آدرس فیزیوتراپیبلوار سعادت آباد، بالاتر از چهارراه مسجد، خیابان 30، پلاک 85
مشاوره رایگان021-88681746

علت تریگر پوینت چیست

علت میوفاسیال تریگر پوینت را بررسی میکنیم. علل بسیاری در ایجاد تریگر پوینت نقش دارند. از این میان حرکات تکرار شونده، بویژه حرکات تکراری یا OVER USED SYNDROME در مشاغل مختلف از رایجترین دلایلی است که میتواند موجب ایجاد تریگر پوینت شود. افرادیکه کار تکرار شونده انجام میدهند، فرصت استراحت به عضلات خود را نمیدهند. عضلات نیاز دارند پس از انقباض به طول قبلی خود برگردند و مجددا برای انقباض جدید آماده شوند. از آنجاییکه در فعالیت بی وقفه این اتفاق نمی افتد، احتمال درگیر شدن آنها و ایجاد تریگر پوینت افزایش می یابد.

نقاط ماشه ای در سراسر بدن ممکن است ایجاد شود و از این بین تریگر پوینت کتف، تریگر پوینت عضله پیریفورمیس، سندرم میوفاسیال گردن و شانه، تریگر پوینت کمر و... رایج تر است. گره های عضلانی عصبی مایوفاسیال موجب درد شده و درد گاهی به نواحی دیگر سرایت میکند. ما در فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد متخصص تریگر پوینت هستیم برای درمان درد میوفاسیال خود با شماره 88681746 تماس بگیرید و یا در واتساپ به شماره 09354462653 مشاوره فیزیوتراپی دریافت کنید.

عوامل ایجاد کننده نقاط ماشه ای

خستگی عضلانی و خستگی عمومی بدنی، کشیدگی عضلات، ورزش سنگین، استفاده طولانی مدت از یک عضله، استفاده نادرست و یا استفاده نکردن از یک عضله نیز تا اندازه زیادی شانس ابتلا به تریگر پوینت را افزایش میدهد. هر بافتی از بدن احتیاج دارد پس از دوره ای از فعالیت، برای ریکاوری و آمادگی برای فعالیت بعدی فرصت کافی داشته باشد. حذف فاز ریکاوری ریسک ابتلا به تریگر پوینت را افزایش میدهد. لذا ضرورت دارد در بین فعالیت بدنی زمانی را برای آماده سازی مجدد بافت در نظر بگیریم تا مواد جدید به بافت برسد و مواد زائد حاصل از فعل و انفعالات قبلی از محل دور شده و با مواد جدید که توسط گردش خون فراهم میشود جایگزین شود.

درای نیدلینگ تریگر پوینت باسن

اصلی ترین ویژگی عضلات بدن خاصیت انقباض و انبساط است. یک عضله وقتی در بهترین حال خود قرار دارد که بتواند به خوبی منقبض و منبسط شود. بهم ریختن فاز انقباض و انبساط از جمله دلایلی است که میتواند منجر به بروز نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت شود. لذا ورزشکاران قدرتی همچون بدنسازی، کلیستنیکس، ورزش جهت آمادگی در مسابقات بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس، اریال یوگا دیده میشود. 

تریگر پوینت در ورزشکاران

تعادل انقباض و انبساط در ورزشکاری که با حرکات سنگین و پیوسته سر و کار دارد، بیشتر به سمت انقباض است و عضله فرصت کمی برای قرار گرفتن در فاز انبساط داشته و لذا دچار تریگر پوینت میشود. همچنین افرادی که در وضعیت های ثابت طولانی قرار میگیرند نیز فرصتی برای انبساط عضلات نگاهدارنده بخش های پشتی بدن خود ندارند که باز هم در معرض ابتلا به تریگر پوینت هستند. بیشترین عضلاتی که در ورزشکاران بدنساز دچار تریگر پوینت میشوند عضلات دلتویید یا سرشانه، عضلات پکتورال یا سینه ای، عضلات جلو و پشت بازو، عضلات زیر بغل، عضلات سرینی باسن، کشاله ران و ساق است. بویژه در ورزشکاران قدرتی مانند بدنسازی، کلیستنیکس، ورزش جهت آمادگی در مسابقات بیکینی، تی آر ایکس، پل دنس، اریال یوگا نقاط ماشه ای میوفاسیال بصورت بالایی دیده میشود. در مرکز فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد تریگر پوینت تراپی تخصصی را ارائه میکنیم.

