فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از روشهای درمانی برای دردها و مشکلات نواحی مختلف بدن است که به سرعت در بین مردم طرفداران بیشتری پیدا میکند. در کشورهای پیشرفته ای همچون امریکا، کانادا، استرالیا و.. فیزیوتراپی جایگاه بسیار مهمی در سیستم درمانی دارد. حتما در اطرافیان خود سراغ دارید افرادی که برای مسافرت به خارج از کشور میروند، بهمراه خود انواع و اقسام داروها را درون یک ساک حمل میکنند. علت اینست که کشورهای دارای سیستم درمانی مدرن، مردم را به سویی هدایت میکند که کمترین دارو را مصرف کنند، چرا که حتی ساده ترین داروها نیز بدون عارضه نیستند و مصرف بیش از حد آنها میتواند در دراز مدت مشکلات فراوانی را به بیمار و به جامعه وارد کند. حتی برای دریافت مقادیر بسیار ناچیز دارو بیمار باید انواع آزمایشها را بدهد تا سرانجام پزشک تعداد انگشت شماری دارو تجویز کند. لذا هموطنان ما که به این سبک درمانی عادت ندارند و علاقه زیادی به خوردن داروهای متنوع و رنگارنگ دارند، مسافرت برون مرزی خود را بدون خرید دارو از کشور و به سوغات بردن آن انجام نمیدهند.

سرانه مصرف دارو در ایران چندین برابر دیگر کشورهاست

کشورهای بسیار پیشرفته دنیا تلاش میکنند جامعه را به سمتی ببرند که بیمار با روشهایی غیر دارویی و غیر جراحی درمان بشود. در این بستر درمانهایی که ویژگی غیر دارویی و غیر جراحی دارند و اصطلاحا درمانهای conservative و یا invasive محسوب میشوند چه به لحاظ سرمایه گذاری، تبلیغ و آگاهی رسانی عمومی، کارهای تحقیقاتی و علمی، پشتیبانی مالی سازمانهای بیمه گر و… به شدت حمایت میشوند، تا بیماران کمتر انواع و اقسام ترکیبات داروهای شیمیایی را با عوارض جبران ناپذیرش بخورند و یا به سادگی خود را به تیغ جراحی بسپارند.

متاسفانه در سیستم درمانی کشور ما تاکنون به این موارد توجه جدی نشده است. داروخانه ها مانند سوپر مارکت محلی برای خرید بشمار میروند که شما به راحتی میتوانید آنگونه که میل دارید برای خود دارو تجویز کنید. سرانه مصرف دارو در ایران چندین برابر دیگر کشورهاست و این موضوع جای تاسف دارد. در این میان روشهای درمانی conservative و یا invasive که به فارسی درمانهای محافظتی و غیر تهاجمی ترجمه شده اند میتوانند راه حلی مناسب برای اصلاح سبک سلامت جامعه باشند. برای مثال فردی را در نظر بگیرید که در بخشی از بدن خود درد دارد، در سیستم درمانی رایج در کشور ما در این موارد، یا برای بیمار مسکن تجویز میشود و یا خود شخص بصورت خودجوش به داروخانه رفته و مسکن میخورد. موقتا فرد به درد چیره شده و درد از بین میرود.

بدن ما قادر به ساخت مسکن است، اگر ما به روشی بتوانیم خودِ بدن را وادار به ترشح مسکن بیشتری بکنیم علاوه بر کاهش درد، عوارض مصرف دارو را از بین برده ایم. با خوردن مسکن کم کم توانایی بدن در مقابله با درد از دست میرود و این حالت در سنین بالا معضل جدیدی برای بیمار است، و حالا که درد قسمتهای مختلف بدن را درگیر کرده است، خوردن مسکن نیز کارساز نیست.

خودِ بدن را وادار به ترشح مسکن بیشتری بکنیم

مکانیسمهای درمانی فیزیوتراپی

کاهش درد: همانطور که عنوان شد، یک متخصص فیزیوتراپی برای کاهش درد با روشهای متعددی سعی میکند، خودِ بدن را وادار به مقابله با درد بکند. مثلا با استفاده از جریانهای الکتریکی یا الکتروتراپی، مسیرهای عصبی خاصی در بدن و بویژه در نخاع فعال میشوند که با ترشح عناصر ویژه ای در سیستم عصبی درد را از بین میبرد. استفاده از این روش بجای خوردن مسکن امتیازات بسیاری دارد، نخست آنکه کاملا بدون عارضه است چرا که هیچ گونه ماده خارجی وارد بدن نمیشود. دوم آنکه بجای کاهش درد بصورت مصنوعی، بدن فعالانه با درد مقابله میکند. این امر باعث میشود تا قدرت مقابله بدن با درد افزایش پیدا کند.

