند. این نقاط دردناک در اثر عوامل مختلف همچون پرکاری عضله مربوطه، ورزش سنگین، آسیب قدیمی، راستا و فرم نامناسب بدنی و…. بوجود می آیند. وجود تریگر پوینت در عضله پکتورالیس ماژور میتواند موجب ایجاد درد در جلوی شانه، سینه و جناق شود که گاهی به سمت داخل بازو و داخل دست منتشر میشود. نقاط ماشه ای عضله پکتورالیس گاهی باعث حساسیت نوک پستان میشود. تریگر پوینت واقع در پکتورالیس ماژور سمت چپ ممکن است الگوی آنژین صدری را تقلید کند و تریگر پوینت واقع در پکتورالیس سمت راست بین دنده 5 و 6 درست در داخل زائده زایفوئید، ممکن است با آریتمی قلبی در ارتباط باشد. بیمار در سینه و نواحی مجاور احساس سنگینی و درد مبهم دارد.

درمان تريگر پوينت عضلات سينه

آناتومی عضله پکتورالیس ماژور

این عضله پهن از استخوان ترقوه، جناغ و ناحیه شکمی به سمت داخل بازو اتصال دارد و از عصب پکتورال خارجی از ریشه های  C5 تا T1 عصب گیری میکند. عملکرد آن نزدیک کردن بازو به بدن و چرخاندن بازو به سمت داخل است. پکتورال شانه را به سمت پایین می آورد و در تنفس هم نقش دارد.

علت تریگر پوینت اطراف سینه و پستان

یکی از دلایل آسیب دیدگی عضله سینه در ورزش است. ورزش برخوردی و بدنسازی بویژه بدنسازانی که برای رشد عضلات سینه ای وزنه های سنگینی استفاده میکنند در معرض این آسیب قرار دارند. ورزشکاران پل دنس بدلیل انقباضات شدید عضلانی، تمرین های آماده سازی جهت شرکت در مسابقات بیکینی موجب ایجاد نقاط ماشه ای در عضلات بخصوص در عضلات سینه میشود. از بین حرکات بدنسازی پرس سینه فشار بسیار زیادی وارد میکند. در حرکات و ورزشهایی که بازو به صورت ناگهانی دچار کشش و یا چرخش میشود هم امکان آسیب هست. وزنه برداری، ژیمناستیک، قایقرانی، تنیس و گلف نیز احتمال آسیب زدن دارند. بلند کردن اشیای سنگین و یا استفاده از کیف و کوله سنگین هم میتواند موجب اعمال فشار به عضله سینه و بروز تریگر پوینت شود.

بد راستایی بدنی و فرم بدنی نامناسب هم از دیگر دلایل بروز تریگر پوینت و درد سینه است. افرادیکه شانه افتاده ای دارند، قوز پشتی یا کیفوز دارند، سر به جلو آمده دارند نیز در معرض ابتلا به نقاط ماشه ای و درد پستان هستند. بزرگ بودن پستان خود عامل دیگری برای بروز تریگر پوینت در عضلات سینه است. موارد یاد شده موجب به جلو آمدن شانه و بازو شده و طول عضلات سینه ای را کوتاه میکند، این مسئله میتواند فشار زیادی وارد کرده و شانس تریگر پوینت را افزایش دهد. در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد فرم بدنی ارزیابی و درمان میشود.

عوارض درد پستان و قفسه سینه

درد پستان موجب محدودیت عملکرد فرد شده، حرکات بیمار را محدود میکند. همچنین به لحاظ روحی بیمار را آزار میدهد و در مواردی فعالیت های جنسی بیمار را مختل میکند. از دیگر عللی که میتواند موجب درد پستان شود وجود کیست، آسیب دیدگی قبلی، سابقه جراحی، آسیب دیدگی مفاصل مجاور و اسپاسم عضلات است. در برخی موارد مصرف دارو هم میتواند موجب ایجاد درد پستان شود که لازم است با پزشک درمانگر خود مشورت کنید.

تشخیص علت درد پستان

در ابتدا باید پزشک متخصص بافت پستان و غدد لنفاوی را بررسی کند. همچنین گاهی ارزیابی وضعیت قلب و ریه نیز ضرورت دارد. بسته به تشخیص پزشک ممکن است برای بیمار ماموگرافی، سونوگرافی و بیوپسی نیز تجویز شود. در صورتیکه پزشک مشکوک به وجود توده یا کیست یا هر بافت غیر عادی دیگر باشد ممکن است برای شما ماموگرافی یا سونوگرافی تجویز کند. نمونه برداری یا بایوپسی نیز گاهی برای بیمار تجویز میشود.

درمان درد پستان

در مواردی ممکن است برای بیمار مسکن، داروهای آرامبخش، ویتامین و داروی هورمونی تجویز شود. مصرف برخی مواد خوراکی که حاوی کافئین هستند به مقدار زیاد توصیه نمیشود مانند قهوه، چای، همچنین مواد خوراکی آماده مثل کنسروها، سوسیس و کالباس، غذای چرب، نوشیدنی گازدار و الکل و دخانیات نیز مناسب نیستند. در مقابل سبک زندگی سالم، تحرک داشتن، انجام ورزش هوازی، خواب مناسب، داشتن فرم بدنی طبیعی، قدرت و انعطاف مناسب بدنی همگی به بهبود درد بیمار کمک میکند.

فیزیوتراپی درد و سوزش سینه و پستان

پس از اینکه مشخص شد علت درد بیمار مواردی همچون وجود توده، کیست و اختلالات هورمونی نیست، فیزیوتراپی میتواند نقش مهمی در درمان درد قفسه سینه و پستان داشته باشد. در ابتدا متخصص فیزیوتراپی با ارزیابی بافت مجاور همچون عضلات اطراف، مفاصل و تاندونهای مجاور وجود اختلالات اسکلتی عضلانی را ارزیابی میکند.

تریگر پوینت و درد پستان

مناسبترین راه درمان درمان مشکلات اسکلتی عضلانی فیزیوتراپی است. نقاط ماشه ای تریگر پوینت که در بالا توضیح داده شدند از رایجترین علل ایجاد درد در محدوده سینه، درد و سوزش پستان هستند که با روشهای اختصاصی فیزیوتراپی درمان میشوند.

منخصص فیزیوتراپی راستای بدنی بیمار را ارزیابی میکند و در صورت وجود بدراستایی با ورزش درمانی و حرکات اصلاحی، راستای بدنی بیمار را اصلاح میکند. در صورت وجود سفتی و کاهش انعطاف پذیری با روشهایی همچون تکارتراپی و اولتراسوندتراپی به بیمار کمک میکند. یکی از مناسبترین روشهای درمانی برای از بین بردن تریگر پوینت ناحیه سینه ای درای نیدلینگ است. در این شیوه تخصصی سوزن توسط فیزیوتراپیست وارد عضلات پکتورال یا سینه ای بیمار شده و نقاط ماشه ای آن آزاد میشوند. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد درد قفسه سینه و پستان و درد دنده ها را بصورت تخصصی ارزیابی و درمان میکنیم.