نقاط ماشه ای در مشاغل

بسیاری از مشاغل همچون کارمندان، دندانپزشکان و رانندگان که باید مدتها بنشینند، آرایشگران، معلمان، پرستاران و مهمانداران هواپیما که باید طولانی مدت بایستند از جمله مشاغلی اند که در در معرض ابتلا به تریگر پوینت هستند. افرادی که فعالیت جسمانی کمی دارند و آنچنان اهل ورزش هم نیستند، بیشتر در حالت انبساط عضلانی هستند و عضلاتشان کمتر به انقباض میرود، این حالت هم میتواند علت دیگری برای ایجاد نقاط ماشه ای باشد. در این میان نشستن های طولانی از مهمترین دلایل ایجاد تریگر پوینت بویژه در ناحیه پشت و بین کتف هاست. ایجاد تریگر پوینت در این نواحی ایجاد دردهای نقطه ای و سوزشی میکند که در مواردی با دیگر علل ایجاد کننده درد مانند بیرون زدگی دیسک، رگ به رگ شدن و… اشتباه گرفته میشود.

افراد شاغل در آرایشگری، دندانپزشک، کارمندان و مهمانداران هواپیما و... باید با توالی زمانی مشخص از جای خود بلند شده و مدتی به بدن و عضلات خود تغییر حالت بدهند. همچنین انجام برخی حرکات ورزشی در محیط کار و منزل میتواند بسیار سودمند باشد. یکی از نکات ساده اما بسیار تاثیر گذار اصلاح محیط کار است. با قرار دادن وسایلی همچون میز کار و لپ تاپ در وضعیت مناسب تر، فشار اضافی تا اندازه قابل توجهی از روی بدن کاسته میشود. انتخاب صندلی مناسب با ارتفاع قابل تنظیم، صندلی دارای دسته برای قرار گرفتن دست و داشتن زیر پایی برای حالت دهی بهتر به اندام سودمند خواهد بود. در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد تریگر پوینت و درد مفصلی که در اثر شغل ایجاد شده بصورت تخصصی بررسی و درمان میشود.

فرم بدنی بد و نقاط ماشه ای

اختلالات اسکلتی یا نامناسب بودن فرم بدن، انحراف در راستای ستون فقرات مانند داشتن قوز، به جلو آمدن بیش از حد سر، شانه افتاده و گرد شده، قوس کمری افزایش یا کاهش یافته از دیگر عوامل ایجاد تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای در بدن است. فرم بدنی بد میتوانند نیروی وارده به عضلات بدن را افزایش دهند و از آنجاییکه این نیرو سالها به عضلات بدن وارد میشود تدریجا موجب تغییر در فیبرهای عضلات و ایجاد نقاط ماشه ای دردناک میشود. شیوع تریگر پوینت نواحی پشت بدن و بین کتف ها در بین افرادیکه قوز پشتی یا کایفوز دارند رایج تر است. همچنین افرادیکه گودی کمر بیشتری دارند در نواحی پایین کمر و باسن شانس ابتلا به تریگر پوینت دارند.

لذا اصلاح پوسچر یکی از بهترین راهکارهایی است که سلامت سیستم اسکلتی عضلانی را در دراز مدت تضمین میکند. بدین منظور در کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد ابتدا راستا و فرم بدن را بررسی کرده و اختلاف بین چپ و راست بدن را شناسایی میکنیم. زوایای مفصلی را اندازه میگیریم و آن را با حالت نرمال مقایسه میکنیم. با توجه به نتایج بدست آمده اختلاف بین حالت بدنی فرد از تیپ بدنی نرمال را میسنجیم. با توجه به سن، جنس و توانایی فرد با استفاده از حرکات اصلاحی استاندارد بیمار را به فرم نرمال میرسانیم. فرم بدنی علاوه بر اثرات زیبایی که به همراه دارد در سلامت بدن و مفاصل نقش مهمی دارد.