افزایش قدرت: فیزیوتراپی با عنوان توانبخشی نیز شناخته میشود. در موارد بسیاری افرادی که به دردهای گوناگون دچارند، لزوما بیمار نیستند بلکه نقص در قدرت بخشهایی از بدن منجر به اعمال فشار بیش از حد به مفاصل، تاندونها، عضلات و… شده و برای فرد ایجاد ناراحتی میکند. تعداد زیادی از بیمارانی که از درد مفاصل و رگها و تاندونهای خود رنج میبرند دیگر با مصرف مسکن بهتر نمیشوند، چرا که بلافاصله پس از اتمام داروی مسکن، درد شروع میشود و لازم است درمان پایدارتری برای بیمار تجویز شود. اینجا نقش توانبخشی به روشهای فیزیوتراپی پر رنگتر میشود. فیزیوتراپیست با اتخاذ برنامه توانبخشی که هم شامل تمرین درمانی، اصلاح کارهای روزمره بیمار، آموزش به بیمار و استفاده از مدالیته های ویژه درمانی است، میتواند عامل اصلی ناتوانایی را برطرف کند.

کاربردهای درمانی فیزیوتراپی

مشکلات اسکلتی و عضلانی

بیماریهایی نظیر آرتروز، رگ به رگ شدن، پیچ خوردگی، کشیدگی تاندونها، خشکی مفاصل، تخریب مفاصل، بیرون زدگی دیسک، تنگی کانال، خشکی کپسول، پارگی تاندونها و رباط ها، بورسیت ها، شانه یخ زده، TOS، آرنج تنیس بازان،سندروم تونل کارپال، دوپویترن، زانوی پرش کننده، سندروم ایلیوتیبیال باند، پارگی منیسک، سندروم درد پتلوفمورال، اشگود اشلاتر، سندروم پلیکا، کلاب فوت، التهاب فاشیای کف پا، خار پاشنه، هالوکس والگوس، مشکلات مفصل فک، تورتیکولی، بیماری شوئرمن، اسکولیوز، سرخوردن مهره ها، فتق دیسک، و… بسیاری دیگر از مشکلات و دردهای مربوط به سیستم اسکلتی و عضلانی با فیزیوتراپی درمان میشوند.

درمان پس از اعمال جراحی

مانند شکستگیها، تعویض مفصل زانو، عمل ترمیم منیسک، عمل بازسازی رباط صلیبی، تعویض مفصل ران، تعویض مفصل شانه، جراحی ترمیمی پارگی تاندونهای شانه، استئوتومی زانو، ترمیم تاندونها، عمل فیکس کردن مهره های کمر و گردن، جراحی تونل کارپال و… برای تکمیل اثرات درمانی نیازمند پشت سر نهادن دوره های فیزیوتراپی هستند. در دنیای سلامت امروزی در بسیاری از موارد حتی پیش از انجام عمل جراحی برای بیمار فیزیوتراپی تجویز میشود تا مشکلات کمتری در حین عمل و پس از عمل جراحی بوجود آید.

متخصص فیزیوتراپی با تحریک و تقویت بافتی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرد و همچنین بافتهای همکار آن عضو، از ایجاد ضعف، خشکی متعاقب عمل، کاهش عملکرد و بروز درد میکاهد. پس از اتمام عمل جراحی نیز با بکارگیری روشهای متنوع توانبخشی کارکرد اجزای مختلف بدن بیمار را بهبود میدهد. پروتکل های فیزیوتراپیِ مختص هر اندام به بیمار کمک میکند تا به سرعت به زندگی معمول خود بازگردد.

بیماریهای سیستم عصبی

مشکلاتی نظیر فلج بلز، نورالژی تری ژیمو، سکته های مغزی، پارکینسون،گیلن باره، ام اس، ای ال اس، قطع نخاع و… بشدت به درمانهای فیزیوتراپی وابسته اند. در اغلب این مشکلات فیزیوتراپی نقش کلیدی در بازتوانی حرکات از دست رفته بیمار دارد. بیماری که از مشکلات حرکتی رنج میبرد برای کسب مجدد تواناییهای روزمره باید برای بازگشت به زندگی به کلینیکهای فیزیوتراپی مراجعه کند. در این موارد فیزیوتراپیست از روشهای تسهیلی و مهاری اعصاب استفاده میکند، الگوهای خاص حرکتی را به بیمار می آموزد، عضلات را تقویت میکند، مهارت فرد را در کسب تعادل می افزاید، هماهنگی حرکات اجزای مختلف بدن را افزایش میدهد و…

فیزیوتراپی ورزشی

اهمیت این موضوع تا اندازه ای است که تمامی تیمهای مطرح دنیا در کادر خود یک فیزیوتراپیست متخصص ورزشی دارند. انواع گسترده ای از مشکلاتی که در حین ورزش و یا مسابقات برای ورزشکار ایجاد میشود تنها با درمانهای تخصصی فیزیوتراپی قابل درمان است. درمان از همان ابتدای آسیب دیدگی و در زمین بازی آغاز میشود. مراحل بعدی در کلینیک ادامه پیدا میکند و به تشخیص فیزیوتراپیست از مدالیته های گوناگون برای بازگرداندن هرچه سریعتر بازیکن به مسابقات استفاده میشود.