درای نیدلینگ تریگر پوینت کمر

استرس و تریگر پوینت 

از دیگر علل زمینه ساز تریگر پوینت میتوان به مشکلات عصبی از جمله استرس و اضطراب و افسردگی اشاره کرد. تنش عصبی و قرار داشتن در محیط پر تنش سد دفاعی بدن را در برابر انواع آسیب ها تضعیف میکند. از طرفی آستانه تحمل چنین افرادی معمولا پایین تر است و در مقابل عوامل دردزا مقاومت پایین تری دارند. همچنین از آنجاییکه یکی از بافتهایی که در نقاط ماشه ای گرفتار میشود رشته های عصبی هستند، نقش عوامل استرس زا در ایجاد تریگر پوینت پر رنگ تر نیز میشود.

معمولا افرادیکه دچار تنش عصبی هستند، مضطربند و یا مشاغلی دارند که تنش و استرس بالایی دارد. در بدنی که انعطاف پذیری کمتری دارد، عضلات سفت ترند، کشش پذیری این افراد کمتر از دیگران است. تمامی موارد یاد شده ارتباط بین حالات روحی نامناسب و تشکیل باند سفت عضلانی را مشخص میکند. لذا دوری از تنش و مدیریت استرس اثرات فوق العاده ای در پیشرفت بیمار دارد. سبک زندگی سالم در کنار ورزش های آرامشبخش میتواند کمک کننده باشد. حرکات کششی نرم، یوگا و حرکات نشاط آور به همراه موسیقی علاوه بر اثرات جسمانی مناسب برای سلامت روان هم مفیدند.

کم یا زیاد بودن عنصری خاص در بدن، پیچ خوردگی و آسیب دیسک بین مهره ای از موارد دیگری است که زمینه ساز بروز نقاط دردناک عضلانی تریگر پوینت میشود.

در فیلم فیزیوترایی زیر توضیحات من فیزیوتراپیست صادق زراعتکار درباره علل ایجاد تریگر پوینت را مشاهده بفرمایید:

تشخیص تریگر پوینت

تشخیص قطعی نقاط ماشه ای از طریق لمس متخصص فیزیوتراپی است. بیماری که علائم درد خود را گزارش میکند، معمولا به مسیری از انتشار درد اشاره میکند، فیزیوتراپیست با آگاهی از مسیر انتشار درد هر نقطه ماشه ای، میتواند تریگر پوینت مسبب آن را حدس زده و با لمس دقیق عضلات آن ناحیه، نقطه اصلی را شناسایی کند. لذا گوش دادن به گزارش بیمار نخستین گام در تشخیص علت درد است. با شناسایی منشا درد، حرکات مفاصل مجاور، راستای مفصلی، قدرت و طول عضلات، انسجام تاندونی و رباط اطراف را بررسی میکنیم. مسیر عصبی را دنبال میکنیم تا اگر تریگر پوینت وجود دارد مشخص شود.

درد هر تریگر پوینت مسیر اختصاصی دارد که در بیشتر موارد بر روی هم همپوشانی دارند. تشخیص اینکه درد ارجاعی بیمار ناشی از تریگر پوینت است یا خیر و در صورت مثبت بودن جواب، کدام تریگر پوینت مسبب اصلی ایجاد درد است نیاز به دانش بالای آناتومی بدن و تجربه کافی در تشخیص و درمان تریگر پوینت دارد.

در کلینیک فیزیوتراپی آرامش در سعادت آباد، با بهره گیری از تجربه و علم روز، انواع تریگر پوینت ها را درمان میکنیم. در آینده جزییات درمان نقاط ماشه ای را توضیح میدهیم.