فیزیوتراپی قلبی

شامل توانبخشی قلبی پس از انواع جراحی های قلب است. قلب از مهمترین ارگانهای بدن است و حیات انسان به نحوه عملکرد قلب وابسته است. ماهیچه قلب بی وقفه در حال انقباض و انبساط است تا انرژی لازم برای تمام بخشهای بدن تامین بشود. پس از جراحی قلب، عملکردش مختل میشود، برای آنکه قلب مانند سابق بتواند وظیفه خود را انجام بدهد باید دوره توانبخشی قلبی را طی کند. انجام توانبخشی قلبی ریسک ابتلای مجدد بیمار به عارضه های قلبی را میکاهد.

فیزیوتراپی تنفسی

برای بهبود عملکرد ریه، افزایش توانایی فرد در بهبود تنفس، تقویت عضلات بین دنده ای، دیافراگم و… فیزیوتراپیست نقش مهمی دارد. در طیف وسیعی از مشکلات تنفسی فیزیوتراپی کاربرد دارد. بیماری هایی همچون آسم، برونشیت، برونشکتازی، و… برای عملکرد بهتر ریه به فیزیوتراپی نیاز دازند.

درمان درد

درد در بدن یک زنگ خطر است و وضعیتهای غیر عادی را هشدار میدهد. بدون وجود درد، آسیب همچنان ادامه پیدا میکند و ممکن است تا نابودی کامل بافت نیز ادامه پیدا کند. مشکل استفاده بیجای داروهای مسکن نیز در هیمجاست، آنها بجای از بین بردن عامل ایجاد درد، خودِ درد را از بین میبرند. لذا به عامل آسیب زننده کمک میکنند تا با خیال راحت و بدون مزاحمت به تخریب بدن ادامه بدهد. هدف روشهای فیزیوتراپی، برطرف کردن عامل ایجاد کننده درد است. باید بنحوی علت ایجاد درد را برطرف کرد. دردهای مختلف ناشی از مشکلات عصبی، سر دردهای مختلف با ریشه و منشا گردنی، لگنی، گوش درد ناشی از مشکلات عضلات گردن، دردهای مفاصل مختلف مانند، زانو درد، شانه درد، کمر درد، گردن درد، درد مچ، درد آرنج، درد لگن و… با درمانهای فیزیوتراپی قابل علاج هستند.

فیزیوتراپی زنان و زایمان

با توجه به مشکلات خاصی که بدلیل زایمان، تنها در زنان ایجاد میشود، این بخش از درمانهای فیزیوتراپی بصورت مجزا به این دسته از بیماران کمک میکند. پس از بارداری بسیاری از مادران با مشکلاتی از قبیل عدم کنترل ادرار، دردهای کمر و لگن، شل شدن عضلات شکم و… مواجه میشوند که درمانهای اختصاصی فیزیوتراپی میتواند بسیار مفید باشد.

فیزیوتراپی بیماریهای داخلی

برای دسته وسیعی از بیماریهای داخلی همچون آرتریت روماتویید، اسپوندیلیت آنکیلوزان، لوپوس اریتماتوس سیستمیک، دیستروفی رفلکسی سمپاتیک (RSDS)، پلی میوزیت، فیبرومیالژیا، سندروم مایوفاشیال، بیماری رایتر، سندروم ژاکود و… راهکار درمان فیزیوتراپی وجود دارد.

فیزیوتراپی بیماریهای پوستی

بسیاری از بیماریهای پوستی همچون پسوریازیس، ویتیلیگو، لیکن رابر پلنوس، زونا، آکنه، اسکلرودرمی، آلوپسی، زگیل، نورودرماتوز، پورت واین استین، عرق کردن بیش از حد پوست، هیدرادنیت و… با روشهای فیزیوتراپی قابل درمان هستند. البته به علت جوان بودن فیزیوتراپی در کشورمان، هنوز مراکزی که مستقلا به بیماریهای یاد شده بپردازند وجود ندارد.

بیماریهای شغلی

مشکلاتی که بصورت ویژه در برخی مشاغل ایجاد میشود را میتوان با فیزیوتراپی درمان کرد. راننده ای را در نظر بگیرید که ساعتهای طولانی باید در ترافیک رانندگی کند، کارمندی که مدت زیادی باید بی تحرک بماند، معلمی که در سر کلاس درس باید سر پا بایستد، دندانپزشکی که مدتها بازوی خود را برای رساندن به دهان بیمار بالا نگاه داشته است و… در تمامی مشاغل به دلیل وضعیتی که بدن به خود میگیرد و یا بخاطر استفاده بیش از حد از برخی نواحی بدن، سرعت تخریب در مفاصل، عضلات، تاندونها و رگهای بخصوصی بالاست. بهتر است از طریق آموزش و افزایش آگاهی بصورت اختصاصی برای هر حرفه از میزان آسیب نیروهای کار کشور کاست.

کلینیک فیزیوتراپی آرامش سعادت آباد از میان زمینه های توضیح داده شده در بالا، در مشکلات سیستم اسکلتی و عضلانی، درد فک، فلج بل، کاهش درد، فیزیوتراپی آسیبهای ورزشی و فیزیوتراپی پس از عمل جراحی بصورت تخصصی ارایه دهنده خدمات درمانی به بیماران است.